Jeg vet
ikke hvem jeg synes er mest ufyselig av Francis Underwood i dramaserien House of Cards eller hovedpersonen
Bjartur i romanen Sin egen herre av den
islandske forfatteren Halldór Laxness (1902-1998).
House of
Cards; jeg er kommet til sesong 3 på Netflix. Sammenligningen mellom Francis Underwood og
Bjartur er at begge har satt seg et mål. Dette målet er de villig til å gå over
lik for å nå, og de gjør det. De ser seg ikke tilbake og de feller ingen tårer.
Bjarturs mål er å bli sin egen herre. Han skal bli sauebonde.
Romanen Sin egen herre leste jeg ferdig på
fredag. En bok på 600 sider utgitt i 1934/35. Den norske utgaven jeg har lest
ble utgitt i 2004 og jeg har lånt den av biblioteket. Jeg ble inspirert til å
lese den av boken jeg skrev om i innlegget:
Halldór Laxness
fikk nobelprisen i litteratur i 1955. Renberg mener at Sin egen herre er Nordens beste roman. Det har jeg ikke grunnlag
for å si noe om, men boken var vel verdt å lese.
Jeg forstår
av etterordet at handlingen i romanen til Laxness starter helt i slutten av
1800-tallet. Vi befinner oss på Island. Bjartur har i atten år arbeidet hos
sognefogden, kona hans og sønnen. Som han forakter. Ikke uforståelig at han ønsker
å komme bort fra slaveriet og forholdene som beskrives. Men hvorfor lar han etterhvert sin egen familie bli
slaver for han. Kostholdet han beskriver hos sognefogden for de som jobber for han, er ikke særlig bedre for familien på Sumarhus.
Bjartur ser
ut over området han har fått kjøpt av sognefogden, der han skal bli sin egen
herre som sauebonde:
«På sørsiden av haugen er står to
sauer fra Utiraudsmyri og gnager i seg de grønne gresspirene på marken, og selv
om det er hans husbonds sauer skremmer han dem bort, jager dem for første gang
vekk fra sin egen mark: Dette er min jord.»
Gården han
har kjøpt, Veturhus, har et dårlig rykte og det er knyttet mye overtro til området. Et sagn forteller at her bodde Gunvor
og ektefellen. Det gikk ikke bra med dem, og en del av ungeflokken som kom til,
drepte de. Enten ved å legge de under en steinhelle oppe i fjellet, og fortsatt
kan man under snøsmeltingen høre jamringen til barna. Eller, de ble bundet til
steiner og senket i vannet, og gråten deres kan fortsatt høres i lyset fra
månen midtvinters, særlig ved frost og uvær. Sagnet forteller at Gunvor ble mer
og mer tørst på menneskeblod, og drakk blod av barna som vokste opp ved at hun
årelatte dem. Og hun dyrket djevelen Kolumkilli. Ektefellen forlot gården for å
fortelle bygdefolket hva Gunvor drev på med, men hun fikk tak i ham. Hun
steinet han til døde og lemlestet liket som hun tok deler av ned til gården for
å ofre til Kolumkilli. Til slutt forteller sagnet at Gunvor ble henrettet for
sine gjerninger, det forannevnte og mer til, og den parterte kroppen ble lagt
opp i fjellet og er kalt Gunvordyssen. De reisende må kaste stein på dyssen når
de drar forbi den første gang, hvis det ikke skal skje ulykker.
«Et nytt slektsledd glemmer de spøkelsene
som kan ha pint og plaget det forrige.
Hvor ofte er ikke garden
Albogastadir der oppe på heiene blitt brutt ned av spøkelser? Og reist på ny,
på tross av spøkelser? I århundrer etter århundrer kommer småbonden nedenifra
bygda for å friste lykken på denne vesle haugen mellom tjernet og den lille
kløften i fjellet, fast bestemt på å trosse de makter som har lagt sin
forbannelse over jorden, og som krever dens marg og blod. Atter og atter
oppløfter småbonden sitt kvad, uten respekt for de krefter som har forgangsrett
til hans lemmer og skjebne til siste åndedrag. Tidenes historie her i dalen er
historien om den selvstendige mannen som med tomme hender går løs på spøkelser
med stadig nye navn. Iblant er spøkelset en eller annen halvguddommelig fanden
som legger sin forbannelse over jorden hans. Iblant ikler det seg hekseham og
knekker beina hans. Iblant skremmer det i spøkelsesham vettet av folket hans.
Iblant bryter det i udyrsham ned gården hans. Og likevel er det alltid det
samme spøkelset, som piner og plager den samme mannen, i århundre etter århundre.
- Nei, sier han trassig.
Det er mannen som går i retning av
Albogastadir på Heiene et og et halvt århundre etter at garden sist ble brutt
ned. Og i det samme han går forbi Gunnvors dysse oppe på fjellryggen spytter
han ut i sinne: Du får fanden meg ingen stein av meg, ditt utyske - og nekter å
gi henne en stein.
Bevegelsene hans motsvarer blåsten
og ganglaget motsvarer landet, som er ujevnt under føttene hans, en gul bikkje
følger ham, en arbeidsmannsbikkje med smal snute og yrende av lus, for den
kaster seg stadig ned og biter seg iherdig, velter seg mellom tuene med denne
særegne og urolige ulingen som kjennetegner lusete hunder. Og dette er ei
bikkje som er sulten på vitaminer, for den spiser gress. Det er også tydelig at
den har mark. Og mannen vender ansiktet mot den friske korsmessevinden.
Solen skinner på tidligere tiders
kneisende hestemanker og i vinden høres slagene fra for lengst forstummede
hover, det er svunne tiders hester på ridestiene ved elvebredden, i århundre
etter århundre, i mannsalder etter mannsalder, og ennå brukes veien - han
kommer etter med bikkja si, modig er han, den nyeste jordeieren, den islandske
landnamsmannen i trettiende generasjon; han stopper opp på århundrenes vei, lar
blikket gli over dalen sin i korsmessens solskinn.
Da kommer bikkja, og hopper opp på
ham. Den stikker den smale snuten sin inn i den harde neven hans, lar den hvile
der et øyeblikk, fortsetter å logre med halen og dirrer over hele kroppen, og
mannen ser et øyeblikk filosofisk på dyret. Overfor hundens underkastelse
gripes han av gleden ved å føle sin egen makt, og et øyeblikk er han en del av
menneskenaturens høyeste drøm, som en hærfører som inspiserer troppene og vet
at han kan kommandere dem, og så går det en liten stund og bikkja har satt seg
ned foran ham på det visne gresset ved elvebredden, den ser spørrende opp på
ham, og han svarer: Ja, det mannen søker, finner han – hos hunden.»
Gården som
har i senere tider vært under Utiraudsmyri navnet Veturhus, først som fjøs og
siden som sauekve. Her er det Bjartur lar bygge en «gård» som han kaller Sumarhus:
«Store steiner ble fraktet,
firkantede stykker med gressvor stukket opp, torv skåret, treverk hentet,
vegger lødd opp, bjelkeverk snekret, taksperrer reist, treplanker tilpasset det
klinkbygde taket, taket tekket med gress, en komfyr murt opp, en pipe satt på
taket – og der står gården som en del av naturen.»
Han flytter
inn med Rosa. Som også har arbeidet på gården til sognefogden og som er gravid –
faren er sønnen til sognefogden. Dette kjenner Bjartur til og er underforstått er
en del av avtalen om kjøpet av utmarksgården. Rosa som skal ende sitt liv så tragisk
etter å ha født en datter. Men flere barn skal komme - med en ny kvinne som
også sognefogden skaffer til Bjarnur. Der skal de leve i den ytterste
fattigdom.
Maten er saltet fisk og grøt. Barna jobber seksten timer om sommeren
for å berge høy til sauene – i dårlige år dør sauene av sult og orm. Men sauene
har første prioritet for Bjartur. Kona ligger til sengs det meste av året etter
barnefødsler der de nyfødte dør og bringes til bygda i små kister. At kostholdet
er elendig, filler til klær og sengklærne fulle av lus bekymrer ikke Bjartur. Han
klarer seg jo med dette. En ku som bygdefolket gir dem som gave og som bringer
glede inn i familien fordi det forbedrer kostholdet, blir et hatobjekt for
Bjartur. Kjøtt er sjelden vare i kosten, kun til jul.
Imens jeg leste
kom jeg til å tenke på faktaboken om Lady Arbuthnott, og det ensidige kostholdet til
bygdas innbyggere. Det samme er det på Sumarhus. Det jaktes ikke på fugl og de
spiser ikke ferskvannsfisk. All mat
kokes – steking av mat er ukjent. De sanker ikke bær. Alle energi skal gå til
saueholdet. Det dårlige kostholdet gjør at menneskene går rundt mer eller
mindre halvdøde. Med klær som bare er filler er de inne mesteparten av
vinteren. De som ikke tar et tak med dyra sitter inne og strikker ullundertøy. I
røyken av ved de brenner som ikke er tørket. Romantiseringen av
småbonden, som kona til sognefogden utbasunerer, gjør meg uvel. Fint å ha spøkelser å skylde på når ting går til - ja helvete.
Sin egen
herre er Bjartur blitt på bekostning av familien han skaffer seg. Kvinnene og
barna han blir herre over. Får all makt over. I første etasje bor dyrene. I
andre etasjen bor familien. Med en stige fra fjøset. Stanken fra dyrene, lusene i sengene
der de ligger tett i tett, maten om man kan kalle det for mat. Klærne som bare
er filler. Sykdommen, døden. Regnfulle somre og kalde vintre. Selv har Bjartur
jernhelse. At andre kan ha behov for kjøttmat og melk forstår han ikke. Det er
redselsfullt å lese om. Idyllisk naturbeskrivelser blir etterhvert bare
kulisser uten verdi. Akkurat som de positive egenskapene til Bjartur.
Mange har
tolket denne boken. Også politisk. Det skal ikke jeg innlate meg på. Men en ting er sikkert: jeg
måtte lese den ferdig. Håpet er at menneskene Bjartur har i sin makt skal få
det bedre. Bjartur ga jeg opp å håpe skulle endre strategi da han finner et lik
i steinura...for meg ble han en ekstremist.
Boken
inneholder mer enn fortellingen om familien. Men jeg velger å skrive om forholdene
rundt familien til Bjartur i dette innlegget.
Hei. Jeg har lest Sjálfstætt fólk (Frie menn, 1934–36) på originalspråket og lærte/ hørte samtidig at denne romanen var Laxness' tilsvar på romantikken i "Markens grøde" - av Hamsun - Dessverre har kan jeg ikke vise til noe skriftlig / forsning på dette - men det passer jo. For Isak Sellanrå går det bare "bedre og bedre" - mens det for Bjartur går "att og ned" når han vil være FRI mann -
SvarSlettMarkens grøde har jeg ikke lest. Men kjøpte den i vår. Skal huske på din kommentar når jeg leser den. Takk.
Slett