Hege Duckert har i
boken Mitt grådige hjerte utgitt i
2009 skrevet om fire kjente kvinner: Karen Blixen,
Billie Holiday, Frida Kahlo og Simone de Beauvoir.
Årsaken
til at jeg valgte å lese boken var at jeg har lest om Simone de Beauvoir den
siste tiden. Karen Blixen og Frida Kahlo kjenner jeg litt til både gjennom
bøker og filmer. Billy Holiday har jeg ikke lest noe om tidligere.
Jeg
likte Mitt grådige hjerte, og den påminnet meg om biografien om Karen Blixen som står
ulest i bokhyllen: Et dikterliv av Judith Thormann. Boken både
interessant og en appetittvekker: Jeg får lyst til å lese mer om disse kvinnene
og lytte mer til musikken til Billy Holiday.
Boken appellerer til meg spesielt
fordi kvinnene, som forfatteren skriver, forsøkte å trenge ut av rammer andre hadde satt for
dem, det er noe jeg er opptatt av at man skal gjøre. Rammer for kvinner er der fortsatt.
Det er andre forventninger til kvinner enn til menn. Disse rammene er det ofte
kvinner som setter. Kvinnenettverk er jeg skeptisk til. Jeg liker
ikke flokkmentalitet; får lett kvelningsfornemmelse - til tider får dette litt
vel ekstreme utslag vil mange mene. Men sånn er det: man er som man er – ikke
slik andre vil man skal være.
Boken starter med at
Hege Duckert viser til spørsmål hun fikk på en flyplass om innholdet i
kofferten sin, og skriver at utvalget av ting i kofferten sier noe om hvem hun
er, og hvem hun vil være:
"Hver gang jeg ser
en koffert, tenker jeg på at den inneholder en annens liv... Karen Blixen
pakker kasser med krystall, porselen, sølv og prydgjenstander da hun la ut på
den lange reisen som skulle gjøre henne til kaffebonde i Afrika...Frida Kahlo
fylte sin kofferter med meksikanske folkedrakter og smykker tunge som bly da
hun fulgte ektemannen på reise til USA... Simone de
Beauvoir, som reiste med flate sveitsiske sko og prioriterte plass til bøker og
notater, gjorde alltid rom til en liten dukke i bagasjen...I'm trav'lin'light
synger Billy Holiday: jeg reiser lett. Når jeg leser om livet hennes, er det
lett å se at hun hadde for lite bagasje, hun mangler både penger og
omsorg..."
Deretter
skriver Hege Duckert:
«Denne boken er en reise inn i fire
kvinners liv, hvor jeg har ønsket å undersøke hva de har hatt med seg i
bagasjen, og hvordan møtet med kjærligheten har preget livet og verkene deres.
Utvalget er ikke mer logisk enn gjenstandene i kofferten min, det er fire vidt
forskjellige kvinners liv. Som journalist har jeg hatt det privilegiet å komme
i kontakt med mange livshistorier. Noen ganger er jeg blitt så opptatt av dem
at jeg har hatt lyst til å dykke dypere. Kvartetten denne boken handler om, har
jeg stadig vendt tilbake til, og jeg kan ikke tenke annet enn at noe i dem
representerer noe i meg. Hos Karen Blixen har jeg gjenkjent trangen til å skape
sitt eget liv på tvers av forventningene hun vokste opp med... ...Da jeg oppdaget i hvor stor grad den intellektuelt briljante
og frie Simone de Beauvoir, slet med sjalusi, følte jeg meg trøstet...I møte
med Frida Kahlos malerier blir jeg tvunget til å tenke på noe jeg svært nødig
vil tenke på: At kroppen på et tidspunkt vil komme til å svikte meg...
Felles for disse kvinnene er deres
livsappetitt. De hadde grådige hjerter, de våget å tilstå ønskene og behovene
sine, også i møtet med menn som sviktet dem. «Hver gang jeg opplevde noe, hadde
jeg følelsen av å være noen», skrev Simone de Beauvoir i memoarene sine. Alle
fire levde i en brytningstid mellom gamle rammer for hva en kvinne skulle være,
og nye ideer om frihet og likhet. De gamle ekteskapsidealene, der plikt var et
ord i daglig bruk og mannen bestemte over kvinnens kropp og penger, var begynt
å vakle. Med de nye idealene kom også kravet til at kjærligheten alene skulle
klare å holde et par sammen. Ulike som disse kvinnene var, protesterte de på
hver sin måte mot sedvanen og konvensjonene og strevde etter å leve på en måte
som kunne forene frihet og kjærlighet. Hver av dem brøt grenser. Det gjør dem
til pionerer i historien.
Selv i dag oppdras unge jenter på en
annen måte enn unge gutter. Friheten til å definere seg utenfor disse rammene
skylder vi kvinnene som gikk foran. «Vi glemmer hvor restriktiv verden var for
en kvinne, og hvor modig hun var», sier biografen Hazel Rowley om Simone de
Beauvoir. I midten av forrige århundre ble en kvinne først og fremst målt i
forhold til sin rolle som kone og mor. Ingen av de fire kvinnene jeg skriver om
i denne boken, fikk barn. De brøt dermed med den mest grunnleggende
forventningen fra samfunnet.»
Det jeg har
sitert er fra bokens innledning. Deretter går Hege Duckert inn på hver enkelt
av dem. Det er begrenset hvor mye en kan få inn i en bok på 220 sider i et lite
format. Men jeg synes hun har fått med mye og skriver på en måte som engasjerer
meg - jeg blir nysgjerrig – får lyst til å lese mer. Skulle ønske at
det ble gitt ut flere slike bøker.
Denne fant jeg på et hotell i Mexico og leste i 2013. Likte den godt. Liker skrivestilen til Duckert. og damene hun skriver om er spennende. Her er min omtale: http://artemisiasverden.blogspot.no/2013/11/mitt-gradige-hjerte-av-hege-duckert.html Fortsatt god sommer Tone.:)
SvarSlettTakk og det samme til deg - var og leste innlegget ditt og det var slik den gode boken fortjener. Har også funnet bøker på hotell som jeg har lest og likt.
Slett