Privat bilde
«Mange av oss vokser opp i et eget rom, bare for å oppleve at vi mister det som voksne. Det stedet hvor vi lekte, drømte og tenkte som barn, har vi ofte ikke lenger tilgang til, verken i hjemmet vårt eller ute i arbeidslivet. Som foreldre anstrenger vi oss for å gi barna våre sitt eget rom, kanskje fordi vi selv har erfart verdien av å ha et eget slikt sted.»
Jeg har stått lenge i ventekø på biblioteket for å låne
boken til Kristin Valla som sitatet over er fra: Egne steder som har undertittelen Om
skrivende kvinner, lidenskap og et lite hus på den franske landsbygda. Boken
ble utgitt i 2023. Endelig er den lest, og det ble en god leseopplevelse. En bok jeg kommer til å kjøpe. Samme gode leseopplevelse hadde jeg da jeg
leste denne boken:
Skuddene
i Tbilisi av Kristin Valla – i fotsporene til bohemen Dagny Juel
Rammen for
boken Egne rom er forfatterens behov for
et eget sted der hun kan få ro til å være forfatter:
Jeg tenkte: Jeg sitter fast i dette
huset. Det er ikke plass til meg og arbeidet mitt her. Jeg tenkte: Jeg elsker
familien min, men jeg elsker også stillheten, hvor de ødslige, unyttige tankene
kan bo.»
Huset hun finner i en landsby i Frankrike viser
seg til å bli noe helt annet enn hun hadde tenkt det kunne bli:
«Kanskje ligger
det i tilbaketrekningens kjerne også en skuffelse over andre mennesker. Det at
de ikke klarer å gi oss det vi trenger, være der for oss på den måten vi
behøver, at de ikke ser, ikke forstår. Jeg tror at jeg i alle slike perioder
har reagert ved å trekke meg fysisk tilbake, på pikerommet, på studenthybelen,
i min første leilighet, helt til denne følelsen inntraff i et hjem hvor det
ikke lenger fantes rom for tilbaketrekning. Jeg hadde ingen dør å lukke. Ingen
steder å dra.
Nå hadde jeg
skaffet meg et hus, og jeg satt der med den merkelige fornemmelsen av at også
det var i stand til å skuffe meg, at det kunne såre meg og komme med urimelige
krav. Jeg gikk og frøs i huset mitt. Spiste enkle måltider bestående av bagett
og syltetøy, for lukten på kjøkkenet fratok meg helt lysten til å lage mat.
Hver dag tok jeg på meg de samme klærne, en av de avlagte genserne til mannen
min, et par Uggs jeg hadde brukt mye da barna var små, plagg som var ment å
trygge meg og holde meg varm, men som ikke klarte det. Det som skulle være
øyeblikk av lykke, var blitt noe annet; skrekkslagen så jeg utover det lille,
blå kjøkkenet som hadde sett så hyggelig ut i sensommerlys, men hvor jeg nå
oppdaget at også kjøleskapet var fullt av muggflekker.»
Det er selvsagt interessant å lese om huset i Frankrike blir
det stedet hun har ønsket seg. Men det
som gir grunnlag for å kunne lese boken om igjen, helt eller delvis, er det hun skriver
om andre forfatteres lengsel etter et eget rom. Det er langt flere forfattere hun skriver om enn som kommer frem av forlagets omtale av boken. Bakerst i boken er det 12 sider med opplisting av bøker hun har sitert
fra.
Noen forfattere har jeg lest biografier om
som f eks Agatha Christie. Jeg har Virginia Woolfs essay Et eget rom i
bokhylla. Begynte å lese boken for flere år siden, men det ble bare en
begynnelse. Kristin Vallas bok inspirerer til å forsøke igjen. Den inspirerer også
til å lese bøker av og om Halldis Moren Vesaas:
Fikk rommet
sitt? tenkte jeg.
Hvorfor tok hun
det ikke bare?»
På sin Instagramkonto
har Kristin Valla en EGNE STEDER JULKALENDER der hun hver dag i desember legger
ut bilder og skriver om et hus eller et rom hvor en forfatter har skrevet. I går 17. desember delte hun bilder fra gården
Midtbø, hjemmet til Tarjei og Halldis Moren Vesaas.
Forlagets
omtale av Egne rom:
«Inspirert av Virginia Woolfs klassiske
essay Et eget rom legger Kristin Valla ut på en reise til Frankrike for å
skaffe seg et sted å skrive. Med lånte penger og en uforløst roman kjøper hun
et gammelt hus i en liten sørfransk landsby.
Drømmen om et eget rom er beskrevet av en
rekke betydningsfulle forfattere gjennom historien. For mange ble rommene og
husene livsprosjekter som gikk hånd i hånd med forfatterskapet. I Egne steder
møter vi forfattere som Amalie Skram, Agatha Christie, Suzanne Brøgger og
Halldis Moren Vesaas, idet de renoverer, innreder og dikter. Under hvilke
forutsetninger blir litteratur til? Hvor langt går forpliktelsene som mor og
ektefelle, og hva slags forpliktelser har man ovenfor seg selv som individ og
menneske?»
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar