Jeg har minst lest like mange
bøker om Sigrid Undset som bøker hun har skrevet. Tidligere har jeg blant annet
kjøpt og lest biografiene til Tordis Ørjasæter og Sigrun Slapgard om Undset.
Biografien jeg nå har lest, Gidske
Andersons Sigrid Undset et liv, ble utgitt i
1989 før biografiene til Ørjasæter og Slapgard. Det er en bok som har stått ulest i bokhylla
siden jeg kjøpte den på et loppemarked. Jeg har tenkt å lese bøkene om Kristin
Lavransdatter om igjen. Inspirert av boken til Vigdis Hjorth & Line Normann
Hjorth Kristin må vekk – om Kristin Lavransdatter som ung. Da passet det
å lese den uleste biografien som Gidske Anderson har skrevet for å få repetert
livshistorien til Sigrid Undset. For den slutter ikke å fascinere meg.
I forordet skriver Gidske Anderson
blant annet dette:
«Når jeg etter 1982 leste «Olav
Audunssøn» om igjen, kom jeg til å få en helt annen oppfatning. Nå foretrekker
jeg kanskje den av alle Undsets bøker. Det har vel noe med alder å gjøre. Men
da ble spørsmålet enda mer påtrengende: Hvem var hun egentlig? Så påtrengende
at jeg begynte å lete.
Denne boken er da skrevet akkurat
slik. Jeg ville forsøke å forstå litt av hvem hun var. Det har ført meg langt
tilbake, til et Norge i forrige århundre, til hennes far og mor, til det
Kristiania de kom til, og det Kristiania Sigrid Undset vokste opp i. Slik har
hun vokst frem for meg som «et norsk menneske». Et usedvanlig menneske, uten
tvil. Men til de grader rotfestet i min egen kultur, og samtidig rotfestet i en
videre europeisk kultur.
Jeg har gått fra oppdagelse til
oppdagelse. Jeg er ikke forsker og ikke litteraturkritiker, og jeg har
naturligvis ikke «oppdaget» noe nytt. Det er allikevel mitt håp at vanlige
lesere som like lite som meg selv nærmer seg litteraturen og en dikters verden
fra et forskerstandpunkt eller et kritikerståsted, - vil kunne ha glede av å
følge meg på en ferd gjennom hundre år av Norges liv, slik det kan fremstå
gjennom noen få usedvanlige mennesker.»
Biografien til
Anderson er på 338 sider linkl. bilder, store og mange bilder, og register. Til
sammenligning er Slapgards biografi på 584 sider med små bilder i teksten. Skal
man lese en mer rikholdig biografi, vil jeg anbefale Slapgards biografi. Her
hos Bokklubben omtales biografien slik:
«Et personlig portrett av vår
store dikters liv, med vekt på barndoms- og ungdomsårene i Kristiania. Med
intensitet og innlevelse tegner Gidske Anderson sitt bilde av mennesket Sigrid
Undset - søkende etter de ytre omstendigheter og indre krefter som formet
henne.»
Biografien til Gidske Anderson er oppdelt i 7 deler og første del omhandler Sigrid Undsets far, vitenskapsmannen Ingvald Martin Undset. At han hadde stor betydning for Sigrid Undset som menneske og forfatter, er det vel ingen tvil om. Sigrid Undset ble født i 1882.
Dessverre døde faren
da han var 40 år og Sigrid Undset bare var 11 år. Mest sannsynlig ville Sigrid hatt
et enklere liv og rikere liv under oppveksten dersom han ikke hadde blitt syk
og fått leve flere år.
Selv om økonomien til
familien ble dårligere etter hvert som faren ble sykere og etter hvert døde,
var familien privilegert stilt sammenlignet med nordmenn flest på den tiden. Allerede
da Sigrid var fem år begynte foreldrene å tenke på skolegang for henne. Hun
leste med foreldrene til hun var åtte år:
«Den viktigste hendelsen for Sigrid var
at hun begynte på skole.
Hun var åtte og
et halvt år gammel. Det var vel sent etter tidens mønster, men siden hun hadde
lest med sine foreldre, gikk hun rett inn i 3. klasse på Ragna Nielsens skole.
Det viltvoksende liv var over.
Hun kom til et fritt, men strengt
system.
Sigrids reaksjon
på skolen er interessant. Her ser vi et mønster og hører en tone som vil prege
henne resten av livet. Fra første øyeblikk var hun i opposisjon. Siden dette
var en moderne, frilynt og radikal skole, stusser man uvilkårlig. Vi har så
mange ganger i norsk litteratur hørt opposisjon mot en forbenet, konservativ og
fordummende skole. I Sigrids tilfelle gjelder opposisjonen en motsatt type
skole.
Det moderne og
frilynte var årsaken til at Charlotte og Ingvald Undset sendte sine tre døtre
til denne skolen, en privat betalings
Sigrid fikk gode karakterer, men
hun kjedet seg:
«I dag sies det gjerne om den
slags unger at skolen ikke gir dem noen utfordringer. I dette tilfellet var det
noe mer. Foreldrenes verden og skolens verden var så forskjellige. I
sammenstøtet mellom dem trakk Sigrid seg inn i seg selv, eller «rullet seg opp
som et piggsvin » som hun sier. Dette er en legning hun viser tidlig, og er
kanskje medfødt. Nå var hun kommet ut i verden, og det er som om hun utvikler
forakt for det meste omkring seg.
La oss se på noen av de områder
hvor foreldrenes og skolens verden tørner sammen. Norges-historie og
verdenshistorie ble fremstilt for elevene som kjensgjerninger. Men hele sitt
korte liv hadde Sigrid hørt om, og lyttet med grådig interesse til farens
«hypoteser». Han sa at det meste av historien var gjetninger. Det sikre kunne
etter hele slektsledds arbeide vise seg bare å være en liten smule. På skolen
derimot var ingen usikre. Når det stod i skolebøkene, så var det slik. Dette skulle
Sigrid lære utenat. Det gikk fort og greit. Men hva var hensikten? Når faren sa
det var uholdbart, romantikk, dikteres fantasi . . . Mistroen til all
skolelærdom slo rot i henne.
Slik ble det en intellektuell
kløft. Men også følelsesmessig følte Sigrid en avstand. Leseboken syntes hun
var «avskyelig». Den bestod av «fabler og søte små fortellinger» som hun mente
hun var vokst fra for lenge siden. Det hadde da også moren hjulpet henne til,
hjemmets sensur av barnebøker var drastisk, det eneste som slapp igjennom var
Inger-Johanne-bøkene og Per Sivles «Soger».»
I 1891 reiste familien på besøk
til Trondheim. Da opplever hun noe som hun selv mente var et vendepunkt i livet:
«De islandske sagaer var hun kjent
med fra hun var liten. Faren hadde lest dem for henne. Etterhvert som hun lærte
å lese og han ble sykere, hadde hun lest dem for ham. Da han ikke lenger kunne
lese, var Sigrids lesning den viktigste kontakten mellom en far som ville
skjerme sitt barn mot sin egen død og en datter som instinktivt vendte seg bort
fra tragedien. Sigrid hadde lett for språk og hadde «studert» de islandske
originalutgaver sammen med faren, og lært seg ikke så få oldnorske ord og
vendinger.
Den første dagen på Vollan begynte
hun å lete i bestefarens bibliotek etter noe å lese. Alle hans bøker var i sort
skinn med sort marmorert papiromslag: prekensamlinger, misjonsskrifter og søte
moralske småfortellinger. Ingenting for henne. Kontorist herr Mørk på Vollans
tvangsarbeideranstalt trakk så en dag en bok frem fra under sine protokoller.
Sigrid skulle prøve seg på den, så fikk man se «om hun var stor nok». Det egget
henne.
Boken var «Njåls saga».
Det var litt stridt for henne til
å begynne med, men det varte ikke lenge. «Njåls saga» gikk til hodet på henne
aldeles, hun glemte høying og bestemorens fristende byturer og alt annet.
Dette var noe annet enn pensum på
Ragna Nielsens skole, med paradis og fryd og Norge, hurra! Dette var en ny og
vidunderlig «virkelig» verden. Sigrid Undset har kalt «Njåls saga» «En bok som
ble et vendepunkt i mitt liv.»
Sigrid takket nei til friplassen hun fikk til å studere til artium.
«1 1947, i serien «Hvorfor jeg
skrev» i NRK, sier hun om Ragna Nielsen at hun var uenig med henne «nesten om
alt mellom himmel og jord», derfor var det ikke hederlig å ta imot hennes
tilbud. Hun legger til at «det var nødvendig at jeg fikk noe å gjøre så fort
som mulig, så jeg kunne betale for meg hjemme».
Sigrid Undset hadde altså
forskjellige forklaringer på det som opptok hennes intervjuere: hvorfor hun
forlot skolen og hvordan hun ble forfatter. Årsaken er vel at det var mange
forklaringer. Men at den viktigste forklaringen ville hun ikke utdype. Og den
tror jeg var at friplass var en skam som hun ikke kunne bære i den økonomiske
nød hjemme. Derfor ville hun ha et arbeide så fort som mulig, for å kunne
hjelpe moren og de to yngre søstrene. Pliktfølelsen er det som slår meg mest
hos den unge Sigrid.
Hva var det så som virkelig
skjedde?
Våren 1897 tok hun
middelskoleeksamen med karakter «Utmerket godt». Moren meldte henne den høsten
inn på et ettårig sekretærkurs på Handelsakademiet i Munchsgate i Kristiania. I
et av sine første brev til den svenske pennevenn Dea sier hun på denne tiden at
hun «ble putted derind» fordi hun ikke ville studere.»
Etter å ha gjennomført
Handelsakademiet, ble hun i 1899 kontordame hos et elektrofirma, representant
for tyske AEG. Der jobbet hun i 10 år, fra hun var 17 til 27. I 1907 ble Fru
Martha Oulie utgitt.
«Allerede året etter hadde hun ferdig
neste bok. Den var mer omfattende, en samling historier på litt over 200 sider.
Med «Den lykkelige alder» slo Undset
igjennom som forfatter. En av tidens kritikere, Just Bing, mente at hun var en
tolk for sin egen tids ungdom. Og hennes jevnaldrende kollega, Kristian Elster
d.y., var med en gang sterkt grepet. Han kjente seg igjen: «Dette var ikke
alene vor egen tids ungdom, det var Kristianiaungdommen fra vore dager, de som
befolket hjemmene, pensjonatene og kontorene, de alminnelige unge kvinder og
mænd som vi alle møtte.»
Boken ble en suksess. Om den ikke solgte
så meget, så ble den anmeldt av betydelige kritikere som Einar Skavlan i
Verdens Gang og Fernanda Nissen i Socialdemokraten. Sigrid selv syntes hun
hadde vært svært heldig. Hun hadde begynt å skrive om det som «Iaa lige for
nesen af mig,» og da hadde hun funnet noe aldeles nytt: «Kristiania har jo enda
ikke vært skildret omtrent af andet end udenbys folk, som har udøst sin vredes
bitre skaaler over vor stakkars provinsby,» sier hun og legger til at «al den
ungdom, som slider og kjæmper alene herinde» - aldri er blitt skildret av noen
som var vært med i slitet selv.
«Den lykkelige alder» er virkelig om Sigrids egen by. De fire historiene, to korte og to lange, foregår alle dypt nede i Kristiania, i de grå gater, på de triste pensjonater for kontordamer, i Nordmarka, utover Drammensveien, langs Akerselva. Det er de helt alminnelige mennesker Undset bekriver. Men det er også de for tidens literatur ikke så alminnelige følelser og tanker de tumler med. Eller: ingen før henne hadde så realistisk og nesten nådeløst fortalt hva disse små kontordamer bedrev utenfor kontortiden. Det føltes som noe helt nytt, og det var det da også.»
I 1908 sa hun opp sin stilling i Wisbeth- AEG og la i 1909 ut på en reise til Europa. Med 1000 kroner i oppsparte penger og 1800 kroner i reisestipend.
Det var noe smakebiter
fra biografien. Det meste om henne har jeg lest før. Men noe er ukjent, eller
jeg har glemt at jeg har lest om det tidligere. Jeg undrer på hvilken forfatter
Sigrid Undset hadde blitt om hun hadde takket ja til friplassen og tatt artium.
Uansett, en helt grei biografi å lese synes jeg boken til Gidske Anderson var.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar