Før
jeg takket ja til et lesereksemplar fra forlaget Aschehoug av Sara Stridsbergs
roman Beckomberga. Ode til min familie,
hadde jeg lest en del om romanen, men også intervju med forfatteren.
I
et av intervjuene her på NRK.no forteller Sara Stridsberg at handlingen i
romanen er hentet fra da hennes far var psykiatrisk pasient på et
mentalsykehus. Faren er blitt hovedpersonen Jimmie (Jim) Darling og romanen er
for det meste fortalt fra datteren Jackies ståsted. Sara Stridsberg forteller
at handlingen er blitt en familiehistorie som ligger tett opp til eget liv. På
spørsmål om hvor mye i romanen som er hennes virkelighet, svarer forfatteren:
«– En liten del av det er
selvbiografisk. Når jeg skriver en roman, er det uunngåelig at den begynner å
leve litt selv, slik blir det også mye fiksjon. Likevel er det en
følelsmessig sannhet i boken. Hjertet i boken er sant.»
Beckomberga. Ode til min
familie ble utgitt i
2014 og på norsk i 2015, og har fått gode anmeldelser. En god roman er det blitt med en fin komposisjon synes jeg, men ingen
solskinnshistorie. Den engasjerer. Ikke minst ble jeg engasjert i Jackies
situasjon. Sara Stridsberg har
klart å skape god litteratur av en vond historie.
Her er link til forlaget Aschehougs
omtale av romanen og sitat fra flere anmeldelser.
Den er, til tross for tema, en vakker roman og jeg synes denne delen av
forlagets beskrivelse oppsummerer den på en god måte:
«Romanen "Beckomberga - ode til
min familie" er Sara Stridsbergs mest personlige bok. Det er en historie
om drømmen om å holde noen tilbake i lyset som egentlig aldri har ønsket å være
der, om redselen og lengselen etter å falle. «
Jeg tror
aldri at en slik historie kan skrives slik uten at noe i den er selvopplevd.
Sara Stridsberg sier det selv: det er et hjerte i boken. En forsoning som tittelen gir inntrykk av. En av anmelderne som er sitert på bokomslaget, Sindre
Andersen (Klassekampen) har skrevet:
«Becomberga er en roman som biter
seg fast langsomt, uten man begriper helt hvordan, eller hvorfor. Å lese den er
som å se dagslyset i lys av et annet, som å gå på kino midt på dagen.»
Jim blir
innlagt på Beckomberga mentalsykehus. Han er alkoholiker og nedkjørt, og har ikke
bodd sammen med Lone og deres datter Jackie på mange år. Under den perioden Jim
er innlagt blir Jackie som fjortenåring fast inventar på sykehuset. Historien
til denne familien får vi vite litt etter litt. Bl a at Jim har et stort mørke
i seg pga vonde minner fra egen barndom.
Det som er
mest rørende å lese om, er Jackies forsøk på å holde familien sammen. Hennes
fortelling fra fortid og nåtid. Til tross for de ærlige tilbakemeldingene fra
faren har hun et håp:
«Kommer du til å bli
frisk igjen?
Jeg vet ikke, Jackie.
Vil du ikke bli frisk?
Jeg vet ikke hva jeg vil lenger, jeg
vet ikke lenger hva
det betyr, å være frisk. Og jeg
kjenner meg hjemme her,
mer hjemme enn jeg noen gang har
gjort noe annet sted.
Menneskene er annerledes her, de har
ingenting og jeg har
lært meg dette, at det spiller jo
ingen rolle hva man har og
hvor man bor. Alle er jo uansett
like, det fins ikke noen
måte å beskytte seg på.
Beskytte seg mot hva?
Jeg vet ikke. Mot ensomheten ...
mot stupet inni seg.
Så
du kommer ikke tilbake?
Jeg
vet ikke ennå Jackie. Ikke vent på meg. «
Det er en
brutal beskjed å få for Jackie som legger hele seg i å ta vare på faren på sin
måte. Det at han lengter etter Lones kjærlighet og overser den kjærligheten som
datteren viser overfor han, virker brutalt egoistisk på meg. Datteren gir han
ingen grunn til å leve.
Hva med
moren Lone, som lar Jackie oppholde seg så mye på sykehuset:
«Jeg drar nå, mamma, roper jeg inn i
den ødslige leiligheten.
Jeg står i yttergangen med skoene på
og reveboaen
viklet rundt halsen og stirrer inn i
speilbildet mitt. I speilet
ser jeg eldre ut enn jeg er, øynene
er blitt mørkere og
ansiktet mitt er smalere, munnen ser
ut som om den tilhører
en annen jente. Lone kommer ut og
kysser meg på
kinnet og retter på hatten min. Hun
er aldri sentimental,
før jeg har rukket å komme meg ut
gjennom døren, har
hun gått tilbake til bøkene sine og
da jeg kommer tilbake,
sitter hun fortsatt ved kjøkkenbordet
i samme stilling og
leser.»
Det er
enkelt å tenke på moren som ansvarsløs og likegyldig. At Jackie er offer for
omsorgssvikt. At datteren indirekte gis et ansvar hun ikke skal ha for seg selv, men også for faren. Særlig når moren etterlater datteren alene hjemme imens hun selv,
som er fotograf, reiser til utlandet. Etterhvert
får et innblikk i hva som resulterte i at faren måtte flytte fra dem. I boken
følger vi også Jackie etter at hun er blitt voksen og her er en samtale hun har
med moren:
«Du likte ikke å besøke ham? sier jeg
senere.
Nei, jeg gjorde ikke det.
Du reiste bort til Svartehavet.
Ja.
Og jeg begynte å dra hit alene.
Ja, jeg hatet lukten av sykdom her,
denne hvite grynete
institusjonslukten, jeg ble kvalm
med det samme jeg
kom inn i sykehusparken.
Det ble jeg også, men jeg vente meg
til det.»
Du har aldri vært redd for noe,
Jackie.
Jo, jeg var like redd som du, men
jeg gjorde det likevel.
Hånden hviler på kameraet.
Hvorfor gjorde du det da?
Jeg ville ikke at han skulle være
ensom.
Øynene er mørke når hun ser på meg.
Jeg var også ensom, Jackie.
Romanen er, slik jeg ser det, også en historie om barns lojalitet til foreldrene. Og voksne som
ikke ønsker eller klarer å sette seg inn i barnets ståsted. Isolert sett ligger
det en enorm egoisme i slike handlinger. Det er brutalt å lese om en far som
ikke ser datteren sin. Det er da lett å tenke at dette sviket vil påvirke Jackie
– skape et mørke i henne som moren til Jim hadde i seg og farens har i seg. Og,
om dette mørket ligger latent i Jackie.
I romanen
møter vi også andre skjebner som oppholder seg på Beckomberga. En av dem er
Olof. Som har bodd på sykehuset i store deler av sitt liv og må flytte ut når
sykehuset nedlegges. Beckomberga er blitt et hjem som det er skremmende å
forlate. Isolasjonen fra samfunnet har vært hans trygghet, men også gjort han
ensom:
«Et usynlig gitter oppspent mellom
ham og verden, med stumme ansikter har man snudd seg bort fra ham, det har
gjort ham redd for mennesker, og han har holdt seg stadig mer unna og for seg
selv. Det er ingen i verden som kommer til å savne ham, den formløse gråheten hans,
han har ingenting spesielt som binder ham til noen spesiell, han har aldri vært
naken med noen, aldri berørt noen, det er som om han har beveget seg under et
hettemørke, ingen han skylder noe, ingen bånd til mennesker, bare dette gitteret,
de usynlige lenkene som holder ham igjen og gjør ham ensom.»
Beckomberga. Ode til min familie er den første boken jeg har lest
skrevet av Sara Stridsberg. Romanen er på 340 sider med korte kapitler og mye
luft. Den har derfor et reelt langt mindre sideantall. Dette gir pusterom som
er nødvendig for meg ihvertfall når jeg leser bøker med dette tema. Den er
lettlest og det ligger en spenning i historien.
Om
forfatteren:
«Sara Stridsberg (f. 1972) debuterte i 2004
med "Happy Sally", som er utgitt på norsk i 2014. Hun har også
skrevet drama, blant annet "Medealand", og oversatt SCUM-manifestet,
forfattet av den amerikanske feministen Valeria Solanas. Solanas er også
hovedpersonen i Stridsbergs andre roman, "Drømmefakultetet" (på norsk
i 2008). Med denne romanen fikk hun sitt store gjennombrudd og ble tildelt
Nordisk Råds Litteraturpris 2007. Nabokovs roman "Lolita" er
inspirasjonskilden til "Darling River". «
Foto: Helén
Karlsson
Jeg gleder meg til å ta fatt på denne. Det er fint du skriver at den er lettlest og at den har pusterom innimellom. Jeg tror det er et tema som kan virke ganske sterkt.
SvarSlettJa, dette er en god roman synes jeg på mange måter. Spennende å følge med på hennes utgivelser fremover. Jeg må få lest Drømmefakultetet også. Håper du også liker den. Det er i utgangspunktet ikke en handling man kan "like", men den er så godt skrevet synes jeg at en blir på en måte løftet opp fra dette. Det er som en anmelder skriver, det er vanskelig å beskrive leseopplevelsen.
Slett