19. juni 2020

Klangen av frihet av Toril Brekke – tredje bind i trilogien - grei avslutning




Da var siste bind i trilogien til Toril Brekkes  Klangen av frihet utgitt i 2020 lest og levert tilbake til biblioteket. Tidligere har jeg lest og skrevet om:

Alle elsket moren din – en god oppvekstroman av Toril Brekke – gleder meg til å lese fortsettelsen i romanen Kobrahjerte

Kobrahjerte av Toril Brekke – bok nummer to innfridde nesten

 Dette skal jeg gjøre kort. Det var greit å få med seg avslutningen av trilogien selv om hvem som var far til Agathe og Morten, det gjettet jeg riktig i løpet av Kobrahjerte. Grei avslutning. Samtidig jeg merker at jeg ennå har Lars Saabyes roman,  som jeg leste før romanen til Toril Brekke, i hodet og sammenligningen er der enten jeg vil eller ikke. Derfor ble ikke romanen til Toril Brekke den helt store leseopplevelsen. Begynnelsen var best, og starten var rå. Men så kjente jeg at det flatet ut på slutten. Men for all del, de som ikke har lest trilogien og liker å lese oppvekstromaner, er trilogien verdt lesetimene.

Forlagets omtale av Klangen av frihet:

Tredje og siste bok om oppvekst i Oslo på 1960-tallet. Agathe får endelig svar på hvem faren er, et svar hun ikke vil ha.

Trilogien om Agathe og den vakre pianistmora er et verk om å vokse opp i Oslo på 1960-tallet, om overgrep og om utfordringene ved å bli voksen.

I den første boka, Alle elsket moren din, svikter moren Agathe - for til slutt å forlate henne og familien helt. I Kobrahjerte opplever vi hvordan Agathe streber etter voksenlivet for å forstå hva det vil si å være kvinne, og for å forstå hvorfor mora er som hun er.

I Klangen av frihet får vi svarene. Agathe er blitt atten år og tar det siste skoleåret på det nystartede Forsøksgymnaset i Oslo. Det er slutten av 1960-tallet, en ny tid er i emning, Vietnamkrigen får ungdom til å engasjere seg, feminismen gjør seg gjeldende. Agathe forsøker å være fri, politisk aktiv og lykkelig, men innhentes igjen av det spørsmålet som alltid har ridd henne, hvem er far?

 

4 kommentarer:

  1. Denne serien likte jeg veldig godt og jeg husker så godt etableringen av forsøksgym osv gjennom min eldste bror. Flott tidsbeskrivelse!
    Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Forsøksgym var bare et ord før denne romanen. Jeg leser på wikipedia om skolen, herunder at forfatteren gikk der.

      Slett
  2. Kort og godt :) Jeg kjenner at jeg er glad for at ikke Lars Saabye har fått "ødelegge" min leseopplevelse av denne trilogien. Har lest en del i "sjangeren" oppvekst i Oslo, og synes at Toril Brekke legger akkurat nok vekt på akkurat denne tematikken. Likte som du sikkert skjønner denne boken og trilogien veldig godt :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg likte den også. Men jeg burde hatt mere avstand mellom den og Byens spor. Men jeg så romanen til Toril Brekke var kommet inn på biblioteket, og da tenkte jeg at nå må jeg låne den før flere oppdager det.

      Slett