På andre forsøk ble det en god opplevelse å
lese romanen Omriss (2014) av Rachel Cusk. Jeg har tidligere lest første
kapittel, men ikke funnet det jeg leste interessant og derfor avsluttet
lesingen. Men bestemte meg får å gi den en ny sjanse etter at jeg leste gode
anmeldelser på Kudos. Det er jeg glad for nå. Når jeg kom meg videre til
andre kapittel ble det en god roman å lese.
Omriss er
fulgt opp av romanene Transitt (2016) og Kudos (2018). Nå ser jeg
frem til å lese disse også.
Hovedpersonen Faye reiser fra London
til Aten der hun skal holde et skrivekurs.
«Jeg sa jeg bodde i London, etter at jeg for svært kort tid siden hadde
flyttet fra huset på landsbygda der jeg hadde bodd alene med barna mine de tre
siste årene, og der vi sju år før det hadde bodd sammen med faren deres. Det
hadde med andre ord vært familiehjemmet vårt, og jeg var blitt boende og ble vitne
til at det ble graven til noe som jeg ikke lenger visste om jeg skulle kalle
virkelighet eller illusjon.»
Senere sier Faye til medpassasjeren på
flyet til Aten, eller sidemannen som han i det etterfølgende kalles,:
«Et ekteskap er blant mye
annet et trossystem, en fortelling, og selv om det manifesterer seg på måter
som er virkelige nok, forblir impulsen som får det til å vare, i siste instans
et mysterium. Det som til sjuende og sist var virkelig, var tapet av huset, som
var blitt det geografiske åstedet for ting som var blitt borte, og som, antok
jeg, representerte håpet om at de en gang ville komme tilbake. Å flytte fra
huset var på sett og vis å erklære at vi hadde sluttet å vente; vi kunne ikke
lenger nås på det vanlige nummeret, den vanlige adressen.»
På bokomslaget omtales romanen slik:
«En ung forfatter reiser til Aten for å holde et skrivekurs. Underveis
møter hun mennesker som åpner seg for henne og forteller om livet sitt: den
eldre mannen som snakker om båter og mislykkede ekteskap, studentene som
beretter om kjærlighet og ambisjoner, forfatteren som beskriver smerte og angst
– alle har noe de angrer på, og noe de lengter etter. Og gradvis, etter hvert
som dette lappeteppet av historier sys sammen, trer også et portrett av
fortelleren frem.»
Jeg synes ikke at vi får vite så mye om
forfattere slik at et portrett av henne trer frem for meg. Det er møtene hun har med
menneskene og det de forteller som er interessante. Selv om ikke alt er like
interessant å lese om. Som sidemannen hun treffer på flyet og senere er på
båttur med. Andre kapitler er verdt boken alene, som møtet med vennen Paniotis
og forfatteren Angeliki. Paniotis er skilt og ser lite til barna sine som er
voksne:
«Paniotis,» utbrøt Angeliki, «hva er det du sier? At
barna dine emigrerte til USA fordi foreldrene deres skilte seg? Kjære venn, jeg
er redd du tar feil hvis du tror du er så viktig. Barn drar sin vei eller blir
værende avhengig av sine egne ambisjoner: Det er deres egne liv. Vi er liksom
blitt overbevist om at vi har merket dem for livet hvis vi sier så mye som et
eneste malplassert ord, men det er jo så klart helt latterlig, og hvorfor
skulle forresten livene deres være fullkomne? Det er vår egen forestilling om
fullkommenhet som plager oss, og den er rotfestet i våre egne ønsker. Moren min
mener for eksempel at det å være enebarn er den verste ulykken man kan oppleve.
Hun kan simpelthen ikke godta at sønnen min ikke kommer til å få brødre og
søstre, og jeg er redd jeg har gitt henne inntrykk av at denne situasjonen ikke
er noe vi har valgt, bare for å slippe å snakke med henne om det hele tiden. Men
hun snakker stadig om at hun nettopp har hørt om den ene eller den andre legen
som er i stand til å utrette mirakler; her om dagen sendte hun meg et
avisutklipp om en gresk kvinne som hadde fått barn i en alder av femtitre,
sammen med en lapp der det sto at jeg ikke måtte gi opp håpet. Men for mannen
min er det helt naturlig at sønnen vår skal vokse opp alene, siden han selv var
enebarn. Og for meg ville det selvsagt ha vært en katastrofe å få flere barn:
Det hadde slukt meg fullstendig, i likhet med så mange andre kvinner. Jeg spør
meg selv om hvorfor moren min ønsker å se meg bli slukt også, når jeg har
viktig arbeid å gjøre, når det ikke ville være til mitt beste og som sagt
bortimot ville være en katastrofe, og svaret er at ønsket hennes ikke handler
om meg, men om henne selv. Jeg er sikker på at hun ikke vil at jeg skal
betrakte meg selv som en fiasko fordi jeg ikke har seks barn, men det er
nettopp det oppførselen hennes kan få meg til å føle.»
«Det finst gode romanar, og så har du dei som ligg hakket over. Der ligg
«Omriss». Rachel Cusk skriv både intelligent og gripande, analytisk og
inderleg, originalt og gjenkjenneleg. Meir kan ein ikkje krevje.»
Etter
å ha lest Omriss er jeg glad jeg ga den en ny sjanse. For etter første
kapittel var det mye bra å lese. Det er noe særegent med den. Rachel Cusk
skriver godt og det er mange temaer å reflektere over. Gjenkjennelse er helt
klart et ord som jeg kan knytte til flere av romanens temaer.
Du kan lese en lang
beskrivelse av forfatteren her på Gyldendal forlag.
Jeg har satt bøkene til Rachel Cusk på leselisten. Jeg lurte litt på om de skulle bli sommerbøker. Men så fikk jeg endel andre bøker jeg hadde mer lyst til å lese. Og da ble de flyttet lenger ned på leisten :-) Dette skjer meg hele tiden. Jeg har en bokhylle med uleste bøker som jeg har lyst til å lese, og den er litt overfylt. Men de står hvertfall på listen :-)
SvarSlettJeg har også mye uleste bøker i bokhylla. Egentlig et luksus"problem". Burde lest flere av dem. Men jeg lar meg friste av nye bøker jeg leser/hører om, og siden dette er en serie og Kudos ble fremsnakket, måtte jeg gi Omriss en ny sjanse. Det er jeg glad for etter å ha lest den.
Slett