«Men jeg tror ikke at hvordan du føler det nå, sier noe om
hvordan livet ditt har vært. Og hva du sitter igjen med. Og man lever jo ikke
livet for å sitte igjen med en gevinst.»
Helt siden jeg kjøpte boken til Hans Olav Brenner
Om å skrive (2011), har planen vært å lese en bok av Trude Marstein, som er en
av forfatterne han intervjuer. Sitatet over er fra Trude Marsteins siste roman Så mye hadde jeg
som er gitt ut i 2018 på forlaget Gyldendal. Den har fått gode anmeldelser, og
det synes jeg er fortjent. Jeg har lest romanen og likte den veldig godt. For
meg var den altoppslukende og den beste romanen jeg har lest hittil i 2018.
Romanen er på 439 sider.Forlaget omtaler romanen slik:
«Monika er 13 år og vet at alt hun
opplever, en gang skal tilhøre en annen tid. Hun er 27 år og elskerinnen til en
eldre professor. Hun er 37 år og bor sammen med Geir, de har fått Maiken, som
suger rytmisk på smokken og har en stripe bar hud i bakhodet. Hun er 46 år, har
et uthus fullt av kranglevorne høner og tenker at livet består av håpløse
forsøk på sammenføyninger. Hun er 52 år og møter morens ansikt i speilet
over grønnsaksdisken i dagligvarebutikken.
Så
mye hadde jeg er en roman om den aldri hvilende lengselen etter et liv
rikt på tilhørighet, lidenskap og mening – men også om følelsen av at alt
glipper, at ingenting kan holdes fast, at man kanskje verken vil eller klarer å
høre sammen med noen.»
Til Brenner
sier Trude Marstein at i hennes romaner har nåtidsplanet strukket seg over
veldig kort tid. På spørsmålet om hun likevel kunne la seg begeistre av et
stort episk verk, svarer hun:
«Jeg
vet ikke. En av mine favorittbøker er Jonathan Franzens Korrigeringer, men det er vel ikke noe stort episk verk
på den måten, den består vel stort sett også av situasjoner. Så jeg tror
kanskje at svaret er nei.
Jeg
er veldig interessert i relasjoner og halvvridde merkelige konstellasjoner av
mennesker, av å sette folk sammen, la de fleste faktorene være helt rolige og
normale, men så å vri det litt. Og se hva som skjer, hvor ubehagelig, komisk,
uhyggelig, vakkert og rørende noe kan bli mens det er helt innenfor en
normalitet. Men jeg har hatt lyst til å skrive en familieroman eller
slektsroman over en generasjon, og se om noen har med hverandre å gjøre i
større sammenhenger, se om de forandrer seg eller nettopp ikke forandrer seg i
løpet av tretti år.»
Romanen starter
i august 1973:
«Så
varmt det er, så lang denne sommeren har vært. I stua stråler alt, firkanter av
sollys ligger over sofaryggen med dirrende skygger fra bladene på lønnetreet,
en flue borer mot vindusglasset. Tante Liv sitter og blar i et fotoalbum med
fingre røde av bringebær, ytterst på stolsetet, alltid på vei til å reise seg
for å gjøre noe annet. Tingene hennes ligger rundt omkring: en neglelakk på telefonbordet,
en grønn strikkejakke på en stol. Og pappas avis på stuebordet, skillet mellom
lys og skygge skjærer forsiden i to på skrått.
Pappa
har snakket med tante Liv om rosene som er fulle av lus og om mamma som ligger
til sengs med migrene, og tante Liv har lyttet, i kanskje en halvtime.
Bekymret, tankefull, med hånden på hoften. Da jeg var liten, tenkte jeg at
tante Liv alltid lytter og tar innover seg alt som har skjedd, uten å trøste,
men etter hvert har jeg begynt å skjønne at hun trøster på
sin egen måte.»
Monika er
13 år i 1973. Tante Liv, morens søster, er familiens reddende engel når moren
er sengeliggende. I tillegg til Monika som er yngst, består familien av far og
søstrene Kristin og Elise. Når tante Liv er hos familien, har hun med seg
sønnen Halvor. Denne sommeren er det andre gang hun er hos familien.
Inntrykket
mitt etter å ha lest første kapittel er at dette er en helt ordinær familie som
vi blir kjent med ved nåtidskildring og ting som har skjedd i fortiden. Monica
provoserer som en eplekjekk tenåring kan gjøre. Elise sier hun er slitsom når
hun ved matbordet ønsker å avsløre hva hun har observert da hun kom inn på
rommet til Halvor. Kapitlet avslutter slik:
«En
gang skal alt dette tilhøre en annen tid, jeg skal flytte langt vekk, legge alt
som er, bak meg, kanskje vil jeg ikke engang ønske å komme på besøk.»
Monica
flytter ikke langt vekk. I andre kapittel som er september 1980, er hun flyttet
fra Fredrikstad til Oslo for å studere, og der skal hun bo i den tiden i den
tiden vi følger henne. I hvert kapittel flyttes handlingen frem i tid helt frem
til vår tid, 2018.
«Få
kan skrive om ubehaget i det hverdagslige som Trude Marstein. Stilen hennes er
usentimental og tilsynelatende enkel: Strippet for store fakter og følelser,
full av mikroskopiske detaljer som får det normale til å dirre.
Romankarakterene lever udramatiske, gjennomsnittlige liv - gjerne med en viss
forakt og avstand både til seg selv og andre.»
Jeg synes
det jeg har sitert over er en god og presis beskrivelse av romanen. Det er så uanstrengt å
lese den, det er bare å sette seg ned og lese og så sitter jeg på første rad og observerer livet
til Monika der hun til tider grådig tar for seg. Oppturer og
nedturer. Som forfatteren sier, Monika er en romanfigur som det ikke skjer noe
dramatisk og spektakulært med.
«Jeg
vil holde karakterene mine innenfor grensene av normalitet, og samtidig presse
dem mot grensene slik at de blir utsatte. Hvis de overskrider grensene, synes
jeg de blir uinteressante, forteller Marstein, og tar en pause.»
Det at handlingen
er troverdig gjør at romanen blir altoppslukende for meg. I tillegg til at
Marstein skriver godt. Jeg har sett en del boligprogram på TV der man snakker
om at det er en flyt hva angår hvordan et hus er innredet. Det er slik formen romanen
Så mye hadde jeg er, den har en god
flyt. Jeg kunne bare lene meg tilbake og la meg flyte med. Hvert kapittel,
hvert avsnitt, hvert ord må være der. De passer sammen som i et puslespill. Ingenting
er unødvendig. Ingen brikker mangler. Samtidig som jeg kan la meg berøre av det
som skjer.
Jeg kunne jeg ikke være likegyldig til hovedpersonen Marstein har skapt og til handlingen. Monika vil hele tiden ha noe mere enn det trivielle hun observerer rundt seg. Opp mot grensen til forakt observerer hun familie og venner som har det livet hun ikke vil ha: «hva har de fått ut av livet», tenker hun om foreldrene. Dette tenker Monika i 1980 etter at søsteren Elise har giftet seg:
«Nå
sto Jan Olav halvveis bøyd over oss, med Elises underarm i hånden, tommelen mot
huden på håndleddet der blodårene skinte gjennom, den hvite blonden la stramt
over huden hennes. Han kunne bare ta henne med. Bryllupsnatt, en ungpikedrøm,
jeg hadde aldri hatt den drømmen. Jeg tenkte på alle Elises drømmer og
forestillinger og fantasier gjennom hele barndommen og hele ungdommen som nå
var lagt inn i Jan Olav og det Jan Olav kunne tilby, og jeg lurte på om det
overhodet kunne være mulig for ham å innfri. Om det uansett ville ligge en
rekke knuste drømmer og forventninger strødd omkring. Men jeg kunne ikke tro
annet enn at de ville holde sammen livet ut, til døden skiller dem ad, nå har
de vært gift i to og et halvt år og fått sitt første barn, jeg klarer ikke
forestille meg noen lidenskap mellom dem nå, og hva da om ti, femten, tjue år?»
Monika og
Elise kommer til å leve ulike liv. Elise velger et liv med trygghet og
forutsigbarhet som Monika til tider tenker på med forakt. Samtidig er familien og
gode venner, som har skapt trygge rammer rundt seg, grei å ty til når det
stormer i livet henne.
Det var noen smakebiter fra romanen. Mitt «Summa summarum» er at romanen Så mye hadde jeg av Trude Marstein er en
veldig god bok som jeg håper mange leser, og lar seg engasjere av Monika og
livet hennes. Hun er et tidstypisk menneske som en kan kjenne seg igjen i eller
i andre. «Så mye hadde jeg, så mye ga jeg bort, så mye hadde jeg igjen" husker
vi fra barndommens lek med sand. Tittelen til boken passer fint til innholdet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar