Det var
tilfeldig at jeg kom over boken til Vigdis Hjorth: Fryd og fare. Essay om diktning og eksistens. Boken utgitt i 2013
og 215 sider inkl. register dukket opp hos Bokklubben da jeg søkte på Tove
Ditlevsen. En bok som jeg har kjøpt og lest, og helt sikkert vil komme tilbake
til i senere innlegg.
Et av
essayene i boken Tove til trøst og
ettertanke, er om Tove Ditlevsen, og det starter slik:
«Julen
1970 fikk mine besteforeldre Tove Ditlevsens selvbiografiske Erindringer
Barndom i gave av sin danske familie. Bøker hadde vi ikke mange av, så jeg
kastet meg over den og ble beveget. Det var det at faren ble arbeidsløs, som
fikk meg på gråten. Bestemor registrerte min bevegethet og fant fram Barndommens
Gade av samme forfatter, skrevet da hun bare var treogtyve. Da Erindringer
Barndom ble til, var hun over femti og ut og inn av psykiatrisk sykehus.
Barndommens
Gade gjorde enda større inntrykk fordi språket og billedbruken var enklere og
synsvinkelen ikke den modne, erfarne forfatterens, men unge Esters, Tove
Ditlevsens alter ego; en hardt prøvet skikkelse jeg umiddelbart identifiserte
meg med. Leste og følte meg hensatt til det fattige københavske Vesterbro i mellomkrigstiden
og kjente meg igjen i Esters ensomhet og i det å ikke bli forstått av sine
omgivelser, en ganske alminnelig følelse hos et barn, det er vel derfor boka er
så elsket...»
Vigdis
Hjorth forteller om hvordan hun flere ganger i livet har kommet tilbake til
Tove Ditlevsens forfatterskap. Etter å ha sitert Tove Ditlevsen i Barndom, skriver Vigdis Hjorth:
«Dette
siste tror jeg mange skrivende kan skrive under på, samt på det at diktningen
kan fungere som tilfluktssted; blir hverdagens problemer uoverskuelige, kan du
trekke deg tilbake, inn i en diktet verden der du har en viss kontroll. Diktningen
kan i tilllegg virke som våpen, som den skal gjøre for Ditlevsen livet gjennom.
Denslags visste jeg lite om i 1970 da bestemor også ga meg gjennombruddsromanen
Man gjorde et Barn Fortred. Den fant jeg det ikke for godt å lese, men kasserte
den ikke heller, det er en av få bøker fra barndommen som har overlevd alle
flyttinger. Jeg tok den først for meg da jeg fikk en livskrise i slutten av
tyveårene. Den var brun og fillete med min for lengst avdøde bestemors signatur
fra 1941. Det ble innledningen til en ny Ditlevsenraptus;
jeg har alltid vendt meg til henne når tilværelsen har vært turbulent, og det
har dessverre ikke vært sjelden.»
Det første
essayet i boken er om Vigdis Hjorths forhold til Bertolt Brecht. Hun var tolv
år da hun så Riksteatret oppsetting av Bertolt Brechts Det gode mennesket fra Sezuan.
«Jeg
gikk ut i den våte og mørke høstkvelden som duftet av fuktige lønneblader,
oppløftet av den kunstneriske opplevelsen, rystet av spørsmålet: Er det slik
det er fatt i verden, at det ikke er mulig å være god? Hva skal vi gjøre da?»
Hun er også
innom egne bøker, som i «Bedrag eller bidrag?» der hun forteller om da hun beskyldt
for å ha plagiert W.G. Sebald Austerlitz i
romanen Tredje person entall. Etter
hvert som saken ruller, kommer det frem at det ikke var Sebald som hadde funnet
opp setningene hun hadde brukt i romanen:
«Med
hensyn til tyveri var jeg altså i selskap med Sebald selv, og ikke bare det:
Setningene jeg hadde funnet det for godt til å stjele var de samme han hadde
funnet det for godt å sitere. Sebald og jeg hadde samme litterære smak!»
All
pasjonert lesning er uløselig forbundet med den lesendes sinn som finner det
det har behov for, for å overleve og forstå mer av seg selv og verden, intet
mindre, sier Vigdis Hjorth i forordet til denne essaysamlingen, der hun
diskuterer bøker og forfattere som har hatt stor betydning for henne.
Forfatterne hun skriver om er Bertolt Brecht, Tove Ditlevsen, Knut Hamsun, Søren
Kierkegaard, Virginia Woolf, Dag Solstad, Torgeir Rebolledo Pedersen og Witold
Gombrowicz. Vi møter en åpen og uredd forfatter som våger å fremsette påstander
om litteratur og forholdet mellom liv og diktning, og som er på jakt etter de
store spørsmålene i sin lesning.
Takk for interessant omtale. Denne mangler i Hjorth-rekka, så nå er den på shoppinglista for neste besøk på bruktbutikken :)
SvarSlettSå bra. Jeg har tatt frem Et eget rom av Virginia Woolf igjen etter å ha lest boken.
Slett