I
forgive you, mother, I can hear you
And I long to be near you
But every road leads to an end
Yes every road leads to an end
Your apparition passes through me in the willows
Five red hens – you'll never see us again
You'll never see us again
And I long to be near you
But every road leads to an end
Yes every road leads to an end
Your apparition passes through me in the willows
Five red hens – you'll never see us again
You'll never see us again
Jeg
kom til å tenke på albumet til Sufjan Stevens Carrie & Lowel da jeg satte
meg ned for å skrive dette innlegget om boken til Kristopher Schau. Albumet handler
om livet, død, tap og kjærlighet. Artisten ser tilbake på sine første
reaksjoner på sin mor Carries død, og erkjenner at han ikke tillot seg å sørge.
Teksten over er fra den første låten på albumet; Death With
Dignity
Boken til Schau På vegne av venner leste jeg en omtale av i æsculap nr 4/2017 – et magasin for medisinstudenter, og utgaven handler om død. Tuva Stranger skriver innledningsvis i anmeldelsen:
"Budskapet
mitt er enkelt: les eller hør denne boka. Det er en del år siden den kom, men den
blir nok (dessverre) aldri utdatert. I avisa kan man lese dødsannonser der det
står «På vegne av venner», etterfulgt av tid og sted for begravelsen. Her står
det ofte en liste over pårørende til avdøde, men i noen tilfeller finnes ikke
denne listen. Få eller ingen dukker opp til seremonien, og kommunene ordner det
praktiske. Kristoffer Schau bestemte seg for å gå i kommunale begravelser i Oslo,
og skrev mens han gjorde det. «Jeg ville vite hva dette var; og jeg ville være
der.»
Etter å ha lest boken er jeg enig; boken til er ikke utdatert - den er fortsatt lesverdig og
tankevekkende. I boken utgitt i 2009 skriver han at han var arbeidsledig da han
bestemte seg for prosjektet, og skriver:
«Så
så jeg bildet. Det var en artikkel i Aften Aften der det sto om kommunale
begravelser i Oslo. Altså begravelser betalt av Oslo kommune. Begravelser som
av ulike årsaker måtte tas hånd om av det offentlige og ikke av venner eller
eventuell familie. Og så var det bildet. En tom kirke med en hvit kiste foran
alteret. Ingen hadde kommet. Vedkommende ble altså bisatt foran en tom sal.
Det
var tomt på altfor mange plan. Så mange at jeg ble utmattet av å tenke på det.
Utmattet av å se på bildet. Utmattet av å lese artikkelen. Det var akkurat som om
all personlig møkk og håpløshet fra de siste månedene kom sigende over meg på
en gang. Tredde seg over huet mitt som en plastpose.
Det
var altså ingen som kom? Ingen. Som i null. Ingen venner. Ingen familie. Ingen.
Var det sånn der ute? Var det virkelig sånn? At for noen fortsatte ensomheten
selv etter døden? Jeg godtok det ikke. Jeg ville ikke at det skulle være sånn.
Jeg ville ikke at begravelsen skulle være redusert til en torn, funksjonell
prosess.
Så
jeg forsøkte å sette ord på det.»
Her sangen til Sufjan Stevens Death With Dignity
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar