«Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg
har forsøkt å skrive om dette, eller om pappa i det hele tatt. Fingrene mine
har lekt frem melodi etter melodi, mens jeg har stirret meg nesten snøblind på
sidene i notatbøkene mine. Samme hvor bra melodiene har vært, fortsetter arkene
å ligge der uberørte som en dalside selv om den djerveste løssnøkjører ikke
våger å sette utfor.»
«Da er livet tilstede
- Og det stirrer på deg» - en strofe som De Lillos synger,
og som jeg fikk i tankene da jeg leste Her
hos de levende av Levi Henriksen.
En roman som ble utgitt i 2017, 303 sider, og utgaven jeg har lest er lånt av
biblioteket.
Jeg har
likt tidligere bøker jeg har lest skrevet av Levi Henriksen, men Her hos de levende fikk meg til å tenke
på min favorittforfatter Per Petterson. Det er det flere som har tenkt. Når
jeg nå går inn her på siden boken er omtalt hos Gyldendal, siteres en
anmelder i Vårt land som skriver:
«Her
hos de levende har en språkføring som glitrer. Henriksen skriver enkelt,
men melodisk, det minner om Per Petterson.»
Her hos de levende
gjorde inntrykk å lese.
Tidvis veldig vondt. Som Gyldendal skriver, det er farens historie som er
bakgrunnen for romanen:
«Huset
som Hermann Henriksen bygde med sine egne hender, er solgt og skal rives.
Hermann som i alle år arbeidet i skogen, han som hoppet lengst av alle på ski.
Og som da han var unggutt la planer om å drepe stefaren sin. Hvem var han
egentlig?»
Det som
gjør det vondt å lese er beskrivelsen av stefarens brutalitet. Samtidig
oppveies dette av språket – et eksempel:
«Den
evige rastløsheten hans ble av omgivelsene ofte forvekslet med trass eller
manglende evne til å tilpasse seg. Men det var bare noe i vinden som hvisket
navnet hans, og hver gang han følte at han nesten var nær nok til å forstå hva
som ble sagt, skiftet vinden retning.
Pappa
var aldri fjern når han var sammen med meg, mamma eller søsknene mine, men noen
ganger, når han trodde ingen så ham, var det som han stengte seg inne i et rom
for seg selv enda han sto midt ute på gårdsplassen. Iblant virket han helt
forgapt i stillheten, som om det var noe i den som bare han kunne høre. Selv om
jeg vokste opp i en tid og på et sted der det ikke var vanlig at foreldrene dro,
var det likevel noe i meg som var redd for en dag å oppdage at faren min hadde
stukket av. Tanken virker helt absurd i dag, men som barn gjorde det meg urolig
at pappa hadde denne evnen til å bli borte selv om han aldri forsvant ut av
syne. Jeg kan også huske at han pleide å snakke med seg selv. Ikke ofte, men
ofte nok til at jeg fant det underlig.
Selv
har jeg flere ganger i det siste tatt meg i det samme. Men jeg er alene, jeg
har ingen å snakke med. Det hadde pappa.»
Spørsmålet jeg
stiller meg er hvor mye av forfatterens egen historie er det som fortelles – hvor mye er fiksjon - forlaget skriver i sin omtale:
«Hermanns
sønn har kommet til et vippepunkt i livet. Han har brutt kontakten med sine
nærmeste, og har tatt seg inn i det gamle og forlatte huset som faren bygde. Om
farens oppvekst og dunkle fortid vet han lite. Med to gamle landskapsmalerier
og en etterlatt 7de sans forsøker han å lime sammen brokkene av farens liv. Og
redde stumpene av sitt eget.»
Jeg kjenner
lite til forfatteren – ut fra boken holder han avstand fra deltakelse i f eks
kjendisprogram – her er et eksempel på hvordan han beskriver seg selv:
«Hele
livet har jeg følt på denne annerledesheten.
Noen
ganger tilskriver jeg den pinsevennoppveksten. Andre ganger at mine finske
forfedre har gjort meg godt over gjennomsnittet disponert for mismot. Samtidig
har jeg alltid innbilt meg at dette mørket, denne evige rastløsheten kommer fra
pappas side, fra den stedbundne delen av familien. Dobbeltsidig mismot, det er
hva jeg lider av.»
Det var
noen smakebiter. Boken til Levi Henriksen er helt klart en av de beste norske romanene
utgitt i 2017 som jeg har lest.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar