1. aug. 2017

Faktasjekken – boktips i kategorien Reiseskildringer


Jeg får et snev av eufori når jeg hører på radioprogrammene Faktasjekken. Program nr. 5 som første gang ble sendt i 22. juli 2017, er ikke noe unntak. Boktipsene strømmet på. Som det ble nevnt i programmet; dette er ikke bøker man leser fordi det har så høy litterær verdi – de leses av helt andre årsaker.

Topp fem ble:

1.   Kon-Tiki-ekspedisjonen - av Thor Heyerdahl
2.   Mine gleders by – Richard Herrmann
3.   Vesterveg til Vinland: oppdagelsen av norrøne boplasser i Nord-Amerika - av Helge Ingstad
4.   Barske glæder og andre temaer fra et liv under åpen himmel – av Peter Wessel Zapffe
5.   Nilen - historiens elv - av Terje Tvedt


Faktasjekken er et NRK P2 radioprogram der det jaktes på de beste norske sakprosabøkene skrevet etter andre verdenskrig. Programleder er Hans Olav Brenner.

Jeg ble litt forundret over at boken til Zapffe kom med her også. i Boken var med på lista over bøker kategorisert som Kultur og underholdning, ble sågar nr. 4 på topp fem. Trodde ikke det var mulig etter «reglene» jf. det som er blitt sagt i tidligere program. Uansett; har begynt å lese i boken. Det er ikke alt i den som jeg synes er like gøy å lese. Og så er det språket. Panelet snakke så begeistret om boken, så jeg får la dette føre meg videre i lesingen.

Ferdaminne får sumaren 1860  av Aasmund Olavsson Vinje ble såvidt nevnt. Men siden bøkene som kan være med er bøker skrevet etter 2. verdenskrig er ikke den med. Synd, den står i bokhylla, og som Zapffes bok er språket en bøyg å komme over for at det skal bli noen flyt i lesingen. Derfor hadde jeg trengt at panelet hadde fremsnakket den.

Boken om Nilen har jeg i bokhylla og skal leses. Boken til Herrmann har jeg lest to ganger. Boken står i bokhylla og tåles å leses om igjen. London blir jeg aldri lei av å lese om. Som det ble nevnt, Richard Herrmann fyrer opp oss som allerede er anglofile.

Helga Ingstad bøker har jeg lest flere av og skrevet om i blogginnlegg, herunder om oppdagelsen han skriver om i boken som kom på tredjeplass. I og med at Ragnar Kvam Jr. er i panelet, fikk jeg en påminnelse om å lese hans biografi om Thor Heyerdahl.  Det blir nok til at jeg leser biografien før jeg leser boken skrevet av Heyerdahl selv. Interessante betraktninger av Ragnar Kvam Jr. i programmet om spenningene mellom Ingstad og Heyerdahl.


Andre bøker som jeg noterte er en bok av Wanny Woldstad: Første kvinne som fangstmann på Svalbard. Det samme med boken til Greta Molander Moro i Mexico.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar