Omslaget på
boken til Richard Herrmann (f. 1919 - d. 2010) er så anonymt at jeg ikke tar
meg tid til å ta et bilde av den. Istedenfor kan bildet jeg tok i mai av deler av
utsiden av Salisbury Cathedral presentere boken Under Big Ben.
I
katadralen er av Magna Carta eksemplarene oppbevart. Fra kapitlet Kongelige diamanter i hverdagens vadmel
som han innleder slik:
«Det aller helligste i britisk
politikk, selve konstitusjonen, eksisterer ikke i det hele tatt. Det er i hvert
fall ingen som kan ta den fram, holde den opp og si «her er den» — ikke engang
dronningen eller statsministeren. For Storbritannia er et av de få land i
verden som ikke har noen skreven grunnlov.
Det fins riktignok en mengde viktige
historiske dokumenter — lover og erklæringer — som har bidradd til å gi det britiske
samfunn form opp gjennom århundrene. Og det har vært hevdet at de tilsammen er en
konstitusjon så god som noen og kanskje bedre enn de fleste.
Men det er uråd å si hvor man skal
begynne og slutte blant alle statspapirene. Det veldige Victoria-tårnet som er
enda større enn klokketårnet med Big Ben, er som sagt fullt av pergamenter fra
parlamentets eldste tider — de ligger i stabler fra den nederste kjeller til det
øverste tak, i en samlet høyde av over 500 fot.
Og svært mange av dokumentene, de
aller fleste av dem, er håpløst foreldet, uten noen praktisk betydning for vår
egen virkelighet. Det gjelder ikke minst selve hjørnesteinen i britenes
politiske bevissthet, Magna Carta, den stolte menneskerettserklæringen fra
1215. Den var jo egentlig en avtale bare mellom de engelske baronene og kongen
og hadde svært lite med den alminnelige manns frihet å gjøre.
Man kommer nærmere den egentlige
sannhet om man sier at britenes konstitusjon — deres statsforfatning i videste forstand
— er summen av det som er blitt skikk og bruk i styre og stell opp gjennom tidene.»
Eksemplaret
jeg har lest, kjøpte jeg for få år tilbake. Noen av bøkene til Richard Herrmann har jeg lest
flere ganger. Denne har jeg aldri lest tidligere. Den kan leses på Nasjonalbiblioteket.no.
Boken er på
198 sider og omhandler det som skjer og har skjedd i Palace of Westminster som
huser Det britiske parlamentet i London. I og med at Under Big Ben ble utgitt
i 1972, er det meste historisk. Men skrevet av Richard Herrmann er boken for
meg uansett interessant.
Boken er
oppdelt i 14 kapitler, og det første handler om selveste Big Ben – den mektige
klokken over parlamentet – bl a dette:
«Den er blitt klokken med det mest
kjente fjes i verden. Mer enn det, den er blitt symbolet på det britiske
folkestyret og parlamentet ved Themsen – og på britenes kamp mot undertrykkelse
og vold i hundre år, hjemme og ute.»
Det andre kapitlet Om å bukke ved døren handler om speakeren i parlamentet:
«Det hender aldri nå til dags — men han kan, om han vil. Han er det eneste menneske i det britiske kongerike, utenom dronningen selv, som har rett til å stanse all trafikk på egen hånd mellom parlamentet og Buckingham Palace. Han kan til og med kreve en kongelig livvakt til eskorte når han skal snakke med Hennes Majestet og har det travelt.
Speakeren i parlamentet er rikets
fremste mann hva autoritet angår. Om all makt er samlet i Underhuset, er det
Speakeren som bestemmer hva de 630 folkevalgte representantene på de grønne
skinnbenkene kan si og gjøre.
Hans ord er lov for høy og lav. Han kan refse og utvise tingmenn som er ulydige mot hans bestemmelser og ordrer. Han kan kalle inn hvem det skal være i landet, som måtte ha vist ringeakt for parlamentet — og dømme dem foran skranken i Underhuset, til den straff han måtte finne passende, det være seg en ydmyk unnskyldning, løfte om bot og bedring, mulkt eller fengsel.
Speakeren har et helt hjørne av
parlamentet for seg selv. Han lever i en herskapelig residens med over femti
saler og rom og med en egen rosehage, gjemt for all verden — hvor andre klager
over plassmangel.»
Jeg vet
ikke om alt Richard Herrmann skriver her stemmer i dag. Men det siste jeg har
lest om Speakeren, er fra 2017 om at han vil nekte Trump å tale i Underhuset. Her
skriver NRK om dette bl a:
«– Vi set pris på forholdet vårt til
USA, og det er ikkje opp til meg å avgjere om invitasjon til eit statsbesøk.
Men når det gjeld dette huset, så meiner eg svært sterkt at vår motstand mot
rasisme og sexisme, og trua vår på likskap for lova og for uavhengige
domstolar, er svært viktige verdiar for Underhuset, sa John Bercow.»
Det er mange
temaer i boken. Det siste kapitlet er kalt Hvorfor
ikke dra på landet, og der skriver han bl a om hvor langsomt utviklingen i
parlamentet har vært fra det første parlamentet kom sammen i 1265, herunder
hvor sent det gikk med stemmeretten.
«Kort sagt, politisk demokrati er et nokså ferskt fenomen selv blant britene, hvor parlament og folkestyre har sterkere røtter enn i noe annet land.
Det beviser bare enda en gang at toleranse og frisinn – kjernen i demokratiet – er noe som ikke kommer av seg selv. Demokrati er bare levedyktig når det vokser selvfølgelig fram av menneskes erfaringer og folkets liv – og sånt tar tid.»
Britene –
er de selv fornøyde med parlamentet – her skriver han:
«De mest mistrøstige påstår at
parlamentet har utspilt sin rolle som forkjemper og beskytter for den lille
mann — at det er statsministeren og regjeringen og de store partiene som
bestemmer når det kommer til stykket. Det er en altfor absolutt påstand, livet og
dets verdier er mer relative enn som så.
Og her kunne man være fristet til å
sitere Winston Churchill som engang sa at britenes styreform var den verste som
tenkes kunne, inntil man sammenlignet den med andre lands — da ble den
plutselig den beste i verden.»
Det ville
vært umulig å skrive om britisk historie uten å være innom Churchill. Ikke
minst gis han plass i det siste kapitlet der humor er et av temaene - et tema Richard Herrmann kunne i sine bøker:
«Det er i alle tilfelle ikke
bygningene, men menneskene inne i dem som har gjort parlamentet til det
selvfølgelige midtpunkt i det britiske samfunn. Og det er med livet inne under
Big Ben som med livet utenfor — det kan være tragisk i det store, men ofte
komisk i det små.
Det sies at fransk humor er
spennende som en frøken på Montmartre, at tysk humor er omstendelig som en doktorgrad
og at britisk humor er empirisk, dvs. praktisk, menneskelig og virkelighetsnær.
Stanley Baldwin, britenes
statsminister først i 30-årene hadde nesten femti piper. «Det eneste han ga vår
stolte historie var surklet i snadden,» sa hans politiske rival,
arbeiderpartiets leder Ramsay MacDonald.
Men Baldwin tok igjen. MacDonald var
så veltalende at han kunne gå seg vill i sine egne ord. «Man snakker om å bære
en sten rundt halsen. Det er ingen ting mot en fjærdyne over hodet,» sa Baldwin
om ham.
Humor er åndelige kruttkjerringer,
slengt inn mellom benene på all verdens gravalvorlige, høytidelige, selvopptatte
mennesker — og inn under institusjoner, autoriteter, begreper og ideer når de blir
for store på det og ikke har plass ti annet enn seg selv.
Derfor er humor også en del av den
menneskelige frihet, det demokratiske sinnelag om man vil.
Fanatikere og diktatorer er aldri
morsomme, som regel er det rett og slett forbudt å le av dem og det de foretar
seg.
En våt kveld under krigen, mens
tyske bomber regnet ned over strøket rundt parlamentet, skulle Winston
Churchill følge Anthony Eden, utenriksministeren, ut på trappen i Downing
Street etter et regjeringsmøte. Churchill så opp mot alt spetakkelet på
himmelen og sa: «Jeg tror nesten du får låne paraplyen min.»
På turen i
England i var jeg også på gravstedet til Churchill, St Martin's Church, Bladon. Ikke langt fra Blenheim
Palace der han ble født. Det var han selv som valgte dette familiegravstedet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar