«De var fire italienere som kom til
Kristiania en gang mot slutten av det nittende hundreåret. De fire var en mester
med tre sønner. De hadde arbeidet seg nordover gjennom Europa, den siste tiden
hadde de reist søyler i Gøteborg. Så var det en fin norsk herre som hadde vært der
og sett dem og som ville ha makne. Derfor satte de fire karene seg på et tog.
Med seg hadde de store hjemmegjorte konter med arbeidstøy og noen finplagg til
kirkebruk, med redskaper og krukker med knust stein og knytter med knokler av
hare. De reiste gjennom Båhuslen og Smålenene i dette som var to land og
samtidig ett, og toget fraktet folk og fe. Vel framme i Kristiania ble de
hentet av en kusk med hest og vogn. Så hadde de arbeidet for den fine norske
herren en tid, og deretter for en ny.»
Det italienerne arbeider med og som er med deres håndverk,
er kunstig marmor: gips med maling utenpå. Håndverkerne fra Italia som kommer
til Kristiania, er utgangspunktet for fortellingen som jeg har lest i slektsromanen
Marmor på 413 sider skrevet av Toril
Brekke. Romanen ble utgitt i september 2014, og eksemplaret jeg har lest har
jeg fått av forlaget Aschehoug. Takk til forlaget for lesereksemplar. Her er link til forlagets
beskrivelse av romanen
Bildet av forfatteren fant jeg her hos
forlaget og der står det blant annet:
«Toril Brekke (født 1949) debuterte
som forfatter i 1976, og har siden skrevet en rekke romaner, ungdomsbøker og
noveller. Med romanen "Granitt" (1994) vant hun et stort publikum
både i Norge og i utlandet.»
Jeg har tidligere lest
romanen Brostein (2003) skrevet av forfatteren, en bok som jeg kjøpte gjennom
Bokklubben. Før jeg takket ja til romanen, så jeg dette
innslaget på NRK.no der NRK Bokprogrammet er med forfatteren på researchtur
til Italia i 2013. Anbefales dersom du har tenkt å lese den.
Handlingen
foregår i Oslo. Den starter i nåtid der Carla er i bestemoren Gudnys begravelse i Paulus kirke. Da Carla var i
tenårene sa Gudny til Carla:
«Ikke få barn! - Vi må stoppe disse
gærne italienske genene i slekta!»
Carla
tenker tilbake på det Gudny har fortalt henne om sin egen historie og det Carla selv
opplevde i oppveksten: en familie med flere familiemedlemmer som har vært utenfor
«mainstream». Særlig har dette fått betydning for den oppvoksende slekt fordi det er
mødrene som mest har påvirket avkommet negativt. Spørsmålet
for meg som leser er om dette har sin årsak i gener fra italienerne. Eller er det gener fra andre
deler av slekten/andre årsaker.
Romanen
startet bra for meg. Jeg har lest Karsten Alnæs serie Historien om Norge og der fikk jeg et godt innblikk hvor lite et
barn var verdt på begynnelsen på 1900-tallet i Norge. Historien om femårige Gudny
Mikaelsen født i 1926 som bor sammen med en alkoholisert far og morfar, en mor
som ikke tar datteren i forsvar mot en brutal far, og med ansvar for tre mindreårige
søsken imens foreldrene var på arbeid, gjorde vondt å lese. Troverdig fortalt. Etter
at farens øyensten, Karl Jørgen, faller ut av vinduet dør av skadene, blir Gudny holdt til
ansvar, og faren banker henne opp. Det blir ikke siste gang han utøver vold mot
henne.
Lyspunktet
i en traurig tilværelse for Gudny er når nabogutten, Waldemar, viser henne en annen
verden, ikke minst søyleshuset, et hus med innvendige søyler av marmor. Etter
at Gudny begynner på skolen i 1933 blir hun kjent med Barbara som bor i søylehuset
samme med familien som bl a består av bestefaren, italienske Foro. Hun får komme hjem til Barbara og møter en
verden der hun til tross for sin ulikhet med Barbara sosialt, blir møtt som et
menneske.
«Det var først den tredje gangen hun
våget seg inn på badeværelset. I søylehuset hadde de fått innlagt vann og klosett
i hver eneste leilighet. Hos Barbara hadde de dessuten badekar med løveføtter.
Gudny hadde aldri sett et badekar før; hjemme vasket de seg over et vaskevannsfat
på kjøkkenet. Hun hadde heller aldri hørt om med vannklosett hjemme. I en gård
litt nedenfor hadde de klaskedo; faren hennes hadde skrytt av at han hadde prøvd
det, at han hadde sittet i tredje og hørt klasket når det havnet nederst. Han
hadde tilmed kjent luftdraget bak skinkene da noe hadde kommet dalende fra etasjen
over, men intet var kommet nær ham, så sinnrikt som systemet var.»
Gudny kan
ikke på samme måte invitere Barbara hjem til seg. Fattigdommen er en ting, men
den brutale faren er det som begrenser livet til Gudny. Men Gudny kan
etterhvert forlate hjemmet og vi følger henne videre i livet. Gudny gifter seg
etter 2. verdenskrig med Barbaras bror og flytter selv inn i søylehuset.
Jeg liker å lese historiske bøker, både fakta og
bøker med blanding av fakta og fiksjon. Men
på et eller annet tidspunkt mister jeg kontakten med karakterene i Marmor. De blir fjerne for meg. Jeg begynte å kjede meg. Det har ikke med at forfatteren flytter oss
ut og inn av ulike tidsrom og det er mange personer i fortellingen. Men jeg liker bøker der forfattere gir meg rom til å dikte med. Det
gjorde ikke denne romanen. Det er som om forfatteren holder meg på avstand – personene blir for fjerne. Jeg har grublet og grublet over årsaken til den manglende kjemien som etterhvert oppstår med boken, og det er det jeg pr nå kan se mangler for meg.
Men lesere er ulike. Min vurdering av romanen er leseopplevelsen der og da. Ikke som litteraturkritikker. Men
jeg har den erfaringen at jeg ser at romanen holder god teknisk kvalitet. Allikevel,
jeg vil så gjerne lese bøker der jeg sier yes, yes, yes! etterpå, mengder som jeg vil sitere – denne gangen gikk det ikke. Så enkelt er det bare.
Den som er mest lei for det er jeg som har brukt mange timer på å lese romanen. 400 sider når det begynner å gå trått - det er ingen ønskesituasjon for en leser.
Uansett; forfatteren
har lagt ned stort arbeid med å fortelle denne historien i romans form i
grenselandet mellom fakta og fiksjon. Det som jeg undrer meg litt over at hun ikke velger å ta oss med til Italia. Det kan virke som om hun har valgt dette bort. Synd synes jeg etter å ha sett NRK-programmet.
Min leseopplevelse er ingen fasit for andre lesere. Les den og gjør deg opp din egen mening. Det er det som er så fint med bøker – det er rom for mange meninger, og en god bok skal engasjere i ulike retninger.
Min leseopplevelse er ingen fasit for andre lesere. Les den og gjør deg opp din egen mening. Det er det som er så fint med bøker – det er rom for mange meninger, og en god bok skal engasjere i ulike retninger.
Anmeldere så
langt har likt den og du kan lese mer om det her:
Flott og grundig omtale! Jeg legger inn en link hit ;o)
SvarSlettJeg likte nok boka bedre enn det du gjorde, men nå hørte jeg lydboka og den er fantastisk godt lest av Ingrid Vollan. Mulig det gjorde utslaget?
Jeg så forresten innslaget fra Bokprogrammet etter at jeg hadde hørt boka, og det er veldig mye mye som er forandra fra det programmet ble lagd og til boka var ferdig, så jeg skjønner godt at det var en del forventninger som ikke ble innfridd hvis du tenkte at boka ville ha mer av Italia i seg. Som en slags "filmen bak boka", synes jeg den var interessant.
Takk for det. Ja, jeg ble litt overraska over at hun aldri dro til Italia - satt liksom å venta på det. Har tro på at det kan være fint å høre den på lydbok. Det er noe jeg aldri gjør; dessverre.
Slett