«Første gangen han så henne.
Gang på gang prøvde han å skrive ned scenen – puben i Vastastan, den fløyelsmyke blå sigarettrøyken, summingen av vrimmelet, Dylan som skrålte i bakgrunnen – og gang på gang gled det unna. Likevel kunne han se henne tydelig for seg. Lyset fra baren spilte over ansiktet hennes. Bleke fingre ruller en sigarett. Parkasens fold over skuldrene, de opptrukne ermene. Og blikket hennes var festet et sted i det fjerne, fokusert på noe som ingen annen i rommet hadde tilgang til."
Den kritikerroste debutromanen
til Lydia Sandgren Samlade verk ble utgitt i 2020 og på norsk i 2021 med
tittelen Samlede verker. For romanen
fikk hun Augustprisen.
Det er tilfeldig om jeg leser
bøker utgitt i Sverige. Jeg kom over romanen da jeg søkte etter lydbøker å
laste ned fra BookBites. For å ha noe å lytte til når jeg våkner midt på natten
og ikke får sove. Det jeg hørte var rett og slett for bra til at kunne bruke boken
som sovemedisin. Den som lytter til lydbøker: innleser Kai Remlov
fantastisk fin å lytte til. Men for meg ble det papirutgaven på 700 sider. Boken
er oversatt til norsk av Trude Marstein.
Jeg forstår at romanen er kritikerrost.
Det er en god bok. På mange måter. Historien. Karakterene. Oppbygging. Språk.
Spenning. Romanen starter slik:
«MARTIN BERG lå i stua med hendene foldet over
magen. Rundt ham var hauger av papirer spredd utover. Ved hodet lå en
halvferdig roman, ved føttene hauger av serviettnotater samlet gjennom tjuefem
år. Høyre albue berørte en antologi med lovende sekstitallsforfattere, den
eneste boka han noen gang hadde blitt publisert i. Inntil venstre albue var
flere mindre hauger plassert, hver av dem knyttet sammen med hyssing og merket
PARIS med rød penn. Og mellom hodet og albuene, og albuene og føttene, lå
papirer og atter papirer. Skrevet med blekk, blyant, på maskin, med
kulepennrettelser i margene, datautskrifter med dobbel linjeavstand,
kaffeflekkete og krøllete, glatte og blanke, noen stiftet sammen, noen festet
sammen med binders, andre bare løse ark. Det var påbegynte noveller, essayer,
romansynopsis, flere dramatikkforsøk, notatbøker med slitte omslag etter et liv
i innerlomma på blazeren, bunker med brev.
Han hadde flyttet stuebordet for
å få plass.»
Allerede her går det motsatt vei av at jeg skal begynne å bli døsig av å lytte. Oppleser fortsetter:
«Det var en sommerettermiddag det
året han skulle fylle femti. Heten skalv over byen. Vinduene ut mot gata sto
åpne, og han hørte barnelatter, sykkelpling, den fjerne dunkingen fra en låt
han ikke kjente igjen, slamringen fra en trikk på vei nedover Karl Johansgatan.
I parken utenfor lå folk og solte seg, urørlige som strandede seler. Tidligere
hadde Martin fått lyst til å skrike til dem gjennom vinduet, men det kjentes
som om all lyd satt fast i halsen. Det kriblet under huden, og i magen var det
et konstant sug, et synkehull, og hendene var svette og dirrende.
Han befant seg i en av historiens
transportetapper. Overflødig tid mellom to viktigere hendelser. En sånn man
hopper over for å få flyt og driv i teksten. Ingenting å gjøre annet enn å
vente. På at barna skulle komme
hjem. På begravelsen. På å få beskjed. Man fikk lyst til å ta fram den røde
pennen og stryke tjukke streker over hele arket. Bort med skiten. Redaktøren
til Raymond Carver slaktet store deler av Det vi snakker om når vi snakker om
kjærlighet, klippet bort hele sluttpartier — de lykkelige — og se hvor bra det
ble. Det kan hende han burde prøvd å opprettholde normaliteten. Treffe noen,
spise mat, gå og jobbe noen timer. Han var tross alt fremdeles forlegger, og
forlegger Martin Berg hadde alltid noe som måtte gjøres. Men i stedet hadde han
begynt å samle sammen papirene sine. Han hadde tilbrakt en lang stund oppe i
loftsboden som var fylt til bristepunktet av vinterjakker i barnestørrelse, en
sykkel som trengte nytt kjede, Elis' gamle skateboard, Rakels ballkjole fra
avslutningsfesten eiter å ha tatt studenten, i prosaisk klespose i plast,
soveposer, et telt, plakater som han var nødt til å rulle ut og se på, Cecilias
utslitte løpesko. Hvor mange par sko hadde det mennesket slitt ut, og hvorfor
hadde hun ikke bare kastet dem? Martin hadde rotet mens svetten rant langs
ryggen og lårene, for det var kokvarmt der oppe under takbjelkene. Tll slutt
hadde han trukket fram en kasse som det sto Martins tekster på med det som
umiskjennelig var hans egen håndskrift.»
Det var bare å glemme, dette var ikke sovemedisin. Jeg ble lysvåken og måtte vite mer. Og nå er romanen lest. |
Romanen beveger seg mellom nåtid og fortid på en uanstrengt måte. Men jeg mener at den hadde vært like god om den var blitt strammet inn. For meg blir mye av handlingen i fortid gjentakelser. Jeg gikk over til skumlesing. Det som beskrives er rett og slett kjedelig. Og da er det lett å overse detaljer som er viktig å ha med seg videre i lesingen. Mulig det har noe å si at jeg aldri har bodd i Sverige. Ikke er kjent i Gøteborg der mye av handlingen foregår. Men selv om jeg mener deler av romanen kunne vært strammet inn angrer jeg ikke på å ha lest den.
Romanen omtales slik av
forlaget:
«I Gøteborg forbereder man en stor retrospektiv utstilling av maleren Gustav Beckers verker fra 1980-tallet og fremover. Hvor enn psykologistudenten Rakel vender seg møter hun blikket til moren som forsvant sporløst for mange år siden. Ansiktet hennes pryder utstillingsplakatene som tapetserer byen. Samtidig kastes Rakels far, forleggeren Martin Berg som er Gustavs beste venn, inn i en brutal livskrise.
Samlede verker er en roman om dyp kjærlighet, gammelt vennskap og kunst. I tillegg er det en storslagen skildring av Gøteborg, med klassereisen og fremveksten av det moderne samfunnet som grunnmur.»
Jeg husker at jeg også synes den var litt for lang og utbrodert, men jeg likte den godt ser jeg og gav den den gangen (mars 2022) terningkast fem. Det var broren min sin som tipset meg om denne boka, han mente det var en av de beste romanene han hadde lest noen gang.
SvarSlettJa, det er en god roman. Og jeg forstår godt at det kan være ulike meninger om den er for lang eller ikke. Nå er jeg klar til å lese Lars Myttings "Svøm med dem som drukner". Gleder meg til å lese den.
Slett