Når jeg
leste at flotte og engasjerte Mona B. Riise, som jeg har sett og hørt i NRK
programmet Stjernekamp, hadde gitt ut
en bok med tittelen Norsk pop-poesi,
måtte den inntas sakte.
Mona
B. Riise (f. 1972) er journalist og programleder på TV og radio. Hun er
utdannet fra Universitet i Oslo, med litteratur, medier og kommunikasjon i
fagkretsen. Hun har lang fartstid som reporter og programleder for musikk og
kulturprogrammer på NRK, blant annet Lydverket.
Mona B. Riise. Foto: Kristin Svorte
Inntas
sakte måtte boken fordi jeg måtte høre på låtene hun har hentet teksten fra.
Mange var kjente, men mange ukjente.
Norsk
pop-poesi er en samling poetiske høydepunkter fra norsk pop, rock og rap –
små utdrag fra glemte låter som minner om en tilbakelagt ungdomstid, men også
velkjente tekstlinjer som har fulgt flere generasjoner. Enkelte tekstlinjer
setter seg fast i hukommelsen. Noen ganger fordi de treffer på et spesielt
punkt i livet, andre ganger fordi de simpelthen er poetiske lykketreff. Mona B.
Riise presenterer slike høydepunkter. Hun har også snakket med noen av Norges
beste tekstforfattere om prosessene bak låtsuksessene.
Mona B.
Riise skriver blant annet dette i innledningen:
«Jeg
har tatt deler av teksten ut av sin sammenheng for å vise dem frem tydeligere.
Mange som kjenner sangene synes kanskje det er vondt, men jeg oppfordrer til å
høre musikken og teksten i sin helhet også. Noen tekster snur ord rundt så
verden blir som ny.»
Hun
innleder med «Karpedammen», der hun bl a skriver dette om sin opplevelse på en
konsert med Karpe Diem:
«Konsertene
var en triumf for Karpe Diem, men også for pop-poesien og jeg tror nesten jeg
kan si, for mennesket. Om de rapper om innvandrerbakgrunn, om forhold, mat og
sex, om å være muslim, om påfugler eller om fugler uten vinger. Himmel! Jeg må
få dem ut av systemet før jeg går videre».
Etter
utdrag fra fire låter med Karpe Diem, går hun videre med kapitlet Byen der hun har sitert fra samtale med
Lillebjørn Nilsen og utdrag fra hans låter. Hun siterer blant annet dette fra
samtalen der Lillebjørn sier:
«Noen
ganger virker sangtekster sterkere når man bare leser dem. Jeg har aldri følt
at det er en kamp mellom lyrikere og visedikterer, egentlig. Men det er poeter,
jeg skal ikke nevne navn, som har sett litt ned på oss. Da har jeg sagt: «Er dere
klar over hva ordet lyrikk betyr? Hvor det kommer fra? Lyrikk er ‘ord
til lyre’ og lyre er et
strengeinstrument, så da er det egentlig vi som er lyrikere, vi som har
strengene til brøstet.»
Fint hva?
Av og til kan det dukke opp en setning fra en sangtekst, som det engang gjorde
fra låten Alexander Kiellands plass som er med i boken. Setningen «Men en trekkfugl vender tilbake om ikke
annet så på trass.» dukket opp en gang det stormet som verst rundt Carl I
Hagen. Han var hjemme fra Spania og laget røre i politiker-leiren. Setningen som
dukket opp mot dramaet som utspilte seg gjorde meg veldig lattermild.
Tilbake til boken: Slik
fortsetter den med egne refleksjoner, utdrag fra tekster og samtaler. En
refleksjon fra kapitlet Livet og alt det der:
«Alt
det kompliserte og det som er vanskelig å snakke om har en trygg plass i
sangtekster.
Er
jeg født bekymret og urolig eller ble jeg det? Livet kaster nok motgang mot en til
at jeg tror jeg er blitt bekymret, samtidig ble jeg alltid kalt et sart barn.
I
musikk har jeg funnet behagelig gjenkjennelse eller utløp for det sinnet jeg
aldri klarte å finne frem til eller turte å uttrykke selv.»
Her kan jeg
kjenner meg igjen. En setning som ofte dukker opp hos meg, er denne setningen
fra Kari Bremnes låt Nytt imellom oss:
«...livet
e en sang vi ikkje kan og nu går den akkurat forbi her...»
Det var
noen smakebiter fra boken til Mona B. Riise. Den er verdt å få med seg, og er
en inspirasjonskilde til å lytte enda mer på tekstene i låter.
Denne las eg nett no. Ei kjempefin og variert samling! Eg liker at det ikkje berre er ei samling av forfattaren sine personlege favorittar, men plukka ut frå ein reell litterær verdi. Rart å sjå korleis teksten vert når ein tek vekk musikken.
SvarSlett