I dette innlegget
skriver jeg hvordan jeg ble tipset om boken til Liv Ullmann:
Forandringen ble første gang utgitt i 1976, men
den har tålt tiden godt. Boken til Liv
Ullmann hadde særlig god leseverdi etter at jeg leste boken til datteren Linn:
Boken til Liv Ullmann er fordelt på
fire deler – her er et sitat første del: Forandringen:
«Vi bodde i New York da to telegram
krysset hverandre over Atlanterhavet. Pappa døde av hjernesvulst, hans far i tysk
fangenskap - i Dachau. Et par uker senere var det fred i Europa og vi reiste tilbake
til Norge på en av de første lastebåter som ville ta passasjerer. Kapteinen var
full hele tiden, en gang så jeg ham kaste en liten katt overbord.
I sin lugar satt en blind mann og
leste bøker ved å føre fingrene over riflete papirer. Jeg fikk lov å forsøke og
kan ennu kjenne følelsen i fingertuppene.
Det første inntrykket av fedrelandet
var noen nakne skjær. De fikk mamma til å gråte og springe ned i kahytten.
Hun var like gammel som jeg er når
jeg skriver dette.»
Liv Ullmann ble født i 1938 og var seks
år da hun flyttet med moren til Norge. I 1976 var hun 38 år. Første delen av
boken veksler mellom Livs barndom og ungdom og nåtid som dette:
«På vei fra Los Angeles til Norge
mellomlander jeg to timer på London flyplass. Jeg har et viktig møte med en
venn og meget begavet skribent.
Jeg er priviligert førsteklassepassasjer,
får sitte i en liten salong, synke ned i bløte puter, serveres gratis drinker til
musikk som er dempet.
Vi snakker om en film vi vil gjøre
sammen. Han har i flere måneder arbeidet med manuskriptet. Det er Karen Blixens
historie som har fanget oss. En kvinne som nedtegnet sin kjærlighetshistorie med
et landskap og derigjennom skapte et av var tids litterære mesterverk. Jeg ser
dette prosjekt som en mulighet til å komme henne nær. Lese om henne, snakke med
mennesker som har truffet henne, finne frem igjen bøkene hennes. Reise til
hennes elskede Afrika. Bruke et år av mitt liv til å forske i hennes tilværelse.
Jeg er sikker på at dette er noe jeg
vil gjøre. Selv om min agent sier nei fordi ideen kanskje er ukommersiell. Den tid
er forbi da det å gjøre film i seg selv var et eventyr. Da jeg ukritisk sa ja til
alt. Jeg sitter med en mann som ikke snakker penger eller lover meg at navnet
mitt skal komme for tittelen på filmen. Det er nemlig det fineste - hva mange slår
av på gasjen for å oppnå. Min venn vil jeg skal gjøre dette ikke bare for hva
han ser i meg som skuespillerinne, men også for hva han ser i meg som kvinne.
Jeg lover ham at jeg gjerne gjør
filmen gratis.
Flyavgang.
Vekk fra førsteklassesalongen,
skribenten, fremtidsplaner, Hollywood. Jeg er på vei til Norge. På vei til
teateret og aftenens forestilling.
Jeg gleder meg.
Ser frem til følelsen av frihet i
stillheten og latteren fra salongen. Det er i den kontakten jeg far min sanne
lønn — i langt høyere grad enn under applausen efterpå.
Lange korridorer og garderober som
er små og overbefolket. Gleden ved å arbeide i et team. Ved å kjenne lukten av gamle
møbler og kulisser. Gjenkjenne velbrukte kostymer, som nu henger nystrøkne og
venter. Leve det livet som var mitt da nesten ingen annen visste at jeg fantes
der.»
Hjemme i Norge venter en liten jente
på moren sin:
«Linns stemme i telefonen - det er
avstand og reservasjon. Jeg forsikrer henne om min kjærlighet: «Ungen min, jeg
er mere glad i deg enn i noen annen.»
- «Det er du ikke det.»
Barnestemmen risser seg inn.
Jeg sitter stadig på en turnebuss og
humper i vei til en ny avkrok av Norge. Nesten alltid på vei et sted. Men
sjelden hjemme. Og jeg ser for meg hvordan barnevakter og naboer holder om henne,
gjør det mine armer og mine hender skulle gjøre. Kanskje hun merker deres
medlidenhet - som jeg er sikker på at de kjenner — selv om de prøver å skjule
den for henne.
Jeg forstår at de opplever mitt yrke
og min succes som en fiasko, fordi jeg ikke fyller min plass i det hjemmet de
må, vikariere i. Deres kritiske tanker, som jeg bare gjetter meg til, gjenkjenner
jeg, fordi de også finnes hos meg.
Jeg sitter i en buss omgitt av
mennesker og jeg er redd for at min ensomhet også skal bli min datters. For meg
fungerer ensomheten, isolasjonen. Men hun lengter kanskje til et hvilket som
helst fellesskap i bytte mot det jeg ikke har gitt henne.
Jeg minnes min egen barndom, hvor
man var alene i sin verden og så på de store voksne og undret over all deres aktivitet.
Alt hva de gjorde syntes så viktig, nettopp fordi man ikke forstod det - og
fordi de alltid så så opptatte ut.
Selv var man bare liten og utenfor,
fordi det ikke lot til å være plass for barn i voksenverden. Linn skal få noe
fint når jeg kommer hjem. Jeg skal gå på teater og kino med henne. Ta henne på
fanget og fortelle om da mamma var liten pike. Alt dette skal jeg gjøre når
turneen er over. Før telefonene begynner å ringe, før kravene fra andre
mennesker som eier mitt liv - blir mere hardnakkete enn hennes.
Vi skal ha dager av samhørighet, men
efterhvert skal jeg bli plaget av dårlig samvittighet over alt det andre –
ubesvarte - ugjorte. Og langsomt vil jeg igjen bli yrkeskvinne og være på
scenen eller foran kamera eller i konferanser og tenke på henne der hjemme. Som
jeg alltid synes å svike - fordi jeg ikke kan finne noen løsning, hvor hennes
barndom og mitt liv som voksen kvinne kan kombineres. Slik de klarer det i bøkene
og slik jeg tror andre makter det i sine hjem . . .»
Det var noen smakebiter fra Forandringens første del. Annen del Øyboere handler om livet med Ingmar Bergmann på Fårø. Tredje del Twinkle, twinkle, little star – om stjerneliv
i USA. Fjerde og siste del Skuespillerinnen
om innspillingen av filmen Ansikt til
ansikt (1976).
Jeg har
lånt 1976 utgaven jeg har lest, 236 sider, av biblioteket. Boken
kan også leses på Nasjonalbiblioteket.no
Den ble nyutgitt i 2016 og her på Bokklubben.no kan man
lese forfatter Ruth Lillegraven presentere den. En
fin presentasjon av boken.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar