14. juli 2017

Faktasjekken - boktips i kategorien biografi og selvbiografi


En biografi som gjorde sterkt inntrykk på meg og som jeg fremsnakker i ulike sammenhenger, er boken jeg skrev om i innlegget:
I en artikkel 7. juli 2017 om fotballspilleren Ada Hegerberg i D2 (fredagsmagasinet til Dagens Næringsliv), forteller hun bl a om bøker hun leser:
«Akkurat nå er det en ledelsesfilosofibok av Hans Trygve Kristiansen, Johan Olav Koss’ gamle skøytetrener. Men hun vender som regel tilbake til « Menn i mørket», selvbiografien til motstandsmannen Asbjørn Sunde, som ledet Osvald – gruppen under Annen verdenskrig. Og ingen bok har hun lest flere ganger enn «Den tredjemann» av Ragnar Kvam jr., om polfareren Hjalmar Johansen, Fridtjof Nansen og Roald Amundsens medhjelper.
-      Han føler jeg har fått for lite kred. Han var jo en kjempehelt, sier hun.«
Ada Hegerberg sier at hun tenker ofte på Hjalmar Johansen. Det samme gjør jeg, og hadde håpet den i det minste hadde kommet med på langlisten til Faktasjekken.
Faktasjekken er et NRK P2 radioprogram der det jaktes på de beste norske sakprosabøkene skrevet etter andre verdenskrig og som jeg har skrevet om tidligere i dette innlegget:

Lørdag 1. juli var andre program i serien med tema Biografi og selvbiografi. Fem på topp fra langlista ble:

  1. Fange i natt og tåke  - av Trygve Brattelid (1980)
  2. Kathe, alltid vært i Norge – av Espen Søbye (2003)
  3. Troll skal temmes – av Karen-Christine Friele (1990)
  4. Quisling; en norsk tragedie  -  av Hans Fredrik Dahl
  5. Haakon og Maud  - Tor Bomann-Larsen ( 2002 – 2016

Boktipsene trillet inn. De fire første på topp fem er interessante for meg, og jeg har allerede lån boken Kathe, alltid vært i Norge. Det samme gjelder Svermeren – den først biografien om Hamsun av Ingar Sletten Kolloen. Den lånte jeg etter første program. Boken av Ingrid Bjerkås – Mitt kall har jeg også lånt. Dommen av Hanna Kvanmo har jeg notert meg. Det samme gjelder Anna i ødemarka av Dagfinn Grønnoset.  Om jeg leser alle - det er en annen sak.

En bok som en i panelet kalte en skjult skatt, en bok som ikke er på langlista, en bok jeg har kjøpt og skrevet om, er denne:


Helt enig – jeg synes den hadde fortjent langt mer oppmerksomhet.

Uansett; det er toppers at NRK har laget denne serien selv om det neppe er alle kategorier som er like interessante for meg. Som programmet som var 8. juli og hadde som tema Sakprosa for barn og unge. Der blinket jeg meg ikke ut noen bøker. Men selv om det ikke er bøker som jeg vil lese, er panelets betraktninger rundt bøkene interessante å få med seg. 

4 kommentarer:

  1. Gode tips om både bøker og radio - eg har ikkje fått med meg dette programmet. Veldig enig i at Ragnar Kvam si bok om Hjalmar Johansen fortener framsnakking!
    Av dei 25 har eg kun lest Bratteli og Grønoset sine bøker - og sjølv om eg var ganske ung då eg las dei gjorde innhaldet inntrykk på meg, på ulike måtar.
    Bomann-Larsen er sikkert ein glimrande biograf, men eg tykkjer bøkene hans er altfor omfattande. Har bladd litt både i kongebioane og Amundsen-bioen hans, men å lesa dei frå perm til perm kjem ikkje på tale. Er også veldig glad i Edvard Hoem - og Bjørnsonprosjektet hans er sikkert leseverdig og velskrive - men igjen; det er så altfor omfattande.
    Ja til korte og gode biografiar og sjølvbiografiar!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tilfeldig at jeg oppdaget det. Enig med deg om biografiene i flere bind - og det ble også nevnt i programmet at de var for omfattende. Men jeg skal prøve meg på biografien om Hamsun så får jeg se.

      Slett
  2. Mye spennende her. Spesielt nysgjerrig på Kolloen. Traff på han på Lillehammer og fikk høre at han driver på med et Finnmarkprosjekt. Har dog aldri lest noe 'av' han, men egentlig kjenner jeg svært lite til norske biografer, annet enn Kvam, og at jeg vet om om Kvam har kun med dere biosirkeldeltakere å gjøre. (Quisling, tror jeg, hadde blitt valgt først, av de du nevner.)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har heller aldri lest noen bøker Kolloen har skrevet - har bare sett han snakke om bøkene han har skrevet på TV-

      Slett