«Ellisif Wessel (1866-1949) kunne
med enkelhet valgt å se på samfunnet utenfor ved å trekke tunge fløyelsgardiner
litt til side. Men hun gjorde ikke det, hun valgte et stormfullt liv i
samfunnets ytterkant. En tilværelse der hun ble hatet, der avisene kalte henne
for Morderengelen.
Hva drev henne til å mene så sterkt
om samfunnskreftene at store deler av landet ønsket å stille henne for retten?
Og spyttet når de hørte navnet hennes?
Det var det som vakte min interesse
og nysgjerrighet.»
Sitatet
over er fra forordet til romanen Himmelstormeren
av Cecilie Enger. Romanen ble utgitt i
2007. Men den var helt ukjent for meg før den var hovedboken i Bokklubben i mars
(?) i år, og jeg leste om den her.
Jeg har kjøpt boken og "spart" den til Ingalills biografisirkel der månedens
tema er I rettferdighetens navn. Romanen er et portrett av Ellisif
Wessel, men jeg antar at jeg kan snike den inn som en biografi.
Romanen var
like god som forventet. Det er litt underlig at jeg ikke kjente til denne delen
av historien som Ellisif representerte. Selv om jeg vokste opp i Vest Finnmark, og hendelsene rundt Ellisif utspant seg i Øst Finnmark, burde jeg vel strengt
tatt ha lært om henne. Men de kontroversene som var rundt henne, ikke minst det
at hun var begeistret for den russiske revolusjon, er muligens årsaken. Eller
var hennes bidrag ikke stort nok i den tid der mennenes bragder har vært
trukket frem som viktig.
Ellisif Müller ble født inn i en borgerlig tilværelse. Faren var lege. Hun ser
de fattige rundt seg. Som kvinnen Ellisif og moren møter. Kvinnen som drar på
en vogn med liket av sønnen. Moren som har en sterk gudstro, troen som Ellisif
etterhvert forlater:
«Om kvelden sa moren at det aller
viktigste ved kristendommen var at den ikke bare skulle læres, den skulle også
leves.
Gutten på vognen hadde fylt fem år,
hadde ett yngre søsken, med en annen far. Oline Larsson var ikke gift, hadde gått
utfordrende kledt da hun var yngre, hun hadde satt håret sitt opp i frisyrer så
nakken og huden bak ørene ble synlig. Til tross for at hun kom fra et godt
hjem. Fattig, men godt.
Moren til Ellisif lukket øynene der
hun satt ved sengeenden, og ba Gud om å se til den døde gutten på vognen.
Og hun bad også om at Herren skulle
se til Oline Larsson i hennes sorg, og at hun skulle forstå at skurvsopp måtte
behandles.»
Kvinnen som
jeg skrev om i dette innlegget bidro også til Ellisifs engasjement:
«Den britiske kvinnen lady
Arbuthnott representerte den nye tiden. For Ellisif ble hun blikket inn i
fremtiden!
Ellisif fikk lytte til diskusjoner
og problemstillinger hun aldri tidligere hadde hørt tale om. Lady Arbuthnott
som kjente (og diskuterte med!) menn som dikterne Bjørnstjerne Bjørnson og
Jonas Lie.
For ikke å glemme den sjokkerende,
til tider gudsbespottende og gudsfornektende ordbruken til ladyens mange
venner, eller ideene om at Ellisif, som kvinne, burde foreta sine egne
livsvalg. Disse menneskene kikket over vinglassene og sa med høylytt sikkerhet
at Ellisif om ikke lenge, når mennesker som dem selv ble mange nok, ville kunne
ta examen artium. De reiste seg ustøtt og entusiastisk fra dypet av burgunderrøde
stoler, eller fra sennepsgule sjeselonger, de tok bena ned fra skamlene og
snakket oppglødd om at det nå var like for kvinner ville få adgang til
universitetet, og de så på Ellisif som om hun representerte den rene
moderniteten, når de så at hun også kom til å få oppleve at det svake kjønn
fikk stemmerett.
Men aller viktigst, mente de, var
det å skrive sant. For å skrive sant, var å være i sannhet. Det var slik de
uttrykte seg. Og å være i sannhet var det eneste riktige, uansett pris.»
Faren til
Ellisif hadde vært lege for Barbara Arbuthnotts sønn, og det var slik hun ble
kjent med ladyen. Barbara Arbuthnott fikk betydning for Ellisifs kamp helt
konkret som jeg kommer tilbake til.
Ellisif var
16 år da hun forlot Dovre med tog for å begynne på Nissens Pikeskole.
«Det er faren hennes som har ønsket
det, og hun har ikke strittet imot et sekund! Ellisif skal ta
middelskoleeksamen for piker. Hun skal få være blant de aller første som får
forsøke seg, et resultat av en flammende krig tre ar tidligere om hvorvidt
jenter skulle få ta guttenes eksamen, selv om kravene i matematikk ble
redusert. Hun vet ikke om moren har vært like begeistret for ideen.»
Hun skal bo
hos samme vertinne som fetteren Andreas Wessel. Han er da 24 år og halvveis til
medisinsk embetseksamen.
Ellisif
nyter å være i hovedstaden, med alt den har å by på. Hun får ikke lov, men
vandrer rundt på egen hånd. Ellisif begynner å tvile på Den hellige ånd, hun
trekkes mot unitarismen og teosofien. Hun trekkes mot de som kjemper for
kvinners rettigheter. En av dem er Gina Krogh som klassevenninnen snakker om:
«Hun har aldri hørt om denne Gina
Krog.
- Neivel, sier Kristine, og ser opp
på de gylne septemberbladene som skjelver på den store ospen som vokser tett
inntil muren, på utsiden av skolegarden.
- Moren min sier hun er fremtidens
bolverk. Kristine smiler.
- At hun er giftig? spør Ellisif.
- Sannsynligvis betyr det bare at
Gina Krog er mer moderne enn min mor, sier hun. - At hun snakker om ting som
overdøver kjedsomheten hjemme hos oss. Søsteren min sier at Gina Krog i våres
har sagt at kvinner bør få delta i stortingsvalgene. Og at hun nettopp har
dannet noe som heter Norsk Kvinnesaksforening, med en mann som formann!
- Hun vil ikke engang høre tale om en
slik forening.»
Ellisif
trekkes også mot Andreas, mot kjærligheten. Til tross for den motstand de møter
mot at fetter og kusine skal gifte seg, gifter de seg 4. mars 1886 i Dovre
kirke. Morens motstand er så sterk at hun ikke er til stede i datterens
bryllup. At hun med dette mister kontakten med moren skal bli en av Ellisifs
sorger i livet. På gavebordet ligger det som skal bli Ellisifs viktigste
verktøy i den kampen hun går inn i – å dokumentere den sosiale nøden og
urettferdigheten hun møter nordpå:
«Det er en bryllupspresang Ellisif
ser lenge på, nesten uten å våge å røre ved den, i frykt for at den kan løse seg
opp som en drøm mellom hendene hennes: Fra lady Arbuthnott har hun (ikke begge
to) fått et fotografiapparat. Det ligger i en egen koffert med utstyr,
glassplater, stativ, kamerahus. Og ladyen har sagt at det er det beste fra
Sverige, et Hasselblad 9 x 12.
Om ettermiddagen reiser Ellisif og
Andreas Wessel. Ingen av dem aner riktig hvor de skal, det er for fjernt og
fremmed. Og for langt.
Andreas er nyutnevnt distriktslege i
Sør-Varanger.
Ellisif er nitten år, og nå reiser
hun til Kirkenes.»
Når Ellisif
kommer til Sør-Varanger bor der 337 nordmenn, 733 samer og 862 finner. Gruvedriften
med opprettelsen av Syd Varanger øker befolkningen. Virksomheten tiltrekkes
arbeidere som lever på et eksistensminimum. Som utnyttes for profitten som
eierne er ute etter. Fra før er samfunnet preget av fattige mennesker. Disse
møter Ellisif når hun er med Andreas ut til pasienter. Når de kommer til
legekontoret.
Ellisifs
største sorg er barna som hun føder for tidlig. Den blir ikke mindre når hun
ikke får gravlegge dem på kirkegården.
«Presten griper hendene hennes. Hun
vil kaste opp.
- Hvis vi begynner å gravlegge
mennesker som, ja, som ikke er døpt. Som ikke er frelst og innviet hos Gud. Så mister
kirkegården sin, skal vi kalle det... sin renhet. Det er rett og slett galt.
Han har et tonefall som Ellisif ikke
kan tolke. Skulle hennes lille sønn, som aldri rakk å gjøre en eneste ond
gjerning på jorden, aldri tenke en dårlig tanke, skulle han skitne til de
andre døde?»
Sønnen,
Peter Jan, som får leve til han dør av tuberkulose etter elleve måneder. Anders er samtidig
sørpå og blir behandlet for samme sykdom. Det er hjerteskjærende å lese om.
«Andreas kaller tuberkulosen for en
ondskapsfull tiggerkjerring.
For i Finnmark, og i Sør-Varanger
spesielt, sniker den seg rundt fra bosted til bosted, langs fjorder og over
vidder. Den hvite pesten bærer hun med seg,
skjult i hoste og spytt, hun er kledt i skitne klær, og hun søker seg
særlig til steder der menneskene bor tett, der hun kan stikke seg bort i en
mørk krok, for noen legger merke til henne. Der det er trangt og lysfattig,
og der lyden av surklende lunger er så alminnelig at infeksjonen uforstyrret får
spre seg i blodet. Hun skiller ikke mellom forsørgere, spedbarn eller mennesker
på spranget inn i voksenlivet. Hun bryr seg ikke om det er høytid eller sorg.
Hun er målrettet, hun går helt inntil, hoster eller prater lavt, slik at den
hun henvender seg til noen uker senere kjenner hvordan trettheten får alt til å
dreie seg om den søvnen som fyller nettene med svette og feber.»
Ellisif var
en sterk og modig kvinne. Det er sterkt å lese om hennes historie og det
samfunnet hun var en del av. Hun kjempet for de som ikke hadde muligheter for å
kjempe for seg selv. Ga en stemme til de fattige i samfunnet. Hun var med på å
stifte fagforeningen Nordens klippe. Protesterte mot urettferdigheten hun
observerte - skriftlig og muntlig.
Diskuterte. Kompromissløs selv om hatet fra motstanderne var sterkt. At hennes voldsomme engasjement var skremmende for de borgerlige, som kjente sin tilværelse truet, er enkelt å forstå. Særlig det at hun var tiltrukket av den russiske revolusjonen. Gå nå hjem lille legefrue, var det mange som sa og tenkte. Andreas var ikke alltid enig med Ellisifs metoder, men kjempet for saken på sin måte. Også han fikk utrettet mye. Johan Falkberget var også en av Ellisifs støttespillere.
«Men hun skriver
ikke for anmelderne. Hun skriver for å tømme dagens tanker ned på papiret. Hun
skriver for å rydde i seg selv, hun skriver for å merke at hun hver dag tenker
en tanke hun vil huske for ettertiden. Hun skriver for å vekke avisleserne, for
å ruske i det oppblåste borgerskapet, for å utgjøre en forskjell! Og av og til
skriver hun for ikke å gå under. Akkurat der gjør hun som dikterne i Kristiania,
hun holder i pennen som om det er en livbøye.
Hun flytter
stolen i en ny vinkel, slik at ettermiddagslyset faller som gull på papiret.
Alle disse
som hugger og hugger i fjellet utenfor – de er det som fortjener hennes energi!»
Diskuterte. Kompromissløs selv om hatet fra motstanderne var sterkt. At hennes voldsomme engasjement var skremmende for de borgerlige, som kjente sin tilværelse truet, er enkelt å forstå. Særlig det at hun var tiltrukket av den russiske revolusjonen. Gå nå hjem lille legefrue, var det mange som sa og tenkte. Andreas var ikke alltid enig med Ellisifs metoder, men kjempet for saken på sin måte. Også han fikk utrettet mye. Johan Falkberget var også en av Ellisifs støttespillere.
Himmelstormeren er en en gripende
og tankevekkende historie som kommer til å stå som en klippe i bokhyllen. Som
vil minne meg på at det er noen som har kjempet for alt det jeg tar som en
selvfølge. Ellisif ville vært stolt om hun hadde sett at jeg med den største
selvfølgelighet har tatt mine valg i livet. Uten å kjenne skam for at jeg jeg
har valgt bort å ha mange barn. Valgt å være i arbeid hele livet fordi det var
det beste for meg. Kan ærlig si at jeg tviler på at det finnes
en Gud. Har vært organisert hele arbeidslivet selv om jeg ikke er organisert
under arbeiderbevegelsens faner. Er tillitsvalgt med en arbeidsgiver som må ta foreningen vår på alvor. Slik at vi arbeidstakere ikke må stille med lua i hånda.
Ser ut til at min Fernanda og din Elisif både gikk på samme skole og lot seg rive med av Kristiania. Kanskje din kjente hverandre. Gina Krogh figurerte ihvertfall i boka om Fernanda også. Samme type jobb i forskjellige deler av landet. Som du sier - vi har mye å takke for!
SvarSlettJa, muligens kjente de hverandre. Det var ikke så mange jenter som fikk gå på skole den gang.
SlettNok en kvinne - som Ingalill's Fernanda - som heller ikke jeg har hørt om tidligere til tross for at hun kjempet for det vi tar som en selvfølge idag. Jeg blir mer og mer bevisst kampene som ble kjempet før oss når jeg leser om slike kvinner, og mer og mer observant på Kim Friele's påstand om at vi etterkommerne ikke må bli politisk bevisstløse og tro at "alt ordner seg selv". Det vi tar som selvfølgeligheter idag, være seg homofili, kvinners posisjon, den norske rettsinstansen osv, kom ikke gratis. Den vil heller ikke vare inn i evigheten om vi ikke forvalter det som er oppnådd. Rett og slett en bevisstgjørende bio-runde dette. God omtale av Ellisif Wessel!
SvarSlettTakk for det. Jeg synes det er lite opprør i unge jenter idag. Men de har mindre å gjøre opprør mot. De konkurrerer f eks på lik linje med guttene hva angår utdannelse. Det er når en kommer i arbeidslivet at det kan være forskjeller. Datteren min er 19 år. Jeg var en opprører enn hun er. Det som forundrer meg er hvor like de er. Se på et klassebilde. En ser nesten ikke forskjeller. Lik kledd og lik frisyre. Selv om det i dag er "lov" til å være ulike. Vet ikke om det er et tegn i tiden. Jeg tror jeg skal ta en samtale med henne om dette og høre hva hun sier :)
SlettDenne boka vurderte jeg også å lese i denne runden av biografisirkelen. Etter å ha lest din fantastiske omtale, vet jeg at det er ikke lenge til jeg skal lese den. For ei dame, sier jeg bare! Takk til deg!
SvarSlettTakk for det. Ja, hun var en tøffing. Og provoserte noe voldsomt. Fin form forfatteren har valgt synes jeg. Det ga historien en ekstra dimensjon.
Slett