3. juni 2018

Der vi engang gikk - av Kjell Westö




«På hvert sted et menneske har gått, lagres det et minne om det. Det er usynlig for de fleste, men for den som kjenner og elsker dette mennesket, viser det seg som et tydelig bilde hver gang man går forbi.»

Jeg har lenge tenkt på å lese romanen til den finske forfatteren Kjell Westö: Der vi engang gikk som sitatet over er hentet fra. Helt siden jeg så TV-serien som er basert på boken. Etter at jeg lesten boken Finland 1918 av Morten Jentoft, ble det et must. Nå er romanen lånt og lest, og TV-serien kjøpt. Blir spennende å se den igjen etter å ha lest den gode romanen. Det er den tredje boken jeg har lest av Kjell Westö.

Romanen Der vi en gang gikk er på nesten 500 sider. Den har detaljer jeg fint kunne klart meg uten. Samtidig er det småtterier sammenlignet med hvor god jeg synes at den er.

Tidsperioden er de første fire tiår av 1900-tallet da Finland var en del av Russland og frem til første verdenskrig. Handlingen foregår i et sosialt splittet Helsingfors - fra overklassen som lever i sus og dus til fattige arbeidere som lever under slumlignende vilkår. Handlingen spinner rundt fire personer: Den rike og populære Lucie Lilliehjelm, fotografen Eccu Widding, sosialisten Ivar Grandell og arbeidersønnen Allu Kajander.

I heten som har hengt over oss i den siste tiden har lesetempo vært særdeles lavt. Jeg har derfor brukt over en uke på å lese romanen. Den begynner å dra på årene, utgitt i 2006, og mye er skrevet om den. Jeg overlater derfor til forlaget Pax til å beskrive innholdet.

Kjell Westø viser hvilken stor episk forfatter han er i denne romanen som er forankret i Finlands dramatiske historie i første halvdel av 1900-tallet. Den blodige borgerkrigen mellom de røde og de hvite setter dype spor. I sentrum for romanen står en gruppe mennesker med bånd til begge leire. De er preget av sin tid, og samtidig markante individer som vil noe nytt og lengter etter kjærlighet og lykke. Utover 1920- og 30-tallet skyter økonomien fart, og midt i forbudstiden flømmer champagnen hos overklassen og kultureliten i Helsingfors. Det moderne samfunnet tar form og et nytt byliv vokser fram med sitt kaféliv, sin kultur og arkitektur. – Romanen ble tildelt Finlandia-prisen og ble årets store bok i Finland i 2006.

2 kommentarer:

  1. Jeg har denne boken på leselisten, eller rettere sagt har jeg flere bøker av Kjell Westö der. Jeg har lurt på om jeg skal lese dem samlet eller spre dem utover. Men først må jeg lese noen andre bøker som er foran på leselisten.
    Jeg er glad du sier den er god, da frister det enda mer :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper du liker den når du kommer så langt. Den neste jeg skal lese av han er romanen Gå ikke alene ut i natten - handlingen fra 1960 tallets Helsingfors. Den er på 560 sider, så da må jeg nok sette av god tid.

      Slett