23. apr. 2023

Intoleransens inntog. Når sosiale medier truer friheten skrevet av filosof Einar Øverenget – interessant og tankevekkende

 


Det er de siste årene jeg har fått interesse for filosofenes stemme i samfunnsdebatten. Kaja Melsom, Einar Duenger Bøhn og Einar Øverenget  synes jeg det er interessant å lytte til, og særlig der teknologien vi har blitt så avhengig av, diskuteres.

Det er Einar Øverenget som har skrevet boken: Intoleransens inntog. Når sosiale medier truer friheten. Interessant og tankevekkende å lese hans tanker om tema.




Fra forlaget Manuskripts presentasjon av Einar Øverenget:

«Einar Øverenget er professor i filosofi ved Høgskolen i Innlandet. Han er i tillegg en aktiv samfunnsdebattant og mye brukt foredragsholder. Denne boken er inspirert av hans mangeårige arbeid med filosofen Hannah Arendt.»

Boken ble utgitt i 2022 og presenteres slik av forlaget

«Sosiale medier er i ferd med å endre måten vi er sammen på, fellesskapet. Flere kan ta ordet, men under en slik tilsynelatende ytringsfrihet dominerer en understrøm av konformitet, lydighet, selvsensur og frykt. Slik slår friheten over i ufrihet og toleranse i intoleranse. Særegne holdninger og individualitet erstattes av gruppetilhørighet, der annerledes tenkende blir utstøtt. Vi aner noe foruroligende: Et fellesskap som beveger seg mot større kontroll. Og en økende risiko for en politikk med totalitære trekk som i stedet for å kjempe for frihet, ønsker å innskrenke den.»

Begrepet toleranse starter med at man hører noe man misliker sterkt. Man er i posisjon til å forhindre ytringen ved f. eks å sensurere den, mobbe den bort. Tolerensen ligger at vi velger ikke å forhindre ytringen. Man tåler ytringen og sine egne negative følelser fordi man mener det er viktig at folk må få lov til å ytre seg.

Sosiale medier har lagt til rette for demokratisering, en arena man ytrer seg politisk. Den nye offentligheten og debattarenaen. Hva skjer når meningene ytres i det sosiale rom hvor det er mer konformitet, selvsensur, skam, ekkokamre. Der man ikke snakker med folk man er uenige med.

Innholdet i boken på 156 sider oppdelt i ti kapitler. Fra det første kapitlet Når alt blir sosialt:

«Før mediene ble så sosiale at de introduserte en mulighet til å like det som blir fremført, ville dette ha vært et fremmedartet spørsmål. Opprinnelig, før de sosiale mediene begynte å regjere verden, var det et helt annet ideal som gjaldt: «Jeg er dypt uenig i det du sier, men vil til min død forsvare din rett til å si det.» Setningen tillegges ofte den franske opplysningstenkeren Voltaire, men setningen ble ført i pennen av forfatteren Evelyn Beatrice Hall, som over hundre år etter Voltaires død utga boken Voltaires venner, der hun med denne setningen oppsummerte Voltaires tro på ytringsfriheten: Jeg må ikke like det du sier, eller være enig med deg for å forsvare din rett til å ytre deg. Denne holdningen har lagt grunnlaget for demokrati og ytringsfrihet slik vi kjenner det i dag.

Men nå er noe i ferd med å endre seg. En ny holdning er i ferd med å bre seg som får stadig større aksept. Den kan sammenfattes slik: «Jeg er dypt uenig i det du sier, og vil derfor hindre deg i å si det.» Dette er intoleransens inntog, og den gjelder ikke kun ytringer - den handler på et dypere plan om en økende motstand mot det individuelle. Den skyldes at vi ledes til å tro at det sosiale aspektet av våre liv innfanger alt ved det å være menneske — med den følge at det er flokkens mentalitet som regjerer.»

En smakebit til fra andre kapittel Hannah Arendt og det totalitære:

«Hannah Arendt var aldri på Facebook, hun sendte aldri en tweet — og hun har aldri lagt ut et bilde på Instagram. Grunnen er det enkle faktum at hun døde i 1975. På det tidspunktet var begrepet sosiale medier meningsløst, fordi medier var offentlige, ikke sosiale, og det er en vesentlig forskjell — selv om vi i dag ikke lenger er i stand til å se hva den forskjellen går ut på.

For Arendt var imidlertid skillet mellom det offentlige og det sosiale helt sentralt for å forstå hvordan strømninger som totalt underkjenner vår frihet og individualitet, overhodet kan vokse frem. I begge tilfeller er det snakk om et slags samkvem mellom flere mennesker, men kjernen i det samkvemmet er av helt forskjellig art. Mens det offentlige er et sted der frie individer har rett, og kanskje også plikt, til å delta i fri meningsutveksling, handler det sosiale mer om flokk og kontroll. Når det sosiale nå i vår tid har fått en dominerende betydning, er det i ferd med å omdefinere det vi tidligere forsto som det offentlige. På mange måter er det å «like» betegnende for denne endringen. Mens det offentlige tidligere var et sted for enighet og uenighet, er det i ferd med å bli et sted der vi liker og ikke liker hverandre.»

Her kan du høre Einar Øverenget i samtale med Kristin Flood om boken,

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar