«Det er barndommens gate, sa Klara,
som er mitt vesens rot. Den ga meg et veldig alvor en dag jeg var vilt forlatt.
Den drysset vemod i sinnet mitt en drivende regnværsnatt. Den slo meg en gang
til jorda, for å gjøre hjertet mitt hardt, så dro den meg langsomt opp igjen og
tørket tårene bort.»
Vi har
allerede noe i ryggsekken når vi blir født. Ryggsekken fylles på etterhvert som
vi lever. Noe blir tungt å bære og er der for alltid. Faren til Klara begikk
selvmord da Klara gikk i første klasse, det må hun bære med seg. Men Klara er
ikke hovedpersonen i romanen Arv og miljø
til Vigdis Hjorth.
Det er
Bergljot som er hovedperson og fortellerstemme. Bergljot har det unevnelige i
sin ryggsekk, faren forgrep seg på henne seksuelt fra Bergljot var fem til hun
var syv.
Arv og miljø har skapt en diskusjon blant moralpolitiet
blant kritikerne da den ble gitt ut i 2016. De har fortalt meg at romanen er en
fiktiv selvbiografi og stilt spørsmål ved det etiske å gi den ut. Så når jeg
leser romanen er det Vigdis Hjorth jeg ser for meg.
Jeg er ikke
stor fan av bøkene til Vigdis Hjorth. Selv om jeg liker å høre på Vigdis Hjorth
når hun er i radio og på TV, har jeg aldri fått med meg at hun hadde opplevd noe
av det romanen beskriver. Jeg leste to romaner av henne i 2013; Leve Posthornet og Hjulskift; det ble ingen innertiere. Derfor overrasket jeg meg selv
ved å like romanen Et norsk Hus som
jeg leste i 2015. Jeg fikk Arv og miljø
i julegave. Nå er den lest, og jeg likte romanen godt selv om jeg synes hun
tværer litt på det samme innimellom, og særlig i begynnelsen.
Romanen
begynner slik:
«Faren min døde for fem måneder
siden, på et beleilig eller ubeleilig tidspunkt, alt etter øynene som ser. Selv
tror jeg ikke han ville ha hatt noe imot å bli borte på en slik plutselig måte
akkurat da, det var nesten så jeg tenkte han måtte ha forårsaket fallet selv,
da jeg hørte om det, for jeg fikk detaljer. Det lignet for mye på sånt som står
i romaner, til å kunne være tilfeldig.
Mine søsken hadde i ukene før dødsfallet
hatt en heftig diskusjon om forskudd på arv, det gjaldt fordelingen av
familiens hytter på Hvaler. Og bare to dager før far falt, hadde jeg meldt meg
på, på min eldre brors side, mot mine to yngre søstre.»
Bergljot
har brutt med familien for tjuetre år siden. Da fikk hun nok av å bli avvist;
at det hun fortalte om faren ble fornektet. Hun har hatt litt kontakt med
søsteren Astrid i årene før arvestriden rundt hyttene bygger seg opp. Klara er en
venn – en god støttespiller. I den perioden Bergljot fortsatt hadde kontakt med
moren og etter en opprivende telefonsamtale med moren:
«Jeg orker ikke mer, hikstet jeg,
hva skal jeg gjøre, jeg dør av det, hikstet jeg. Nei da, sa Klara. Overhodet ikke,
sa hun. Du er sterk, sa hun. Du må bare innse at det ikke er noe teselskap, men
krig. Det er liv eller død. Det er ikke fredsforhandlinger, men kamp på liv og
død om ære og ettermæle, sa hun. At jeg måtte gi opp å tro jeg kunne bli forstått
av mor. At jeg måtte gi opp å tro jeg kunne bli tatt imot av mor. At jeg ikke
ville få noe fra mor og far uten å oppgi sannheten min. At mor og far heller så
meg død enn å komme meg i møte, at de ofret meg for sin æres skyld. Det er
krig, sa hun, og at jeg måtte bli kriger. At jeg ikke måtte betrakte meg selv
som et offer, men kriger, utspekulert og taktisk som en kriger, at jeg ikke måtte
tenke forsoning, men krig. Og mens Klara snakket, var det som om jeg plutselig
forsto det, og at det gjorde noe med meg. Jeg forsto at jeg ikke lå i fredsforhandlinger,
men var i krig, forsto at jeg ikke var på forsoningsmøte, men i krig, forsto at
jeg ikke skulle være fredsmekler, men soldat.»
Flere
smakebiter fra romanen det er skrevet så mye om er ikke nødvendig av meg å gi
har jeg komme til. At jeg likte den har jeg allerede skrevet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar