Skulle ønske jeg kunne komme i kontakt med de
levende bokleserne som låner bøker på biblioteket og bruker bøkene de leser som
servietter: slutt med det griseriet!!! Æsj; jeg har tørket bort en del gammal mat fra
sider i boken Ivo de Figueiredo: Mysteriet
Ingeborg Køber – en sann historie om spiritisme, kjærlighet og et mulig mord.
Jeg hadde ikke før jeg leste boken eller har etter å ha
lest boken, noen tro på spiritisme. Det var forfatteren som var årsaken til at
jeg leste boken: Ivo de Figueiredo. Jeg likte boken jeg skrev om i innlegget
Selv om spiritisme neppe kommer til å bli min
fritidsinteresse, var det en god og interessant bok å lese. Boken ble utgitt i
2010 og dramaet som boken forteller om skjedde på 1930-tallet.
Byfogd Dahl og ektefellen Dagny hadde fire barn:
Ludvig jr., Ingeborg, Fritjof og Ragnar. Det var faren til Ingeborg Køber,
byfogd Ludvig Dahl, som var etterhvert ble driver bak spiritisme-virksomheten i
hjemmet. Det som satte det i gang var at Ludvig jr. døde i en tragisk
ulykke:
«Til
tross for at interessen for spiritismen altså var vel etablert ved tiden rundt
eldstesønnens død, var byfogd Dahl skeptisk til å forsøke å få kontakt med sin
døde sønn, og han hadde bestemt avvist Dagnys forslag om å oppsøke et medium i
England. Kanskje var han skremt av tanken; en sak var det å være nysgjerrig på
spiritismen, en annen å skulle kalle en elsket sønn tilbake fra graven. Etter
at Ragnar og Fritjof kom hjem fra Wereides foredrag og begynte å eksperimentere
med seanser, tok byfogden imidlertid fram Raymond og leste den om igjen. Dermed
var det gjort. Da Ingeborg kom hjem til jul, ble hun raskt satt inn i den nye,
merkelige hobbyen foreldrene og søsknene var henfalt til, skjønt seansene så
langt ikke hadde gitt de store resultatene. Vendepunktet kom julaften
formiddag, da familien la merke til at en av blomstene på Dagnys skrivebord i
dagligstuen hadde bøyd seg over portrettet av Ludvig jr. Ingen kunne huske å ha
arrangert dem slik, men synet var så vakkert at det satte dem alle i en særegen
stemning. Da de fant nok en blomst, denne gangen bøyd over et portrett av
Ludvig jr.s venninne, krevde barna i huset en seanse. Den ble holdt, men uten
at noe oppsiktsvekkende skjedde. Det kom først etterpå, mens Ingeborg sto og støttet
seg til bordet mens hun pratet med brødrene:
Idet
hun ville løfte hånden, fulgte bordet med som om det var limt til hånden.
De
andre forsøkte å få henne løs. Ingeborg gråt, men først etter at de hørte en
sammenhengende rekke bankelyder som på mystisk vis kom fra bordet, fikk hun hånden
fri. Bankelydene fulgte den enkleste koden; antall bank for tilsvarende bokstav
i alfabetet. Like enkelt var budskapet: Det var Ludvig som hilste dem fra det
hinsidige og fortalte hvor usigelig lykkelig han var, at han fulgte med dem og
de måtte ta kontakt igjen snart. Deretter ba han Ingeborg tørke tårene og
oppfordret dem alle til å være glade.
Med
dette var hele familien Dahl samlet igjen. Fem levende og en død. Avgrunnen
mellom liv og død var overvunnet ved stuebordet i Dronningens gate 1 i
Fredrikstad. Fra nå av kunne ingen makt skille de døde fra de levende.»
Ingeborg var den som hadde rollen som medium. Faren tolket budskapet fra det hinsidige. Og skrev ned det som skjedde
under seansene i dagbøker og han utga sågar bøker om tema. Det var hans
dødsfall som utløste rettssaken som er grunnlaget for boken til Ivo de
Figueiredo.
Fra slutten av boken:
«Det er likevel forskjeller mellom mellomkrigstidens
spiritisme og var tids nyåndelighet. I en avisartikkel fra 2009 sammenligner historikeren
Erling Sandmo Ingeborg Købers spiritisme og prinsesse Märtha Louises tro på
engler og auraer:
«Hos
oss sitter Martha Louise hos Skavlan og forteller om aura og om skolen der folk
betaler for å få kontakt med englene sine. Vi andre ler og synes hun er sjarmerende.
Ingen lo av Ingeborg Køber.»
Jeg
er ikke så sikker på at folk flest ler av prinsessen. Mye tyder på at nyåndeligheten
i dag har bred appell, og ikke bare blant de med lavest utdannelse. Likheten
mellom Ingeborg Køber og prinsesse Martha Louise er snarere slående, men Sandmo
peker på en vesentlig forskjell mellom de to: Mens de færreste av prinsessens
kritikere vel opplever engletroen som en reell samfunnsfare, ble Ingeborg Køber
sett på som en alvorlig trussel fordi verdensbildet hun formidlet undergravde
en sivilisasjon som ennå ikke hvilte støtt på sitt fundament. For Bonnevie og
Scharffenberg var Ingeborg en svindler, en misbrukt datter og muligens en
morder. Men fremfor noe var hun en konkurrent og en motstander i kampen om å
etablere de vitenskapelige og ideologiske premissene for det moderne samfunnet.
Bare
i dette brede idehistoriske lyset kan vi forstå hvordan den sorgtunge leken ved
bordet hos byfogden i Fredrikstad julen 1919, femten år senere kunne eksplodere
i en bred og innbitt livssynskamp som engasjerte hele den norske offentligheten,
og som ble kjent langt utover landets grenser. Samtidig er det viktig å holde
fast ved at det som startet det hele, var tapet av to unge menn som var elsket
så høyt og savnet så dypt at foreldrene og søsknene deres nektet å slippe
sorgen inn i hjertene sine. Så sterk og så blind var denne familiens kjærlighet,
at alle villig viet livet til de døde, ja, to av dem ofret det også. Hvilket
bringer oss til det siste vesentlige spørsmålet i Køber-saken som ennå står
ubesvart:
Hvordan
døde egentlig byfogd Ludvig Dahl?»
Aschehougs bokfilm
Hankø,
august, 1934. Byfogd Ludvig Dahl blir funnet død i det som først ser ut til å
være en drukningsulykke. Etter hvert reises det mistanke mot datteren Ingeborg,
som tidligere har forutsagt farens død under en spiritistisk seanse. Boka
skildrer rettsaken som fulgte i kjølvannet av ulykken, med spiritisme og
byfogdens kones underslag i byfogdkassen som viktige elementer.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar