Jeg valgte å lese Mirjam
Kristensen roman En ettermiddag om høsten, som ble utgitt i 2006, etter å
ha sett den omtalt i dette bokprogrammet fra 2011: «Hvorfor
leser vi om det som vi frykter mest?»:
«John Irving
sier at den største drivkraften i hans forfatterskap er frykten for at noe
forferdelig skal skje med barna hans. Denne frykten skriver han ut i romanene,
også i den siste, Siste natt i Twisted River. Den norske forfatteren Mirjam
Kristensens bok, En ettermiddag om høsten, handler
om frykten for å miste den du har kjær, brått og uforståelig. Bokprogrammet ser
også på to aktuelle barnebøker som handler om det vi er redd for. For barn, som
voksne, vil gjerne lese om det de synes er skummelt.»
Det er faktisk mange mennesker som forsvinner uten at det er spor etter at personen har vært utsatt for noe kriminelt. Det er ikke lenge siden jeg så en slik sak ble omtalt på TV programmet Åsted Norge. Jeg blir veldig urolig av å se og lese om slike saker.
Det er ikke vanskelig å tenke seg hvordan det er å være på ferie i en storby og så forsvinner den en er sammen med. Uten forvarsel. Timene går og vedkommende dukker ikke opp. Fortvilelsen. Tankene. Kan ikke huske å ha lest en roman med handling som ligner. En bok som det var vanskelig å legge fra seg. Bildet over er maleriet han som forsvinner så på før han forsvant, The Penitent Magdalen av Georges de La Tour. (Bokomslaget nedenfor er utrolig kjedelig sammenlignet med handlingen!)
Så godt likte jeg romanen En
ettermiddag om høsten, at jeg skal lese Mirjam Kristensens debutroman Dagene
er gjennomsiktige som også er nevnt i TV-programmet.
Forlagets omtale av romanen:
Det unge ekteparet Rakel og Hans
Olav er på ferie i New York. De besøker Metropolitan Museum of Art, der Hans
Olav blir stående lenge og se på et bilde av den franske hoffmaleren Georges de
La Tour, mens Rakel går på do. Når hun kommer tilbake, er Hans Olav borte.
Museumsvakten sier at hun så ham forlate rommet med en annen kvinne.
I tiden som følger reiser Rakel på
kryss og tvers av storbyen i et forsøk på å danne seg et bilde av hva som kan
ha hendt. Har det skjedd noe forferdelig med Hans Olav, eller har han
forsvunnet av egen vilje? Hvordan kan et menneske bare bli borte? Rakel treffer
blant annet det velstående paret Hanna og Harold Stern, som sier at det er lett
å bli forført av en by som New York, og den underlige antikvaren William
Hermann, som har funnet Hans Olavs lommebok og mener at han har et
fotografiapparat som kan ta bilde av de døde.
"En ettermiddag om
høsten" undersøker blant annet det grunnleggende spørsmålet: Hvor godt kan
man kjenne et annet menneske? I en klar og rytmisk prosa skriver Mirjam
Kristensen fram romanen om Rakel som må orientere seg på nytt i tilværelsen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar