8. des. 2018

P2 - lytternes romanpris 2018 – de seks nominerte er:



Jeg har tidligere skrevet om P2 lytternes romanpris i innlegget:


Nå er det bestemt hvilke romaner som nominert. Her skriver NRK: Dette er de seks nominerte til P2-lytternes romanpris og det er:

«Rød mann/Sort mann» av Kim Leine
«Så mye hadde jeg» av Trude Marstein
«Menn i min situasjon» av Per Petterson
«Kvit bok mørk vinter» av Eirik Ingebrigtsen
«Kinderwhore» av Maria Kjos Fonn
«Det er lenge til skumring» av Tharaniga Rajah

Det kom ikke som en overraskelse at boken til Trude Martstein ble nominert. Den har jeg lest og skrevet om i innlegget: Så mye hadde jeg av Trude Marstein

Rød/mann sort mann av Kim Leine avventer til jeg har hørt hva panelet mener om den. Romanen er på 600 sider, og det er mange sider for denne leser, og da må jeg overbevises om at det er riktig for meg å bruke lesetid på den.
Per Pettersons roman Menn i min situasjon skal jeg lese. Jeg har lest alle Per Pettersons bøker og han er en av mine favorittforfattere,
Romanen til Eirik Ingebrigtsen, Kvit bok mørk vinter, den har jeg klar til lesing.

Kinderwhore av Maria Kjos Fonn skal jeg lese. Jeg har tidligere lest og skrevet om hennes debutbok i innlegget: Noveller: Dette har jeg aldri fortalt til noen - debutboken til Maria Kjos Fonn - traff meg med stor kraft.
Avventer til å ha hørt juryens diskusjon for om jeg skal lese romanen til Tharaniga Rajah Det er lenge til skumring.

Med grunnlag i programmene om prisen for romaner utgitt i 2017, antar jeg at vi må vente til januar 2019 før det første programmet om prisen arkiveres her på P2 lytternes romanpris. Jeg gleder meg til å lytte på juryens diskusjoner.

2 kommentarer:

  1. Kjekt å lese om, jeg har lest de tre første bøkene, og bestemt meg for å lese vinneren :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er faktisk mye litteraturstoff på NRK radio. Synd at de ikke klarer å knytte alle program til emnet/kategorien Litteratur. En må kjenne til programmene om en skal finne frem. Forstår ikke at det skal være så komplisert. Steinaldersk.

      Slett