25. sep. 2018

The Tale of Peter Rabitt av Beatrix Potter


I boken jeg skrev om i innlegget:

og som har motivert meg til å kjøpe boken Beatrix Potter The Complete Tales, skriver forfatteren at Beatrix Potter var ensom som barn, en ensomhet som kan ha fostret fantasien og skaperevne. I tillegg var Beatrix Potter omgitt av og leste bøker da hun var barn. Jeg tenke på boken da jeg så episoden Mobilslave i NRK serien Kroppsspråk:


Begge mobilslavene fortalte at de kjedet seg når de måtte være uten mobil. Så bra, tenkte jeg, å kjede seg er ikke farlig. Tvert imot. At det å bli underholdt 24/7 neppe kan være bra for kreativiteten var ikke tema i programmet. Jeg kjenner ofte behov for å ikke gjøre noe som helst, og sammenligner det med å defragmentere disken på pc’n.
Uansett; Beatrix Potter viste en utrolig skaperevne og har etterlatt seg fantastiske bøker for barn. Den første i boken i Beatrix Potter The Complete Tales er The Tale of Peter Rabitt



Fortellingen om Peter Rabbit ble opprinnelig tegnet og skrevet i et brev Beatrix sendte sønnen av hennes tidligere guvernante, og den starter slik:
«Once upon a time there were four little Rabbits, and their names where Flopsy. Mopsy Cotton-tail, and Peter. They lived with their Mother in a sand bank, underneath the roof of a very big fir-three.”



En morgen sier moren Mrs. Rabbit til dem at de gjerne må gå ut på jordet eller ned veien, men ikke ned i hagen til Mr. McGregor. For der har det skjedd noe skrekkelig:


«Your Father had an accident there; he was put in a pie by Mrs. McGregor.





Farens skjebne skremmer ikke den uskikkelige Peter. Han går til hagen til McGregor’s og tar for seg av godsakene.




Men der er Mr. McGregor og han liker svært dårlig å finne Peter i hagen sin....




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar