17. mars 2018

Van Gogh - Et par sko (Shoes) og et par Viking Gore-Tex




Boken jeg leser om van Gogh er akkurat den boken som passer å lese denne helgen. Da jeg kom hjem fra jobb på fredag var hodet mitt fullt at tanker om det jeg jobber med for tiden – og; jeg vet at på søndag kveld er tankene opptatt med det som er planlagt på jobb neste uke. Dessuten har jeg har behov for å lese om en bok som kan inspirerer meg til å ta frem fotoapparatet igjen. Vinteren er ikke den årstiden jeg inspireres til å fotografere. Særlig ikke i Sibir-kulda som har vært den siste tiden. 

Et av van Goghs malerier er Et par sko (Shoes) fra 1886. I boken jeg leser, Vincent Van Gogh liv og virke, står det om dette maleriet:

«Ifølge vennen Gauzi kjøpte van Gogh et par gamle, men rene og nypussede snøresko på et loppemarked, men malte dem ikke før de var blitt skitne etter en spasertur. Selv sa han engang: «Klumpete sko og roser kan være fine på samme måte».

Det jeg leste om maleriet fikk meg til å tenke på vinterskoene jeg har brukte nå i flere år når jeg har vært ute med hunden vår – et par Viking –Gore Tex i størrelse 38 fra? Jeg kjøpte skoene til datteren min da hun gikk på barneskolen – nå er hun 21 år. Jeg husker ikke når hun sluttet å bruke skoene eller når jeg begynte å bruke dem.  Uansett; jeg har brukte dem i flere sesonger nå og digger dem. Lett og varme. Så; da var det å fly ut i hagen og ta et foto – her er de – bøker kan inspirere til så mye:




2 kommentarer:

  1. Innlegget ditt traff meg, og siden jeg har laget meg et "kunstprosjekt" tar jeg til meg tips om bøker om kunstnere. Gøy å høre om dine sko og din hverdag, har det sånn selv, både favorittsko og en hjerne som styrer med jobbrelaterte ting, selv når kroppen har tatt helg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg liker slike enkle bøker som for meg er et innblikk i en kunstners liv. Ja, noen ganger skulle jeg ønske meg mer tid til bøker og foto.

      Slett