12. des. 2017

Julehefte jula 2017: Jul Der ingen skulle tru at nokon kunne bu - av Oddgeir Bruaset




«For å seie det som det er - eg er eit julemenneske. Kall meg gjerne ein romantikar, ein nostalgikar, på grensa til det sentimentale, ein drøymar om barndommens lukkelege år, deriblant alle julegledene.

I vaksen alder kjenner eg det på same vis. Julestova er pynta, treet er pynta, vi gler oss. Borna kjem, barneborna kjem, alle er glade og forventningsfulle. Vi står på trappa og tek imot, med tende lys i lyktene, med tende lys i sinnet. Vi blir sjølve som born igjen. Frydefulle juletid.

Men altfor vel veit eg at ikkje alle kjenner det på same vis. Mange kvir seg for dagane som er i vente - for uvenskapen, uhyggja, krangelen, redsla. Derfor skriv eg desse orda med blanda kjensler...»

Sitatet over er fra forordet til juleheftet for jula 2017: Jul Der ingen skulle tru av nokon kunne bu av Oddgeir Bruaset. Akkurat som juleheftet som ble utgitt for jula 2016, inneholder heftet gode historier og er illustrert med nydelige bilder. Juleheftet er utgitt på forlaget Vigmostad og Bjørke.

Den første historien Bygda der jula begynte ein time for tidleg, handler om Torger Torgersen Flekken født i 1844. Han var en fattig husmann på Flekken i Nord-Fron. I tillegg var han kirketjener i Kvikne kirke. Etter at han var hadde ringt julen inn, et tungt arbeid, var det en lang og strevsom vei hjem til husmannsplassen. Å lese om hvordan mange hadde det dengang, er viktig tenker jeg, vi som bor i et samfunn der de fleste har det som grever sammenlignet med Torger og familien hans.

En annen historie er fra Kjeåsen i Eidfjord,  en gård som var den mest utilgjengelige i landet. Der bodde blant annet Margrete Aasen. Dit flyttet en niese for å bo sammen med tanten slik at hun kunne få bo på gården resten av livet.

Historien som for meg ble som "rosinen i pølsa, er om Trygve Hoff som blant annet var visesanger, komponist og tekstforfatter. Har en drøm er den mest kjente han skrev, men for meg er det så mange, mange andre fine tekster han skrev. Historien om Trygve Hoff var for meg ukjent før jeg leste juleheftet. Helt ukjent var også fire adventsprogram på NRK fra 1985 Lyset i mørketida, der Trygve Hoff synger og forteller. Link til programmene her.  Koselig...med flotte illustrasjoner av Karl Erik Harr.



«I dette juleheftet fortel Oddgeir Bruaset fleire historier om korleis jula artar seg på avsidesliggjande stader. Samnemnaren for historiene er den lange og vanskelege vegen og dei spesielle stadene menneska levde og lever på.

Du kan lese om:
- ringjaren i Kvikne i Nord-Fron og kvifor kyrkjeklokkene der i nærare eit hundreår ringde jula inn ein time for tidleg
- den folkekjære trubaduren Trygve Hoff og korleis «Nordnorsk julesalme» vart til
- den nøysame julefeiringa på den veglause fjellhyllegarden Kjeåsen presten i Årdal som i romjula la ut på strabasiøse fotturar til Vetti for å halde julegudsteneste for folket langt der inne
- buskerudjenta som fann paradiset sitt i det fråflytta fiskeværet Nyksund, og som seinare søkte ro på eit avsidesliggjande småbruk på» Andøya, der ho no skipar til julegolv på «Loven»
- og det unge paret i Jordalsgrenda som høgg ein eine til juletre, flettar kunstferdige korger og bakar opp til 14 slag før jula kan komme



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar