5. sep. 2017

Putin - Mannen uten ansikt ( The man without a face) av Masha Gessen


Å lese boken skrevet av Masha Gessen, som har fått den norske tittelen Putin – Mannen uten ansikt, er skremmende lesing. Hvordan han er driveren i et system basert på makt og vold. Det som er mest skremmende er at boken som jeg har kjøpt og lest ble utgitt i 2012, og at Putin fortsatt sitter med makten i Russland.

Det er mye jeg kunne skrevet om boken. Det jeg har lest vil helt sikkert få meg til å følge bedre med når Putin er tema på TV, radio og i aviser fremover. Men jeg er trøtt, og velger å skrive et Lea-lettvint - innlegg om boken, og heller bruke tiden til å dovne meg foran TV i kveld. Overlater til forlaget Gyldendal å presentere den:

«PUTIN er en skarp og avslørende fortelling om hvordan en anonym, lavtstående KGB-offiser på rekordtid ble den ubestridte leder i verdens største land.

Vladimir Putin har i manges øyne bragt politisk stabilitet og lov og orden til Russland, og har fått den russiske økonomien ut av krisen den befant seg i. Men Putin er også beryktet for å være en beinhard makthaver og en brutal forfølger av kritiske røster, og for å føre en aggressiv linje overfor tidligere sovjetstater.

I denne kritiske og veldokumenterte biografien belyser Masha Gessen Putins mange sider ved hjelp av flere nye kilder: de sterke båndene til FSB (tidligere KGB), behandlingen av terroren og opprørene i Tsjetsjenia, korrupsjonen i valgsystemet og ikke minst hans mye omdiskuterte medskyldighet i drapene på flere kritiske journalister.


PUTIN er et flengende oppgjør med en iskald maktpolitikers metoder og et rystende innblikk i de brennaktuelle forholdene i stormakten Russland.»

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar