1. jan. 2017

Film: Miss Potter - om livet til Beatrix Potter med Renée Zellweger i hovedrollen


Jeg er ingen filmentusiast; skal jeg se en film må jeg være nærmere hundre prosent sikker på at jeg liker tema i filmen. At jeg ville like filmen Miss Potter var jeg sikker på etter å ha lest boken jeg skrev om i innlegget:

Filmen synes jeg var god og beskriver livet til Beatrix Potter slik biografien beskriver det. Hovedrollene spilles av Renée Zellweger som Beatrix Potter, Ewan McGregor som Norman Warne og Emily Watson som Millie Warne.


«Folk som umiddelbart tenker på søte harepuser - hun skrev blant annet Peter Rabbit-bøkene - når de hører Beatrix Potters navn, vil få en stor overraskelse når de ser denne filmen. Hun var en uavhengig, frittenkende dame som forelsket seg i forleggeren sin, Norman Warne. Hun etterlot seg en litterær arv som har trollbundet alle generasjoner som har fulgt. Hun testamenterte også enorme landområder i det vakre Lake District i England til nasjonalforvaltningen. «

Helt enig; livet hennes er verdt å bli kjent med. Jeg har i tillegg kjøpt hele samlingen av bøkene hun ga ut. Jeg gleder meg til å lese dem nå når jeg har biografien som forteller om bakgrunnen til den enkelte bok.  


Trailer til filmen:


4 kommentarer:

  1. Jeg så denne filmen for en stund siden, og hadde ingen forventninger til den, men jeg syns den var veldig fint laget. God mandag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig. super film. Fikk frem det viktigste, men kunne gjerne vært lenger. Vips, så var den slutt synes jeg.

      Slett
  2. Spennende med filmen, skal kikke etter den på nettsteder...
    Kjøpte du den Potter-boken du hadde planer om, den med engelsk tekst?

    Hilsen Brit (Alice in W.-damen)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kjøpte den av Platecompaniet. Den var ikke tekstet på norsk, men det var helt greit. Og ja, jeg kjøpte bøkene med engelsk tekst. Gleder meg til å starte med "prosjektet". Nesten slik at jeg misunner skaperevnene hun hadde, både tekst, men ikke minst tegning og maling.

      Slett