23. juli 2015

Gode og saftige kanelsnurrer - oppskriften anbefales.


Privat foto

Skal jeg spise kaker, foretrekker jeg hvetebakst. Synes det er godt å ha noe i fryser’n,; enkelt å ta opp og varme i mikron. Har en oppskrift jeg bruker; en grunnoppskrift for mange typer hvetebakst. Men av og til synes jeg det er greit å prøve ut noe nytt. Og da har jeg funnet ut at på Godt.no der er det mange gode oppskrifter og i går bakte jeg kanelsnurrer som er avbildet over og som du kan finne oppskrift på her: Saftige kanelsnurrer à la Trinesmatblogg.no De ble veldig gode.

Jeg brukte helmelk, tørrgjær og meierismør. Og jeg rørte samme ingrediensene til fyllet før jeg smurte det på. Jeg bruker kjøkkenmaskin, både til deigen og fyllet, men hhv eltekrok og k-spade. Og hva angår deigen - den stod og surret og gikk i det antall minutter som er anbefalt både før og etter at jeg tok inn smøret. Jeg følger alltid oppskriften - snarveier gir sjelden godt resultat er min erfaring. 

Et annet tips jeg fikk en gang, er at i den lunkne melken blander jeg inn egg og sukker. Da løser sukkeret seg opp. Når blandingen er lunkent (ikke drep gjæren med ha for varm væske!) blander jeg inn tørrgjæren før jeg blander det inn med mel, salt og kardemomme. Tror det har noe med at det setter i gang gjæringsprosessen. Denne metoden bruker jeg med all hvetebakst.  

Jeg var litt i tvil hva angår punkt 4 der det står:  

«Bre smøret utover halvparten av leiven, og strø sukker og kanel over (eller du kan røre sammen ingrediensene og bre det utover).»

Hva skulle jeg gjøre etterpå og før jeg delte opp deigen? Videoen det vises til er der Trine lager fisk, den hjelp meg ikke. Men jeg fant ut av bildet i oppskriften at etterpå må man brette over den delen av leiven en ikke har smurt fyll på.

Jeg delte opp hver leiv til 9 emner og fikk ca 20 snurrer. Neste gang skal jeg dele opp til minst 12 (24) som det står i oppskriften. Det er en deig med mye fett og den kan bli litt tung og lite stekt dersom de blir for store. Absolutt en oppskrift jeg kommer til å bruke flere ganger - de ble bedre enn de jeg har bakt etter grunnoppskriften jeg har. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar