1. apr. 2015

Oppsummering mars 2015

I mars er jeg mest fornøyd med at jeg har lest biografien om Roald Amundsen som har stått lenge ulest i bokhylla, og at jeg har lest en bok på engelsk. Det siste gikk nesten som en lek sammenlignet med tidligere bøker på engelsk. Jeg slo ikke opp et eneste ord. Ikke fordi jeg forstod betydningen av alle ordene. Men jeg bestemte meg på forhånd – det fikk briste eller bære. Og det gikk helt greit - jeg hadde en fin leseopplevelse med romanen Nora Webster.
Skulle jeg kåre en «vinner» av bøkene jeg leste i mars basert på min leseopplevelse, er det boken til Bea Uusma. Den var bare helt utrolig, både i innhold og form. Og boken hadde god "konkurranse" i den andre bøkene jeg har lest i mars. 

Jeg har i dag vært på biblioteket og hentet med meg syv bøker. Av disse er det fire novellesamlinger, tre skrevet av Kjell Askildsen. En slags forberedelse til jeg skal lese Kjell Askildsen: et liv av Alf van der Hagen.  Ingen krimbøker. Ingen bøker jeg hadde planlagt å låne utenom en bok av Askildsen som ble til tre. Om jeg leser alle jeg har lånt – se det er en annen sak. Jeg er blitt god på å avbryte bøker som ikke gir meg en god leseopplevelse. 

Link til innlegg jeg har skrevet:

 

Finne ly av Aina Basso - denne gangen en roman med romanifolkets historie som bakteppe for fortellingen




 

Beckomberga. Ode til min familie av Sara Stridsberg - en vond historie i en vakker form





7 kommentarer:

  1. Fin oppsummering. Har ikke lest noen av bøkene, men har Elizabeth er borte på vent, og den skal selvfølgelig leses. Jeg vet bare ikke når. Men den virker i alle fall interessant. Er ingen høytidsmenneske selv, men ønsker deg god påske:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk. Det fine med påsken er alle fridagene. Alle planer på å bruke de fornuftige forsvinner, det blir bare tull og fjas:) Anita synes ikke om boken, men det har du kanskje fått med deg. Så du er advart...

      Slett
  2. Av disse har jeg kun lest Finne ly. Ha en fin påske :)

    SvarSlett
    Svar
    1. God påske til deg også glemte jeg å skrive. Skriver dette i pausen på programmet Tjukken & Lillemor og har det litt travelt. Jeg blir så imponert over de som legger ut på slike turer; jeg er litt som Truls ;)

      Slett
  3. Bra lest i mars! Bea Uusma ble jeg nysgjerrig på, særlig etter å ha lest omtalen din. God påske :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk og det samme til deg. Boken synes jeg var helt utrolig. Den skal jeg kjøpe; kanskje en julegave til han jeg bor sammen med. Han fikk ikke tid til å lese den. Måtte bestille den fra et annet bibliotek.

      Slett