4. apr. 2015

Nysgjerrig på Søren Kierkegaard - da kan dette dokudramaet kanskje være noe for deg også



Jeg har gitt meg selv en utfordring: når jeg stikker innom biblioteket skal jeg låne en bok som er helt ukjent for meg. Jeg skal selvsagt ha lov til å lese på omslaget om boken har er innhold jeg tror passer for meg som leser. Sist gang ble det en bok av en amerikansk forfatter, en novellesamling av James Salter: Er du her ennå?

Hvor kommer da den danske filosofen Søren Kierkegaard inn i dette opplegget. Jo, da jeg startet på boken leste jeg på bokomslaget at James Salter har skrevet romanen Lysår, en roman jeg har lest om tidligere. I dette innlegget, et boktips fra Gjøvik bibliotek,  leser jeg bl a dette om romanen Lysår av James Salter:

«Har du noen gang lurt på hva Søren Kierkegaard mente med et estetisk liv? I Lysår får du kan hende noen svar.»

Nysgjerrig som jeg er, satt jeg meg ned for å lese om filosofen; i bøker jeg har i bokhylla og på Internett. Litt tørt og høytsvevende, tenkte jeg. Jeg må ha et enklere grunnlag til å starte med .NRK.no – kan de ha noe program som er interessant. Jo, da det har de. Et dansk dokudrama der en av de som kommenterer er forfatteren Siri Hustvedt. Der kjærlighetshistorien mellom filosofen og Regine Olsen blir fremstilt både som en vakker og vond historie. 

Programmet Kierkegaard på en time kan anbefales for deg som er interessert i en filosof som har inspirert forfattere. To av dem er de norske forfatterne Vigdis Hjorth og Agnes Ravatn. 

Jeg vurderer å kjøpe og lese Lysår av James Salter. Novellesamlingen Er du her ennå? som jeg leser nå er verdt å lese. Handlingen i novellene er fra et miljø som er ukjent for meg – derfor hadde jeg behov for en liten «omstilling» av hjernen da jeg startet å lese = lese sakte!

Link til programmet;

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar