14. des. 2014

En smakebit på søndag: fra biografien "Tove Jansson - arbeide og elske" av Tuula Karjalainen



Jeg har lest mange bøker skrevet av norske forfattere  utgitt i 2014 den siste tiden pga Bokbloggerprisen 2015. Men innimellom leser jeg bøker av forfattere jeg ikke kan nominere til prisen, men som jeg skulle ønske jeg kunne. En av dem er biografien jeg skrev om tidligere i uka og som min smakebit er hentet fra:



Skal du lese et nydelig blogginnlegg om mummibøkene – les dette på Barnebokkritikk.no: Lyse sommerdager, mørke vinternetter

Smakebiten:


«Forfattere blir ofte spurt om hvem de skriver for. Bo Carpelan spurte også Tove Jansson om dette i 1964, og hun svarte at det var for seg selv, ikke så mye for barn, i alle fall ikke først og fremst. «Men om fortellingene mine henvender seg til en spesiell type leser, er det trolig et nurk. Jeg mener dem som har vanskelig for å passe inn noen steder, dem som er utenfor og på grensen [...] Bortkomlingen. Det nurket som man selv har klart å flykte fra eller skjule.» Hun fortalte at nesten alle de talløse leserbrevene som var blitt sendt til henne, var nettopp fra nurk: redde, engstelige og ensomme barn. Mummileserne  søker og finner trygghet og trøst i mummiverdenen. Tove har sagt at det å innramme glede og frykt er veien til ting som de voksne lett glemmer, som kontakten med de enkle tingene, følelsen av trygghet, skrekken som finnes overalt. Hun ville ikke utelukke noe som hørte til barnas verden, som det uforklarlige, det ømme og det grusomme: «I alle ærlige barnebøker tror jeg det finnes en skrekkopplevelse. Både engstelige og selvsikre barn trekkes mot den, og mot ødeleggelsen, ubevisst.Det farligste er mørkeredselen, trusselen uten navn. Men også den kan fungere bra som bakgrunn bak tryggheten og gi den mening og kontrastvirkning.»


Flere smakebiter finner du på bloggen til Mari: Flukten fra virkeligheten


21 kommentarer:

  1. Tack för smakbiten. Vågar nästan inte avslöja det men jag gillar faktiskt inte Mumintrollen...

    SvarSlett
    Svar
    1. Det gjorde jeg heller ikke som barn. Det er som voksen jeg "oppdaget" forfatteren.

      Slett
  2. Den här boken är jag nyfiken på. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  3. Precis som Lotten så har Mumintrollen aldrig haft någon större dragningskraft på mig ;) Tack för smakebiten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Du er ikke den eneste, det er det mange som har sagt og skrevet,

      Slett
  4. Det var en fin og tankevekkende smakebit. Jeg elsker mummibøkene og leste nettopp en flott tegneserie hvor man får være med Mummitrollet når han møter igjen foreldrene sine :-) Ønsker deg en fin adventssøndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hyggelig at du også har sansen for dem.

      Slett
  5. Alltid spännande med biografier. Tack för smakebiten! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er det; særlig når man er nysgjerrig på forfatteren som jeg var mot Tove Jansson.

      Slett
  6. Jeg har lest halve boka -og har kost meg. Tove Jansson var en tøff inspirerende dame. Alt hun turte! Og de fine bildene i boka :)
    Nyt søndagen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var hun virkelig. Tenk å karrikere Hitler som hun gjorde, i det Finland som var pro Hitler pga at de fryktet Sovjet.

      Slett
  7. Denne har jeg lest om flere steder. Jeg har lest lite biografier, så kanksje jeg må bli flinkere til det. Mumitrollet derimot har jeg lest en del av

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og nå skal jeg ta et dypdykk i mummiverden. Har kjøpt ti brukte bøker på Finn; og jeg gleder meg til å lese dem når jeg vet mer om bakgrunnen til den enkelte bok og forfatterens liv.

      Slett
  8. Svar
    1. Bare hyggelig. Er litt sent ute pga at søndagen var full av andre gjøremål.

      Slett
  9. Fin smakbit, tack för den. Gillar böckerna om Mumintrollen och den här verkar intressant. Ha en fin adventskväll! ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er interessant, på mange måter. Hun var en multikunstner.

      Slett
  10. Jeg liker godt biografier, og hvis dette er den beste du har lest, skal jeg sannelig ta en titt på den :) Takk for tipset!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er en av de beste. Men ingen har vært utsmykket slik denne er, og sånn blir det fordi hun var en multikunstner. Men jeg tror nok man må ha sansen for barnebøkene hennes for å ha stort utbytte av dem.

      Slett
  11. Den här har jag tänkt på att läsa någon gång.

    SvarSlett