30. aug. 2014

Tur til Paris juli 2014 - uten wow-faktor

Nå er det gått over en måned siden vi kom hjem fra Paris-turen, og jeg kan se den litt på avstand. Men fortsatt tenker jeg at reisen ikke hadde noen wow-faktor i seg. Det skal ikke bli noe sutre-innlegg, for så ille var det ikke. Pussig er det, men jeg kan si at punktum ble satt ved at jeg ramlet ned nedtrekks-trappa da jeg skulle sette koffertene opp på loftet etter turen; et trinn i trappa løsnet da jeg var på vei ned. Gul og blå var fargen på deler av kroppen min de etterfølgende ukene...

Skulle jeg sette fingeren på hva som ikke funket med turen, så er det ikke til å komme fra at USA-turene vi hadde i 2012 og 2013 var fantastiske sammelignet med turen til Paris. Selv om man forsøker ikke å måle reiser opp mot hverandre, så gjør man det.

En annen ting var været – kaldt og regn. Været kan man ikke gjøre så mye med. Men tidspunktet  man reiser på kan man gjøre noe med. For vi reiste i juli og det som kanskje ødela mest var all kø-ståing og horder av kaklende asiater. De reiser i store flokker og er gale etter å shoppe og ta bilder av seg selv. Særlig kineserne er gale etter luksus. Men det er slik at når datteren min går på videregående, så må man reise på tider da mange andre reiser.

Jeg skal ikke skrive så mye fra turen. Ikke tok jeg så mange bilder heller. Litt tekst imellom bildene. Trykk på bildene så blir de større.

Vi landet på Orly-flyplassen og den var en positiv overraskelse. Lite folk og oversiktlig. Hotellet vi bodde på var Hotel Ibis Montmartre. Helt greit hotell som ligger mellom  Moulin Rouge og Montmartre-kirkegården. Og utsikten fra rommet var til kirkegården. Ingen spøkelser banket på vinduet selv om vi bodde i 1. etg. Men vi oppholdt oss ikke så mye på rommet at det gjorde noe.

Vi hadde kjøpt en utfluktpakke siden det var første gang vi var i Paris, og jeg ikke er noen kløpper i å finne frem. Det startet med en rundtur i byen til de mest berømte stedene i byen, her er noen bybilder.

Vi stoppet bl a ved parken Jardin du Luxembourg. Det er en nydelig park, men været var ikke det aller beste.

En liten stopp ved Eiffeltårnet ble det – det fikk vi se mange ganger i løpet av turen.

Bl a den siste dagen var vi oppe i tårnet, men da tok jeg ikke bilder. Det jeg kommer til å huske best at opp og nedtur tok minst 3 timer pga kø, kø, kø... En kveld var vi også å så at tårnet «glitre» - tenningen av lys i tårnet.

Vi var også en båttur på Seinen. Vi satte oss oppe, men regnet tvang oss innendørs. Kaklende koreanere er det jeg kommer til å huske mest fra den turen – datteren min mente at vi nok var med på de fleste selfies de tok med mobilen...

En tur opp til Sacré Coeur – som ikke ligger så langt fra Montmartre her er noen bilder fra gåturen opp

Vi fikk dessverre ikke tatt bildet inne i kirken, den var utrolig vakker. Men også her overfylt av turister. En streng mann kysjet oss gjennom kirken. Her er noen utenfra – også denne kvelden trakk skyene over.

En tur til Monets hage i Giverny ble det. Her er noen bilder fra deler av hagen

Og her er noen fra en annen del – inne i huset fikk vi ikke lov til å ta bilder-kø, kø, kø...

Etterpå var det tid til en tur i området  utenfor hagen - bl a fant vi gravstedet til maleren. Det var veldig idyllisk i området. Faktisk det beste med hele turen.

Versailles besøkte vi en dag. Gosj som det regnet. Selv om vi kom dit tidlig var det kø, kø, kø. Til tross for paraply og regnjakker – våte som katter var vi da vi kom inn. Og der var det kø, kø, kø. Jeg synes at det vi så med unntak av maleriene blir så overdådig at det blir grise-harry. Når jeg tenker på den shopping-gale dama som bodde der, og de som ikke var å privilegerte, men måtte bidra til luksuslivet  – vel jeg kan ikke si at jeg blir så imponert....Å ta bilder innen var håpløst - overalt var det folk som stod i veien og ute regnet det...

Kommer jeg til å reise tilbake til Paris? Det er mulig, men da blir det på en annen årstid og mer forberedt. Byen har mye å by på. Men turistflommen ødela for inntrykket. Dessuten var den dagen vi hadde tid til shopping, 14 juli, nasjonaldagen og da var de fleste butikker stengt. Det hadde vi ikke tenkt på da vi bestilte turen som var på 6 dager inkl reise.

1. Uff da, her var det mye kø-kø-kø og kinesere og andre myldrende asiatere, du.. Jeg har vært i Paris en dag, og var me på guiding av en lokalkjent ung jente noen timer før jeg hoppet av turistattrakjsonene og dro for meg selv til forfatternes kvarter på Montmartre og drakk hvitvin på Hemingways stamkafe Select.. Kos. Paris er vakker, men det er vel mye turister der stort sett.. Jeg var forøvrig stolt over at jeg fant veien alene tilbake til flyplassen til gruppen som jeg reiste videre med..

2. Tror nesten ikke jeg hørte fransk på hele turen gitt. Trodde de skulle være så sære hva angår engelsk, men hver gang datteren min som kan fransk snakket fransk og de forstod vi var turister, gikk de over på engelsk. Det er helt sikkert mye turister der, og slik er det i London også på den tida av året. Det er jo en fantastisk flott by - det så man fra Eiffeltårnet - hvor stor den er. Så jeg kommer helt sikkert tilbake om muligheten byr seg og beveger meg på egne veier.