13. aug. 2014

Geert Mak - Europa - en reise gjennom det 20. århundret -verdt å se før den tas av "plakaten"


Man kan spare seg til fant, er det et uttrykk som sier. Det gjelder også bøker. 

Jeg syntes jeg hadde kjøpt så mange bøker at jeg avbestilte Bokklubbens hovedboktilbud: Verden av i går skrevet av Stefan Zweig. Men et eller annet sted leste jeg om den igjen, og så ombestemte jeg meg. Takk og pris for det!

For nå har jeg lest i den siden søndag og er, heldigvis, bare kommet til side 200 av 450 sider. Og frem til nå tror jeg det er en av de beste, kanskje den beste, boken jeg har lest noengang. Heldigvis har jeg kjøpt den; for det er en bok jeg er 100 % sikker på at jeg kommer til å lese flere ganger.

Inspirert av boken bestemte jeg meg for å se serien Europa – en reise gjennom det 20. århundret om igjen. Jeg så den for noen år siden. Men etter det har jeg leste mange, mange bøker – også der Europeisk historie har vært tema – og nå synes jeg serien er minst like interessant. 

Serien er basert en bok Geert Mak har skrevet, og skal være tilgjengelig ennå i 4 måneder på NRK. 35 episoder – men er man interessert i historie og ikke har sett den, så er den verdt å se. Hver episode er på litt over en halv time.

Stefan Sweig (1881-1942) vokste opp i Wien. Før 1. verdenskrig blomstret Wien kulturelt, men var stivnet politisk. Iflg serien til Geert Mak var det 170 000 arbeidsløse fattiglemmer i Wien i før 1. verdenskrig – en av dem var Hitler. Sweig var jøde, men en av de privilegerte og rike jødene; han var en av de som levde i luksusbobla. Det 20 århundret skulle bli fantastisk. Men som Sweig skriver:

«Aldri har menneskeheten som helhet oppført seg så djevelsk, og aldri har den vist en så guddommelig skaperevne.»

Århundret ble bestialitetens århundre og ble utløst av skuddene i Sarajevo 28. juni 1914. Historikere mener at kjedereaksjonene de satte igang kan føres frem til krigen på Balkan...og kanskje dette ikke er slutten...

Det som gjør boken til Sweig og serien til Geert Mak interessant, men også tankevekkende, er det som skjer i Europa og i verden forøvrig i nåtid. I Russland, Ukraina, Tyrkia, IS (tidligere ISIL) og Gaza. Jødenes situasjon. Finanskrisen har herjet i Europa, og forskjellene mellom enkelte land i Europa og Norge er store som bl a resulterer i at mennesker forflytter seg og vil ha del i Norges rikdom. Samtidig er det også ulikheter andre steder i verden. 10 august 2014 hadde DN en artikkel: Ramadan-rush til Londons luksusstrøk

«Når fastetiden Ramadan er over, reiser velstående arabere til London for å shoppe, feste og kjøre raske biler. Ifjor ga den fire uker lange kjøpefesten britiske butikker en omsetning på 73 millioner pund (770 millioner kroner).

Hva shopper de for resten av året? Det jeg leser om ligger tett opp til dobbeltmoral. Norge sender millioner i bistand ved kriser i Midt Østen; hva bidrar disse landene med var min første tanke da jeg leste dette. 

Lever vi i Norge i samme glassboble som det Stefan Sweig forteller han gjorde i Wien i sin oppvekst... Det er noe veldig, veldig likt med hans beskrivelse av oppveksten han kaller for «frihetens gullalder» med hvordan vi har det i Norge pr idag, han skriver bl a:

«I dette store riket stod alt fast og urokkelig på sin plass, og aller øverst stod den gamle keiseren; men skulle han dø, så visste ( eller mente) en at det ville komme en ny, og alt ville fortsette i sitt gamle gjenge. Ingen trodde på krig, revolusjon eller omveltninger. I denne fornuftens tidsalder var enhver radikalisme og enhver voldsomhet utelukket.»

Iflg serien til Mak var alle fulle av håp om  velstand og fremgang, og ny teknologi skulle gjøre det umulige mulige. Mennesket var t o m fast bestemt på å overvinne tyngdekraften. En blanding av håp og naivitet hersket.  Dette er bl a illustrert med et lite filmklipp: skredderen Franz Reichelt i Eiffeltårnet der han skulle fly ned til bakken i sin spesialsydde fugledrakt. Han kunne ikke sveve på entusiasmen er kommentaren i serien.

Jeg lurer på om det hva historikere om 100 år vil tenke  når de ser hva som f eks var nyhetsoppslagene på NRK.no sommeren 2014. I sommer var det som et eksempel stats-/opplysningskanalen, som mener at de holder høyere kvalitet enn andre kanaler  og derav skal leve av lisenspenger og ikke reklame, følgende oppslag: Derfor bør du ikke tørke badetøyet i sola Det er til å bli flau av og; beklager, men dette synes jeg at de kan overlate til VG.no å opplyse om som ikke lever av lisenspenger....


Uansett, her er videoen med optimisten:



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar