2. aug. 2014

Biografi om Alf Prøysen skrevet av Stein Erik Lunde: Dra krakken bortåt glaset


Jeg søkte på Internett etter biografier om Alf Prøysen og på Dagbladet.no fant jeg:

«Forbilledlig biografi om både lyse og mørke sider ved Alf Prøysen: Ungdomsbok som ikke går utenom det vanskelige. Forfatteren og musikeren Stein Erik Lunde har i den anledning skrevet en lettlest, grundig og passe balansert biografi ment for ungdom.»

Jeg har lest og skrevet innlegg om tre andre biografier Stein Erik Lunde har skrevet, og bestilte den sporenstreks av biblioteket. Nå er biografien på 151 inkl register og illustrasjoner av Ragnar Aalbu lest. Utgitt i 2014 av forlaget Gyldendal. Og jeg er minst like fornøyd med Dra krakken bortåt glaset som jeg var med de andre jeg har lest skrevet av Stein Erik Lunde. Den neste boken jeg skal lese som han har skrevet, er boken om Bob Dylan.

Jeg tar meg den friheten til å sitere nesten hele forordet:

«Jeg ser for meg at det er Alf Prøysen som ber leserne dra krakken bort til vinduet, og sa vil han vise fram det han ser derfra. Det store i det lille, det lille i det store: stjerna på himmelen over husmannsgrenda. Og deretter vil han vise hva han ser når han går vekk fra vinduet, over dørstokken og ut døra. Og så videre ut i verden.
   For Alf Prøysen sa mer og bedre enn de fleste. Og han evnet å skape om det han så, til litteratur.
   Og ikke bare det. Som forfatter og artist ble han en av Norges mest folkekjære kunstnere. Han ble likt av folk i alle samfunnslag, av kvinner og menn, av barn og voksne. Ingen kan måle seg med Prøysen i så måte, og det gjør ham helt spesiell i norsk historie. En del av boka prøver å forklare hvordan det ble slik.
   En annen del av boka handler om alt det han skrev og framførte: selve kunsten hans. Jeg ønsker å dele begeistringen og beundringen min for Prøysens verk og dermed bidra til at leserne får øynene opp for kunstneren Prøysen.
   Jeg håper at jeg greier det. Og videre håper jeg at boka kan inspirere leserne til å oppsøke Prøysens verker og lese og lytte til mesteren i original.»

Jeg er ikke blitt mindre begeistret for det Alf Prøysen skapte etter å ha lest det Stein Erik Lunde skriver. Jeg trodde jeg hadde en rimelig oversikt over hans verk mv. Men dette er en biografi der jeg har fått opp gluggene for hvor mye fint han skapte for barn og voksne. Som gjør at jeg kommer til å være ekstra årvåken når Alf Prøysens verk fremføres i ord og toner, og det som skrives om han.

Når man leser denne biografien får man oversikt over hvor stor Alf Prøysens produksjon var. For dette er ikke en dyneløfter-biografi selv om han er inne på en del vanskelige tema. Men han gjør det på en verdig måte synes jeg. For meg har han fått frem mennesket og kunstneren Alf Prøysen og også veien frem til han ble kunstner. Barndom, ungdom og voksenliv. 

Det er veldig mye jeg kunne skrevet om innholdet. Men jeg tenker at de som er interessert i Alf Prøysen kan lese selv. Det er ikke mange sider å lese, men allikevel er den innholdsrik. En bok for lesere i alle aldre.

For noen uker siden kjøpte jeg Den store Teskjekjerringboka. Hun var en av de figurene han skapte og som jeg var mest opptatt av som barn. Jeg husker fortsatt hvordan jeg undret meg over fenomenet.  Ikke minst at hun kommuniserte med dyrene. Jeg eide ikke selv noen bok om henne. Det gjør jeg nå. Stein Erik Lunde har skrevet flere sider om teskjekjerringa, bl a at bøkene er oversatt til 23 språk, og at han mener det er dekning for å si at fortellingene om henne er bedre kjent og verdsatt i Sverige, England og Japan enn i Norge. Men mer om det når jeg får lest den.


Her er bilde av boken om teskjekjerringa som jeg kjøpte gjennom Bokklubben for 79,-: 

En annen bok jeg skal kjøpe er Lørdagsstubber

«I år er det 100 år siden Alf Prøysen ble født, og Tiden markerer jubileet med å utgi Alf Prøysens lørdagsstubber, for første gang samlet i ett bind og i kronologisk rekkefølge.» 

Dersom jeg klarer å vente så lenge, blir det nok en bok jeg ønsker meg til jul.




2 kommentarer:

  1. Disse burde jeg ta en titt på siden vi skal ha Prøysen som tema dette bhg året. Takk for tipset :)

    SvarSlett
  2. Da foreslår jeg biografien. Der er det helt sikkert noe du kan bruke til formålet. Lykke til!

    SvarSlett