25. juni 2014

Dikt: Sommerfugl av Inger Hagerup/ Grand Canyon


Det er ikke enkelt å beskrive leseopplevelsen etter å ha lest siste side i boken til Helge Ingstad om apache- indianerne. Den kommer når jeg har fått summet meg litt. 

Det er heller ikke enkelt å beskrive opplevelsen det var å være i Grand Canyon sommeren 2013. Eller å la være å fortelle om opplevelsen. Ingen over, ingen ved siden av... jeg drar gjerne tilbake. 

En av tankene jeg hadde når jeg så utover landskapet var: her har det vandret indianere 3 000 år før den første europeer oppdaget kløften i 1540. Det var nesten så en forventet at det skulle dukke opp en indianer...Vi fikk også se en fantastisk film som var filmet fra et helikopter som fløy gjennom området. En kjenner at en er et støvkorn i den store sammenheng. 

Et støvkorn var det også jeg fant på en parkeringsplass ved Grand Canyon; en sommerfugl. Her kan du lese at det er 175 000 sommerfuglarter på jordkloden og over 2 000 arter i Norge. Jeg ikke hvilken art jeg tok bilde av, men den var mye større enn sommerfuglene vi har i Norge. Den virket like overveldet som vi mennesker var. 

Inger Hagerup har skrevet et dikt om sommerfuglen:

Så rart det er å tenke på
at jeg var larve, stygg og grå,
men se hva tiden bringer!
Nå er jeg lett og nydelig
og jeg kan føle tydelig:
Jeg er blitt blomst med vinger!


Private bilder fra Grand Canyon sommeren 2013





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar