11. mai 2014

En smakebit på søndag: Mine unge år (My early Life) av Winston Churchill

“Writing a book is an adventure. To begin with, it is a toy and an amusement; then it becomes a mistress, and then it becomes a master, and then a tyrant. The last phase is that just as you are about to be reconciled to your servitude, you kill the monster, and fling him out to the public.(Winston Churchill).

Den selvbiografiske boken My Early Life første gang utgitt i 1930, anses som Churchills beste bok og noen rangerer den som et av 1900-tallets mest fremragende verk, det  skriver Roy Jenkins i sin biografi om Churchill. Her er omslaget på boken en kan få kjøpt på dansk.


Utgaven jeg har kjøpt brukt på Finn.no er en norsk oversettelse utgitt i 1945 – gammel og slitt. Beste varemerke for en bok– da har den vært lest.

Min smakebit er det første avsnittet i første kapittel:

«Når begynner en egentlig å huske? Når fester bevissthetens flagrende lys og skygger seg for første gang i et barns sinn? Det første jeg kan huske, er Irland. Jeg ser temmelig tydelig for meg opptrinn og begivenheter i Irland; av og til mennesker også, men mer uklart. Jeg ble født 30. november 1874 og forlot Irland på våren 1879. Far kom dit som sekretær for sin far, hertugen av Marlborough, som Disraeli i 1876 hadde utnevnt til stattholder. Vi bodde i et hus som kaltes «Little Lodge», omtrent et steinkast fra visekongens residens. Her holdt jeg til i nesten tre år. Jeg har klare og levende inntrykk av enkelte begivenheter. Jeg husker da bestefar, visekongen, avslørte statuen av lord Gough i 1878. En stor svart folkemasse, røde soldater til hest, snorer som trakk bort et brunt skinnende klede, den gamle hertugen – min skrekkinnjagende bestefar – som talte til folkemassen med kraftig stemme. Jeg husker enda en setning han brukte...»og med en morderisk salve meiet han fienden ned».. Jeg forstod utmerket godt at han talte om krig og kamp, og at en «salve» betydde det som soldatene i de svarte uniformene pleide å gjøre med sterke smell når vi gikk tur om morgenen i Phænix-parken. Dette tror jeg er min første sammenhengende erindring. «


Vil du lese flere smakebiter fra bøker, klikker du på bildet nedenfor. 


30 kommentarer:

  1. Takk for smakebiten og ha en fin søndag!

    SvarSlett
  2. Høres ut som en god bok :)

    SvarSlett
  3. Låter som en intressant bok.

    SvarSlett
    Svar
    1. Alt med Churchill er interessant - sier mye om tida han levde i også.

      Slett
  4. Ser ut som en interessant bok du har funnet deg der, Tone!:-) Jeg liker best at bøkene ser helt nye ut og får helt noier av eselører og at boken ser lest ut, men du har jo rett i at det lover jo godt for boken at den ser lest ut. Sikkert meg som er rar der. Tusen takk for smakbiten og ha en fin søndag:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det. Den har ikke eselører, men omslaget er slitt. Grensen min går ved bøker som er fulle av matrester; det er veldig ufyselig; bruker å være det i bøker jeg låner på biblioteket. Heldigvis ikke mange.

      Slett
  5. Intressant! Bengt Liljegren har skrivit en biografi om Churchill på svenska, den hade jag tänkt läsa till sommaren :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hørtes interessant ut. Har lest noen, men har mange jeg ikke har lest. Det blir aldri helt likt fordi de som skriver vektlegger ulikt.

      Slett
  6. Spännande, jag gillar historiska böcker. Verkar som det kommer ut fler och fler inom ramen för det som jag döpt till "gladfakta".

    SvarSlett
  7. Okänd bok för min del men tack för smakbiten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ukjent for meg også før jeg leste Roy Jenkins bok.

      Slett
  8. Tack för smakebiten! Vet inte om det var den han fick Nobelpris för.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var for bøkene The Second World War, A History of the English Speaking Peoples og biografien Marlborough: His Life and Times jf Wikipedia. Han var utrolig til å skrive, men jaggu hadde han etterhvert mange hjelpere. Men ikke rart så aktiv som han var.

      Slett
  9. Det hørtes ut som en spennende historie. Jeg er ikke flink til å lese biografier, men den der må jeg innrømme fristet litt :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå er jeg i en skikkelig stim hva angår biografier. Ikke bare forteller de om personen, men om samtiden de levde i. Utrolig interessant når det er gode biografier.

      Slett
  10. Låter intressant. Jag vet verkligen inte mycket om Churchill.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kunne jeg heller ikke før de senere årene. Jeg synes det er utrolig interessant. Han var dyktig, men jaggu hadde han en del dårlige sider og gjorde mye dumt. Mange så på han som en pest og en plage i perioder.

      Slett
  11. Tack för smakbiten. En intressant person att läsa om.

    SvarSlett
  12. Dette er sikkert en interessant selvbiografi.:) Takk for smakebit. :)

    SvarSlett
  13. Jag gillar äldre böcker. Känns lite som historiens vingslag. Men bläh för böcker som man hittar mat och annat i. Låter som en intressant biografi. Tack för smakbiten. :)

    SvarSlett