4. mai 2014

En smakebit på søndag fra "Naboens sønn" skrevet av Dror Mishani

«Har du gjort noe fett i helga» spurte en av mine kolleger meg sist mandag; en kul, ung, hyggelig fyr som kommer på jobb med rullebrett under armen, digger løssnøkjøring og bor i en leilighet i Oslo sentrum. Hi, hi – spørsmålet skapte en morsom seanse på morramøtet– alle aldre har sin sjarm...

Vel, «fett» eller ikke – en bokelsker kjeder seg aldri. Ihvertfall gjør ikke jeg det. »Må- oppgaver» blir gjort i et rasende tempo for å få tid til bøker og alt som følger med. Bl a å delta i Mari's søndagsspalte. Denne helga har jeg kjøpt flere bøker på Finn.no. For mange er de antikvariske. For meg, til det motsatte er bevist, er den ene boken et gullfunn! En selvbiografi skrevet av Winston Churchill som, etter det jeg har lest, skal være en av de beste bøkene han har skrevet. Trodde ikke at den fantes på norsk engang!

Tilbake til det som er målet med dette innlegget - å gi en smakebit fra en bok. Denne gangen fra en krimroman skrevet av en israelsk forfatter - en roman som Henning Mankell mener er imponerende -  den har   inspirert meg til å lese min første bok skrevet av Franz Kafka:



Vil du lese mer om boken kan f eks du klikke deg inn på innlegget jeg skrev etter å ha lest den:

Smakebiten:
«Vet du hva som er det verste med saker der folk meldes savnet? At du først vet om du har gjort hva du skulle når saken er løst. Før det er det umulig å vite. Du kan endevende tre fjerdedeler av verden, og så befinner den savnede seg i den fjerdedelen som du ikke har endevendt. Selv leteaksjonen i går. Så lenge vi ikke har funnet Ofer et annet sted, kan vi ikke vite om vi lette godt nok i sanddynene. «


Vil du lese flere smakebiter fra bøker, klikker du på bildet nedenfor. Mari som eier bloggen Flukten fra virkeligheten tar opp temaet plagiering av andres bloggtekster i sitt innlegg denne søndagen.


19 kommentarer:

  1. Haha, just det uttrycket har jag lite svårt för ;-) Tack för smakbiten. Den här boken har jag läst (på svenska heter den Utsuddade spår), bl.a. för att den fick ett svenskt pris förra året.

    SvarSlett
    Svar
    1. Leste om prisen. Jeg likte romanen.

      Slett
  2. Spennende smakebit! Denne boka og forfatteren må jeg ta en nærmere till på. Takk for tips!
    Ønsker eg en glad dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk. Jeg synes romanen var god - interessant også med fokuset på litteratur.

      Slett
  3. Haha, fin åpningsreplikk av kollegaen din:)

    Har lenge vært nysgjerrig på den boka og er spent på din anmeldelse av den.

    Takk for smakebiten:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, han er en herlig fyr. Jeg sprutet ut i latter da han sa det.

      Slett
  4. Dette var en ukjent bok for meg. Takk for smakebiten :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Den ble utgitt i 2014 i Norge. Dessuten er det kanskje noen som tror at Midt-østen konflikten er innblandet, men det er det ikke.

      Slett
  5. Jeg har heller ikke hørt om denne boken, men jeg fikk lyst til å se litt nærmere på den så tusen takk for tips!

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig Beathe. En god krim synes jeg ihvertfall.

      Slett
  6. Winston Churchill är som en slags idol för mig. Vad kul att du hittade en självbiografi. Hoppas den är läsvärd. Tack för smakbiten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Han er idol for meg også. Har lest flere biografier om han, men aldri noen som han selv har skrevet. Har en mursteins-biografi av Roy Jenkins som jeg er kommet halvveis i og neppe blir ferdig med fordi det er så dårlig oversettelse. Roy Jenkins nevner denne boka. Så jeg er veldig optimistisk.

      Slett
  7. Kul med en israelisk deckare, har jag aldrig provat.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. Når jeg først skal lese krim da liker jeg de som er litt utenfor boksen. Men denne er veldig lik nordisk krim i formen,

      Slett
  8. Kult at du finenr godbietr på finn.no. Ofte syne sjeg det tar sånn tid å lete etter bøker der.. Kjenner forresten til de må-tingene som man skynder seg veldig med for å få tid til å lese..;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig; jeg må han noe jeg kan søke etter. Men noen selgere har masse bøker og da kan det være at en finner noe en i utgangspunktet ikke var ute etter; det var det som skjedde denne gangen.

      Slett
  9. Den här boken skulle jag vilja läsa. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Leser du den håper jeg du også liker den. Det er det aldri noen garanti for.

      Slett