19. mai 2014

Radiodokumentar - BBC Radio 3 intervjuer Per Petterson - anbefales!


«Jeg bor her nå i et lite hus ved en innsjø langt øst i landet. Ut i sjøen renner ei elv. Det er ei lita elv med en liten vannføring midt på sommeren, men om våren og høsten strømmer den friskt, og det er ørret i den. Jeg har da tatt noen. Munningen er bare noen hundre meter herfra. Jeg kan så vidt få øye på den fra kjøkkenet når løvet har falt fra bjørketrærne.»

Sitatet er fra romanen Ut og stjæle hester skrevet av Per Petterson. Boka som jeg har skrevet flere innlegg om. Bildene er av en liten bekk like ved der jeg bor. Den blir en liten elv når det er mye vann og en bekk når det er tørke. Den renner ute i sjøen og gir næringsgrunnlag for ender, svaner og andre fugler.

Jeg nettopp hørt BBC Radio 3 kommentaren om Per Petterson som ble sendt i går. Etter å ha hørt den er enda en puslespillbit kommet på plass om hvorfor jeg liker hans bøker.  Å høre deler av bøkene bli lest opp på engelsk var helt utrolig fint. Dokumentaren anbefales - her er en link:





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar