30. mars 2014

Nordkapp er ikke Europas ende, det er dets begynnelse (Karel Čapek) / Ved Nordkapp (Peder Balke)

Mandag 24. mars 2014 leste jeg i Aftenposten: «210 år etter at Peder Balke ble født, skal arbeidene hans vises i National Gallery i London." 

I artikkelen står det at det ikke er ofte en norsk kunstner slipper til med egen utstilling ved National Gallery, og at forrige gang det skjedde «var vel Munch for en drøy generasjon siden.» Peder Balke (1804-1887) var den første som malte fra Nord-Norge:

«Han var viktig for oppdagelsen av det nordnorske landskapet i kunsten, og skildret denne i sin egen eksperimentelle teknikk.»

Jeg kan ikke skryte på meg å være bevandret i malerkunstens verden. Men jeg har lest denne boken Hurtigruta - en litterær reise; av Øystein Rottem
som jeg har tilknyttet så mange innlegg her på bloggen at jeg har mistet oversikten.  

Boken er bl a illustrert med flere bilder av Peder Balke og det var derfor jeg ble oppmerksom på artikkelen i Aftenposten. Bl a maleriet Fra Nordkapp (1840). En i «reisefølget» er Karel Čapek ( 1890 – 1938) som ofte er sitert, her er et utdrag fra hans ironiske beretning om sitt møte med Nordkapp:

«Jasså, Nordkapp. Man kunne si at Europa sluttet litt brått, som hugget av; og litt trist. Sannelig, det er som et sort boksnitt. Hvis man nærmer seg Europa fra nord, kunne man kanskje si: Herregud, hva er dette for en trist og stor øy? – Ja, det er et rart land, et bekymringens land, det kalles Europa; her kunne det være et paradis på jorden, men hvem vet, på et eller annet vis ville det ikke gå; derfor står denne advarende, sorte bergtavlen her...Europa har bestandig vært litt omhyggelige med sin verdighet; så forespeiler det i det minste en flottere ende enn det virkelig har. Nei, da, det er ikke Europas ende, det er dets begynnelse. Europas ende er der nede blant folk hvor de har det aller mest travelt. «




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar