6. jan. 2014

Film: Dyrlegen ( All creatures great and small) - James Herriot


For noen dager siden så jeg siste episode av TV serien som på norsk har fått navnet Dyrlegen. (Hulk!) Serien baserer seg på bøkene til James Herriot. Jeg kjøpte hele serien, syv sesonger, for noen år siden. Jeg har ikke lest bøkene. 

Etterhvert som jeg nærmet meg slutten har det vært som en eske med konfekt som en liker og som er godt ut av produksjon: jeg gruer meg til å spise den siste biten. Har spart og spart...

Men heldigvis, om noen år kan jeg starte om igjen. Det er så mange episoder og mye som skjer. For meg er det ingen over og ingen ved siden av denne serien – megabra er den selv om den begynner å dra på årene.


«James Herriot, britisk forfatter. Han var utdannet som dyrlege og praktiserte i Yorkshire. I en alder av 50 år begynte han å skrive ned sine opplevelser. If Only They Could Talk (1970), It Shouldn't Happen to a Vet(1972) og All Creatures Great and Small (1972) innledet en lang rekke bøker som straks ble salgssuksesser og oversatt til mange språk. Fjernsynsserien med Christopher Timothy, Robert Hardy og Peter Davidson som de tre dyrlegene bidrog ytterligere til å gi Herriot et stort publikum.»





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar