1. des. 2013

Oppsummering november 2013

Da er vi inne i den måneden som for meg inneholder den beste dagen i hele året. Jeg tenker ikke på julaften, men på den dagen sola snur. Iflg Wikipedia skjer det den 21. desember kl 17.11.

De siste ukene har vært preget av massiv tvil. Jeg ser endelig slutten på den arbeidssituasjonen jeg har hatt som for meg ikke har «lignet grisen». Men så er det dette med valg: hva skal man velge når dette endelig opphører.  Nå har jeg jeg valgt, men er i tvil om det er riktig for meg. Det er slitsomt å gå rundt og tenke på.  På en måte ønsker jeg at tida skal gå fort til 1. januar. På en annen måte ikke.

Bøker har det blitt lest også denne måneden. Når man er inne i en indre verden av tvil, er det avslappende å kunne gå inn i et univers skapt av andre. Derfor ble det også flere bøker enn jeg hadde trodd det skulle bli.

Det har som vanlig blitt litt av hvert av bøker denne måneden. Alle er bøker jeg enten har kjøpt eller lånt av biblioteket.

Jeg er kommet over halvveis i prosjektet om å lese en bok av hver forfatter Hans Olav Brenner har intervjuet i boka Om å skrive. Det har fått meg til å lese bøker av forfattere jeg kanskje ellers ikke ville lest selv om de er aldri så populære. Utenom det er meg og bøker stort sett at «veien blir til der jeg går.»




Kort om bøkene med link til innlegg jeg skrev etter å ha lest dem:

Er man interessert i vår kysthistorie er denne fantastiske boken noe jeg kan anbefale. Den siste viking av Johan Bojer Den «dokumenterer» hvor lutfattige den norske befolkningen var. Og det ikke for altfor lenge siden. Det var ikke noe NAV å henvende seg når sulten gnog.  

Første boken jeg har lest av forfatteren er Brudd av Karin Fossum. Jeg likte den godt. Om det blir flere får tiden vise.

Denne beskrives som mørk. Utskudd (The Outcast) av Sadie Jones
Tema er alvorlig nok det. Men ikke så mørk som jeg hadde forventet at den var. Jeg synes det var en veldig god bok.

Da var det kommet til det første møtet med forfatteren som mener at krim er litteraturens blues. Gjenferd av Jo Nesbø - det ble ikke den store leseopplevelsen for meg Det er det helt sikkert, men denne boken kunne jeg godt unnvært å lese. Men det har kun med tema å gjøre. Jeg hater alt som har med narkotika å gjøre. Det er bare dystert og det var også denne boken slik jeg ser det. At jeg valgte denne var fordi det var den jeg hadde i bokhylla.

Etter å ha vært i et univers der narkotika er styrende for livet, var det en befrielse å komme tilbake til Jalna. Morgen på Jalna (Morning at Jalna) av Mazo De la Roche Der er alt stort sett optimistisk og morsomt. Hovedpersonen er som en voksen Pippi-figur som levde hundre år før Pippi ble skapt. Dame med tæl.

Nåtidens «Gutta boys» møter en i denne romanen.  Wonderboy av Henrik H. Langeland Den er fin å ha med seg og Fyrsten skal lese en gang er planen. Men det er tidvis latterlig å lese om disse selvopptatte mannfolka.

Jeg forbanner tidens elv av Per Petterson  er den andre boken jeg leser av forfatteren. Jeg er en av leserne som liker bøker skrevet av Per Petterson. Jeg blir enkelte ganger helt svimmel av hva han klarere å skape ved bruk av ord. Har hørt en som sa at han skriver om vår utsatthet. Ja, det er nok riktig uten at jeg skal si at han som sa det og jeg har lik oppfatning av hva det innebærer.
Denne har jeg hatt på leselista lenge. Austerlitz av W.G.Sebald  Jeg hadde et utbytte av å lese den. Men jeg tenker at dette er en bok for lesere som er bedre skolert innenfor litteratur enn jeg er, og derfor har andre forventninger til bøker enn det jeg har.
At jeg ikke finner kjemien med bøkene til forfatteren er ingen krise. Heller ikke for Vigdis Hjorth som har mange lesere.

En bok med stor nytteverdi: Herman Lindquist: Karl Johan – Jean Bernadotte – soldaten som ble konge  Det er etter min erfaring få sakprosabøker som er så godt skrevet.

Anmelderne får mene hva de vil, men denne fandenivoldske romanen fikk meg til å gapskratte. Vareopptelling av Erlend Loe - forfriskende og morsom

En samtidsroman skrevet av en forfatter fra Midt-Østen som ikke har tema krig og væpnede konflikter. En duft av kanel (Cinnamon) av Samar Yazbek Når man en sjelden gang kommer over slike, må de leses. 

4 kommentarer:

  1. Skal si du har fått lest mye denne månende, og prosjektet ditt er kjempespennende.:) Selv har jeg lest 6, og oppsummeringen kommer i morgen. Skjønner godt hav du mener om tvil og arbeidssituasjon, og sliten av å tenke,,,har holdet på med det i flere år nå selv, og selv om jeg har gjort endringer bedtyr det ikke at det nødvendigvis har blitt så mye bedre, enda.. Men noen valg må man ta, sllers blir man stående på stedet hvil.. Men slistomme prosessser, ja det er det. Får håpe det blir bedre etetrhvert, man kan alltids ta noen nye valg.. Ha en god søndag.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det ble en del bøker. Det aller beste er når jeg får lest bøker som har stått lenge i bokhylla. Å lese bøker etter å ha lest intervjuene med forfatterne gjør at lesingen blir spesiell. Men også at ulikheten merkes bedre. Jeg har vært klar over endringen på jobben. På mange måter hadde det vært enklere om jeg ikke hadde et valg. Samtidig vet jeg jo at jeg er privilegert som er i en stor organisasjon der det er valgmuligheter. Ikke alt har vært elendig der jeg har jobbet nå. Men det er mangelen på struktur som har vært vanskeligst å takle. Jeg har jobbet i mange "regimer", men der jeg er nå er det som skipperen på skuta gir blaffen i sin rolle og prioriterer arbeidsoppgavene til mannskapet. Og jeg har hatt mange "skippere", men det jeg har opplevd, særlig det siste året, det tar "kaka".

      Slett
  2. Ser ut som du har lest mye. Jeg også lever i min egen boble om dagen. Jeg er lei av hjemmesituasjonen og være 100& sykmeldt. Har vært det i hele høst og den siste måneden har leselysten dalt betraktelig ned. Å lese når man vil er ikke så spesielt lenger så sliter med å få tiden til å gå.
    Så vi får håpe det blir bedre tider for begge to med det ene og det andre :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg burde trent mer og lest mindre. Men sånn ble det ikke. Det er enkelt å bare sette seg ned og la ting flyte. Jeg forstår godt at leselysten forsvinner når du er i din situasjon. Har merket at det har blitt færre omtaler om bøker fra deg. Håper du går igjen litt av gnisten i det minste.

      Slett