30. nov. 2013

En duft av kanel (Cinnamon) av Samar Yazbek


Damaskus, Syria. Den velstående kvinnen Hanan al-Hashemi oppdager tjenestepiken Aliya i seng med Hanans ektefelle. Blindet av sjalusi kaster hun Aliya på dør.
Aliya og Hanan har hatt et seksuelt forhold som har medført at rollene etterhvert er byttet om. Hanans overgrep mot Alyia har etterhvert fått over til at den vakre Aliya har fått makt over Hanan.
Aliya vokste opp under svært vanskelige kår og den voldelige faren solgte henne som tjenestepike til Hanan og ektefellen:
«Den røde høstettermiddagen da faren stod der og avleverte instrukser om datterens hijab, gikk Hanan brått sin vei og lot dem stå igjen i stuen. Aliya ventet også at han skulle forsvinne, slik at hun kunne finne ut hva skjebnen hadde i bakhånd for henne. Hele tiden så hun for seg den gråtende moren, så der og da ville hun gjort hva som helst for å slippe å stå ved siden av denne mannen som fra tid til annen dukket opp i hjemmet og tok det som skulle gått til mat til henne og søsknene, som hadde drept søsteren hennes, og som en dag sikkert kom til å drepe henne også.»
Hanan og ektefellen hun er gift med har ingen barn. Han er hennes fetter og hun ble tvangsgiftet med han:
«Har du forsøkt å ligge under en gammel krokodille? En krokodille som skummer, sikler og peser? Der pleide jeg å gjøre hele tiden.... Jeg lå under huden hans, på et skremmende sted der det ikke syntes å være annet enn mørke, mellom krokodillens hud og lyden av pusten hans. Før jeg oppdaget at fingrene mine som jeg i den gamle krokodillens dam. Det var før de brakte meg til klimaks og jeg kastet av meg hammen til firfislen som ventet på en mann uten tårer. Krokodiller gråter ikke. De har et glassaktig blikk. Vet du, han har aldri grått. Og han lukter som de døde som suger livskraften ut av deg, og som ved daggry trekker seg tilbake til leiene sine.»

Romanen handler om at disse to kvinnene med ulike utgangspunkt tenker tilbake på livet sitt. Som har vært brutalt, men på ulike måter. Og hvordan avhengighetsforholdet mellom dem oppstod.

De fleste romaner som har sin handling fra Midt-østen, har handling som på en eller annen måte har krig og væpnete konflikter som tema. Derfor er det befriende å lese en roman med et annet tema. Samtidsromanen på 134 sider utgitt i 2008 og på norsk i 2013, har jeg lånt av biblioteket.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar