17. aug. 2013

Å skrive er å tenke - kilde til selvinnsikt og gjør oss kreative


Det er Toril Moi, professor i litteratur ved Duke University, som hadde et innlegg i DN lørdag 10. august 2013 med overskriften «Å skrive er å tenke…Skriving kan være en uvurderlig kilde til selvinnsikt og nye ideer» Hun skriver bl at vi blir mer kreative av å skrive.

I et samfunn der utadvendte mennesker, og der alt skal være kjapt og knapt, er veldig oppskattet f eks i arbeidslivet, er det hun skriver i innlegget interessant. Og understøtter min erfaring hva angår bruk av skriftlighet i problemløsning i jobbsammenheng. Og at dette skal man gjøre fra prosessens oppstart.

Hun skriver bl a at «det å skrive får oss til å tenke dypere, mer inngående enn om vi ikke hadde skrevet. Det betyr at den tradisjonelle troen på at skriving rett og slett er å notere resultatene av noe vi har tenkt ferdig på forhånd, er helt feil. Å skrive er å tenke; det er først når vi formulerer en innsikt på papiret at vi begynner å forstå hva den innebærer. «

«Skriving skjerper oppmerksomheten uansett hva en arbeider med. Om vi virkelig vil forbedre norske skoler og universiteter bør vi satse på opplæring i skriving.»
Det at jeg skal skrive et blogginnlegg om en bok jeg har lest, skjerper min oppmerksomhet imens jeg leser. Min leseopplevelse blir en helt annen enn da jeg leste bøker og bare satte de tilbake i bokhylla.

 Innlegget er som musikk i mine ører. Jeg som skriver mye i jobbsammenheng, har etterlyst foredrag hva angår det å skrive. Motivasjonskurs. At f eks flinke skribenter forteller hvordan de jobber. Det jeg har jeg spesielt i tankene er journalister som er gode til å skrive. Som er presise i det budskapet de vil ha frem.
Får håpe at trenden snart snur. At det å være god til å skrive kommer mer på dagsorden i samfunnet. Ikke bare å være god til å snakke på innpust og utpust.

Denne karen som vi møtte i Monterey i sommer, han skrev ikke så mye. Fikk frem sitt budskap på en annen måte.
 

1 kommentar:

  1. Jeg satt akkurat i går kveld og tenkte på boken jeg "fant" da jeg ryddet i bokhyllen min som er skrevet av Toril Moi som jeg planlegger å lese. "Å skrive er å tenke", så godt sagt! Det er noe jeg har erfart også og jeg er enig med deg i at det skjerper oppmerksomheten å skulle skrive om bøkene. Leseropplevelsen blir helt annerledes og bøkene lever mye lengre i meg enn da jeg hoppet rett på neste uten å tenke vider over dem. God helg, Tone :)

    SvarSlett