17. juni 2013

The Sins of the Father av Jeffrey Archer

På søndag leste jeg ferdig den andre boken i roman-serien The Clifton Chronicles, The Sins of the Father. Det er en pocketutgave (429 sider) som jeg har kjøpt. Romanen ble utgitt i 2012.

Den første boken i serien skrev jeg om i innlegget:  

Only Time Will Tell av Jeffrey Archer

Der er også forfatteren omtalt. Fordi dette er bøker i en serie, kommer jeg i dette innlegget til å røpe noe av handlingen i den første, ikke minst hvordan den sluttet. Du er herved advart!

 
På samme måte som i bok nr 1 er handlingen i The Sins of the Father sett ut ifra flere av hovedpersonenes ståsted. Men i denne boken, i motsetning til den første, synes jeg ikke handlingen var unødvendig gjentatt. Tidsrommet er årene 1939-1945.

Harry Clifton, sønn av Maisie Clifton og en mulig sønn av Hugo Barrington

På slutten av bok nr 1 ble vielsen mellom Harry og Emma Barrington  avbrutt . Old Jack Tar hadde innvendinger mot giftemålet pga mulighetene for at brudeparet hadde samme far.

Harry mønstrer på som offiser på skipet The Devonium som skal til Cuba med frakt. Han ønsker å komme seg bort fra Bristol og den uholdbare situasjonen. Han vil verve seg i marinen og turen med The Devonium er for å få praksis.  Skipet torpederes og senkes av tyske ubåter. Harry og en av de andre offiserene, amerikaneren Tom Bradshaw, blir plukket opp av passasjerskipet The Kansas Star som er på vei til New York. Tom Bradshaw dør og Harry tar hans identitet. Han forfatter et brev som en av mannskapet skal ta med til moren, der han skriver hva som er skjedd og årsaken til at han ønsker å forsvinne; for å gjøre det lettere for Emma.

Når Harry går gjennom immigrasjonskontrollen i New York som Tom Bradshaw blir han arrestert.  I tillegg til at Tom Bradshaw er siktet for å ha desertert, er han mistenkt for å ha drept broren. Advokaten Sefton Jelks og Bradshaws familie klarer å få frafalt siktelsen for drap. Men mener at det vil være best for Harry om han fastholder sin identitet som Bradshaw og sier seg skyldig i å ha desertert pga at straffen for identitetstyveri vil være hardere. På den måten renvaskes sønnen for å ha drept broren. Det er viktig for familiens renomme. Men Harry får en hardere straff enn hva advokaten hadde antydet, han må sone seks år i fengsel.....

Emma Barrington, datter til Hugo Barrington
Emma som har fått et barn, Sebastian. Men har ikke forsonet seg med at faren til sønnen, Harry, er død. Emma reiser til New York under påskuddet av å besøke en tante. Men sannheten er at hun ønsker å finne ut hva som skjedde med Harry. Hun tar kontakt med sykepleieren Kristin, som ble kjent med Tom Bradshaw (Harry) på skipet før det ankom New York og bilder som ble tatt viser at Harry lever....

Giles Barrington, sønn til Hugo Barrington

Etter at Giles først ble erklært som stridsudyktig pga at han er farveblind, blir han tatt opp i et annet hærregiment. Han blir sendt til Afrika hvor han blir tatt til fange av tyskerne...

Hugo Barrington, arvingen til Sir Walter Barrington
Hugo har ingen sett etter vielsen av Emma og Harry ble avbrutt. Han oppholder seg i London og er skilt fra ektefellen Elisabeth. Økonomien er helt på bunn pga hans ekstragavante livsførsel og hans redning blir den rike Olga Piotrovska som flyktet fra Polen pga at hun var jøde. Han holder henne «varm» ved å love at de skal gifte seg når skilsmissen mellom han og Elisabeth er et faktum. Men det han ikke forteller er at skilsmissen har vært et faktum lenge og han har overhodet ikke til hensikt å gifte seg med Olga. Sir Walther Barrington dør…..

Maisie Clifton, moren til Harry Clifton
Maisie jobber fortsatt ved Grand Hotel og ledelsen ved hotellet er så fornøyd med henne at de vil ha henne inn i ledelsen. Maisie bestemmer seg for å gjøre noe med at hun mangler skolegang og melder seg på kveldskurs. Hun bor fortsatt sammen med moren og den brutale broren Stan. En amerikaner viser sin interesse for Maisie og vil at de skal gifte seg og at hun skal flytte med han til USA...

Dette er bare en liten del av hva som skjer. Og hva synes jeg om boken/serien så langt:

At Jeffrey Archer er en «storyteller» hefter det ingen tvil ved. Og pga at handlingen sprer seg over så mange områder mv, er dette en bok som jeg lærer/repeterer mye engelsk ved å lese.  

Det er likevel et men…. Det som jeg ikke finner tilfredsstillende, er at jeg synes Archer «kutter for mye i svingene». Og mitt største ankepunkt er hvordan sannsynligheten for at Harry er sønnen til Hugo Barrington håndteres av forfatteren. For meg er det usannsynlig at en mor, her Maisie, ikke ville fortelle Harry om dette når hun blir kjent med at han og Emma har et forhold. Ikke minst når de legger planer for å gifte seg. Derfor blir den del av historien for tynn for meg til at den blir troverdig.

Hadde jeg kjøpt nr 1 først, er det stor sannsynlighet for at jeg ikke hadde kjøpt nr 2. Jeg kjøpte nr 2 uten å vite at det var en bok i en serie. At jeg leste nr 2 var ut ifra at jeg håpet at dette tema ble løst på en troverdig måte i denne boken.

Hvorvidt jeg kjøper og leser bok nr 3 i serien, Best kept secret, er jeg usikker på. Uansett blir det en pause fra Harry Clifton & Co en periode fremover. I hvert fall til boken foreligger i pocketutgave.

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar