1. juni 2013

Oppsummering mai 2013

Mange av plantene mine ute har ikke klart den den tøffe våren. Dette gjorde at litt av min motivasjon for hagen forsvant. Men blåveisen har klart seg:  

Men mai ble en fin måned hva angår å lese bøker.  Den første var Akilles av Kristian Klausen. Falt ikke like godt i smak som de to foregående. Men jeg kommer til å følge med på forfatterens utgivelser fremover. Jeg liker hans bøker, ikke minst humoren.
Heldigvis leste jeg en anmeldelse av På den onde dag (2013) av Peter Temples. Det gjorde til at to av hans spenningsromaner ble lest i mai;



Og nå leser jeg nr 3 utgitt i Norge, Stjerneskudd (2012) før den siste utgitt i 2013 skal leses. Det eneste jeg har å utsette på hans bøker, er at det er for meg litt vanskelig å få oversikt over persongalleriet. Men det er lite ift til det andre som jeg liker ved romanene.
Det er ingen god følelse å ha halvleste bøker i bokhylla. Det er da jeg ønsker at jeg hadde lånt de slik at de var «ute av syne ute av sinn». Og da må jeg hente frem viljen, og det gjorde jeg med boken; USA - Annerledeslandet i en ny tid av Ole O.Moen. Og selv om det kan være et slit å bli ferdig, så er det en god følelse etterpå. For boken er god, men litt «tørr». Han kunne godt krydret den med litt flere «artigheter».

To «perler» fikk jeg lest i mai:



Selv om det ikke er noen likhet mellom romanene hva angår handling, så er dette bøker som har budskap i seg som en tenker mye på imens en leser  dem og etterpå.

To romaner av en norsk debutant ble lest:



Selv om bok nr 2 ble litt for tung for meg hva angår handling, håper jeg Helga Flatland gir ut flere bøker. Mulig jeg burde ha latt det gå litt lengre tid mellom nr 1 og nr 2.

Endelig fikk jeg lest boken; Blodleie (Blodläge) av Johan Theorin. Det er hans bok nr 3 i en serie på 4 med handling fra Øland. Jeg kan ikke si at jeg ble skuffet, men den fenget ikke som de to foregående. Og årsaken var slutten.  

Det smarteste jeg har gjort i mai, var å lese disse tre biografiene:




Der var mye info fordelt på få sider. Og jeg hadde øynene på stilker da jeg var i barneseksjonen og fant dem. Der var det mange flere som jeg har lyst til å lese. Dette er ikke bare bøker for barn. Men også for oss som ønsker å «jukse» litt.

Og endelig fikk jeg lest I dette landskap - artikler og essays av Tor Eystein Øverås. Selv om en del i boken er tungt stoff for meg, så var det så mye bra der at jeg er kjempeglad for at jeg ble tipset om den.

"Engelsk-prosjektet" fikk et skikkelig løft etter å ha lest Only Time Will Tell av Jeffrey Archer. Det gikk overraskende lett å lese den. Men nå skriver Jeffrey Archer bra. Selvtilliten er økt slik at jeg har bestilt to engelske bøker på Amazon.com. I tillegg skal jeg lese nr 2 i serien til Archer som står i bokhylla.

Og mai ble avsluttet med Boktyven (The Book Thief) av Markus Zusak, en bok som har stått i bokhylla siden 2007. En til tider krevende, men veldig god bok.

Planer for juni har jeg. Og det er å få lest en del av de bøkene som jeg har kjøpt den siste tiden. Holde meg mest mulig unna biblioteket. Ikke kjøpe flere. Men jeg «syndet» litt denne uka jf at jeg kjøpte 4 bøker av Richard Herrmann til «samlingen» via en annonse på Finn.no.  Da har jeg 12 av hans bøker og mangler kun 4. Men når jeg finner slike, da må jeg bare «slå til» der og da.

7 kommentarer:

  1. Artig oppsummering, og du har jaggu fått lest en del du også.:)
    Har kjøpt I dette landskapet nå..
    Lurer på om jeg gikk glipp av noe som ikke fikk med meg noe foredrag / opplesing av Martha Tikkanen på lillehammer? Hm..Boka skal jeg sjekke ut.

    SvarSlett
    Svar
    1. Skulle gjerne hørt henne. Intervjuet med henne om boka var det som fikk meg til å lese den. For meg har hun en spesiell "aura" rundt seg selv om jeg kun har sett henne på TV.

      Slett
  2. God og grundig oppsummering. Har kun lese 'Blodleie' av desse, men skal i næraste framtid ta til på 'Mørk kyst'. 'Bli hvis du kan..' skal eg lytta til.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har ennå ikke lest en eneste lydbok. Men det burde jeg gjort etter å ha lest inspirerende innlegg på bloggen din.

      Slett
  3. Så bra at blåveisen klarte seg, den er så nydelig!
    Fin oppsummering med flere titler jeg har lagt til på leselisten etter hvert som du har skrevet om dem :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er så synd at det er noen som plukker den. Fint å ha bilde av den når vinteren kommer. Jeg er nemlig ikke noe vintermenneske. Jeg sliter med kulda.

      Slett
    2. Huff, det har jeg også begynt å gjøre - må være noe med alderen...hehe! Før brydde jeg meg ikke om kulden, men nå vil jeg helst emigrere til et varmere land...

      Slett