9. juni 2013

Filmen Shadowlands - en sann historie om en del av livet til forfatteren C.S. Lewis


Det er noen filmer jeg har sett som jeg må eie. Og det er blitt noen der Anthony Hopkins spiller. Og en av dem jeg kjøpte nå i år er Shadowlands. Husker ikke når og hvor jeg så den første gang. Jeg husker at jeg likte den veldig godt. Og i går så jeg den igjen, og synes den fortsatt er utrolig fin og rørende.

Shadowlands ble produsert i 1993 og er basert på en sann historie om forfatteren C.S Lewis ( Anthony Hopkins) som bl a skrev bøkene om Narnia. Det er hans møte med den amerikanske beundreren, forfatteren Joy Gresham (Debra Winger) og deres kjærlighetsforhold. Lewis giftet seg med henne og hun døde  kort tid etter av kreft. Før dette bodde han alene sammen med broren Warnie. Gresham flytter til England sammen med sønnen Douglas etter å ha skilt seg fra mannen som var alkoholiker.

Versjonen jeg har kjøpt hadde ikke norsk tekst. Men jeg trener på å bli bedre hva angår engelsk, og da passet det fint. Legenden om Narnie, Løven, Heksa og Klesskapet, den første og mest kjente boken i Narnia-serien, har vi i huset, likeså filmatiseringen. Filmen har jeg sett, men ikke lest boken. Men det skal jeg gjøre etter at jeg så Shadowlands i går. Fikk med meg flere detaljer enn sist jeg så filmen. Og den tåler mange gjensyn.... 

En av dialogene i filmen mellom Lewis og en student, Lewis var professor ved Cambridge universitetet:

So, reading is a waste of time?

No, it’s not å waste of time, but reading is safe, isn’t it? Books aren,t about to hurt you.

Why should one want to be hurt?

That’s when we learn.

Well, just because something hurts, it doesn’t make it more true….

5 kommentarer:

  1. Interessant tips. Takk skal du ha. Har lest noen av Narniabøkene og sett et par av filmene. Kalte katta vi hadde for 20 år sidne for Prins Caspian etter boka med samme navn.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er en fin film. Ikke minst for bokelskere og de som liker engelske filmer. Artig navn på en katt. De oppfører seg som kongelige. Leste i en av bøkene til Håkan Nesser om et katt som het Trouble. Det hadde passet til hundene mine. Trouble og Dobble Trouble, slik at de i sum ble Tripple Trouble. For jaggu kan de lage problemer. Som man kan le av i ettertid.

      Slett
  2. Denne fikk jeg lyst til å lese, det filmcoveret har jeg sett uten at jeg har visst hva filmen handler om - takk for tips. Narnia-serien leste jeg som barn og ble fullstendig oppslukt! Da mine egne ble gamle nok leste jeg bøkene for dem og de ble like fascinert, etter det har vi sett filmene som er kommet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Han som spiller den lille sønnen til Joy, Douglas, spiller så godt. Det er en scene der han kommer på loftet til Lewis og Warnie og finne et gammelt klesskap, og den scenen er så fin. Alle spiller godt. Og den er vakker. Engelsk landskap. Man må forberede seg på at det kan kommer noen tårer innimellom. Jeg leste ikke bøkene om Narnia da jeg var liten. Vet ikke hvorfor.

      Slett
    2. Så herlig! Gleder meg til å se filmen! Narnia-bøkene er kanskje en sjanger som ikke fenger så mange, jeg vet ikke, men ingen jeg vokste opp med leste dem så jeg var ganske alene med opplevelsen. Inntil jeg leste dem for mine egne :)

      Slett