2. juni 2013

En smakebit på søndag: Lille Ekorn av Linn T.Sunne

Min smakebit kommer fra en ungdomsroman som har et tema som gjør at den er like viktig for voksne å lese. Leste den i morges. 

Jeg kjøpte romanen Lille Ekorn av Linn T. Sunne utgitt i 2012 som bursdagspresang til ungdommen her i huset og tilbakemeldingen var at den var god, men for kort.  Jeg er enig, den er god.  For meg var den ikke for kort. Den får fint frem hva som kan skje når en voksen trer inn i en ung jentes liv med seksuelle motiv.

 
Vil du lese flere smakebiter fra bøker, klikker du på bildet som kommer nå og du linkes rett inn i innlegget på  Maris blogg Flukten fra virkeligheten.

 


Aurora er 14 år. Men har utseende som en 17-åring. Jobber hardt og målbevisst på skolen. Bor sammen med mamma, lillesøster Jenny og mammas kjæreste Espen. Har et greit forhold til pappa. Mamma har permisjon og Aurora gleder seg nesten til at Jenny begynner i barnehagen. Slik at hun slipper å bo i mammas interiørblogg.

Håndball er Auroras store interesse. Spiller på jenter 14. Og hun er en god håndballspiller. Så god at hun blir tatt ut til ungdomslandslagssamling.

Gaute, håndballtreneren på 39 år, gift og faren til Dorte som også er på laget, begynner å vise ekstra interesse for Aurora. Det starter med tekstmeldinger. Og blikk. Ekstra oppmerksomhet etter trening. Gaute er en flink og motiverende trener.

Aurora tråkker over. Gaute har tilbudt seg å støtte henne inn i garderoben. Det har han gjort mange ganger før. Men nå er det annerledes. Noe blir vekket i henne. Kroppen hans som lukter godt. Voksen mann på en annen måte enn pappa og Espen. Det kiler dypt inne i henne.  De sitter og venter på at Espen skal hente henne. Her er smakebiten:

«Jeg setter meg på benken, og Gaute kommer med

jakka mi. Legger den rundt meg. Setter seg ved siden av

meg.

Hjertet mitt. Enda jeg sier la være, banker det som

en tromme.

Han stryker meg forsiktig over håret, det er bare så

vidt han kommer borti det.

- Du har så glatt hår, sier han lavt. — Litt som ... et

lite ekorn.

Han smiler, litt for seg selv, som om han kommer på

noe. - Du har ekornøyne også. Kvikke og brune.

Jeg rødmer. Ingen har sagt noe sånt til meg før. Ingen

har sett meg på en sånn måte før.»

28 kommentarer:

  1. Flott valgt smakebit! Har denne på leselista min, håper å få lest den om ikke så alt for lenge. Ha en flott søndag!:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk det samme. Den tok veldig kort tid å lese.

      Slett
  2. Jag klarar att läsa det mesta, men just det här temat är fruktansvärt jobbigt. Tack för smakebiten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Kan forstå det. Det er også noen tema som jeg forsøker å holde meg unna.

      Slett
  3. Fin smakebit. Bra ungdomsbøker liker jeg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har ikke lest så mange. Denne jeg pga tema.

      Slett
  4. Obehagligt tema men boken verkar bra. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er et viktig tema synes jeg. Fint at noen skriver bøker om dette.

      Slett
  5. En flott smakebit. Denne boken har jeg ikke hørt om før, men nå skal jeg lese den! Takk for fint tips og ha en riktig fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk det samme. Den tar veldig kort tid å lese.

      Slett
  6. Denne kunne jeg godt tenkt meg å lest, tusen takk for fin smakebit:) ha en fin ettermiddag:)

    SvarSlett
  7. Låter som en bra ungdomsbok. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  8. Takk for smakebiten : ) Er enig i at temaet boken tar opp er viktig, men jeg ble nok ikke like begeistret for boken som deg. Har tidligere skrevet bokanmeldelse av den som kan leses på min blogg: http://dezfi.blogspot.no/2012/12/bokomtale-lille-ekorn-av-linn-t-sunne.html?m=1

    SvarSlett
    Svar
    1. Fin og viktig kommentar. Og jeg har nå lest innlegget ditt om boka. Jeg lest den på et "øyeblikk" i morges. Og ser at du har mange gode poeng i din omtale. Har ikke tenkt å skriver mer om den. Jeg likte den best fordi jeg synes at hun tar opp tema på en måte som jeg likte. Leste også hva noen ungdommer skrev om boka, og de var ikke begeistret.

      Slett
  9. Jobbigt men viktigt tema! Bra smakbit också.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er det. Det vises den siste saken som har versert i norsk media uten at jeg har fasiten om den fulle og hele sannhet i saken.

      Slett
  10. Viktig tema som tas opp. Vi har jo hatt en lignende stor sak som har versert i rettsal og media i det siste. Voksen mann som utnytter posisjonen sin, og ung jente som blir smigret. Forferdelig- men det er det virkeligheta er av og til; forferdelig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg så helt klart likheter når jeg leste boka.

      Slett
  11. Enig med Berit. Viktig å skrive om slike temaer også i ungdomsbøker. Håper det gir dem litt info om hvor de kan henvende seg også..hvis de opplever noe av det samme.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hun fikk frem hvor sårbar en 14 åring er. Og hvor vanskelig det er å fortelle det til andre, t o m til venninner.

      Slett
  12. Svar
    1. Det er et sterkt tema. Nå leste jeg den veldig kjapt jf det er få sider. Men jeg kjente at jeg ble veldig engasjert.

      Slett
  13. Jeg har hørt en del om denne boken og kan godt tenke meg å lese den. Enig med de andre som sier at det er et viktig tema, takk for smakebiten :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig. Veldig rask å lese.

      Slett
  14. Jeg kunne også tenkt meg å lese denne, tror jeg lese om den hos Mari første gangen. En ting er sikkert, jeg hadde ikke likt å bli fortalt jeg lignet på et ekorn, ikke nå og ikke som fjorten. Han hadde nok få høre det! Merkelig hva man tar som et kompliment når man er sulten på å bli lagt merke til..

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. Det var en som kalte meg for en rosenknopp for en stund siden. Da våknet fresia. Mannfolk er ofte noen fjotter. Egentlig burde jeg kalt bloggen min for Fresias bokhjørne. Men dette er en bokblogg og jeg får forsøke å la være å frese for mye. Det var dattera mi som kom med forslaget. Jeg hadde tenkt meg Tones siste side, eller Ho Tone sin bokblogg som passer til dialekten min, men det ble dattera mi sitt forslag som gikk av med seieren. Siste side, det ville vært som om jeg stod med det ene benet i grava.

      Slett
    2. Hehe!! :-D Jeg synes Tones bokmerke er flott, jeg :-)

      Slett